یک مقاله منتشر شده که روشی جدید برای تعبیه هوش مصنوعی روی دستگاه با حافظه رم محدود مانند آیفون قدیمی را در اختیار اپل می‌گذارد و ۵ نفر از ۸ عضو گروه محققان، ایرانی هستند.

یکی از جذاب‌ترین موضوعات امروزه، هوش مصنوعی است. به‌صورت کلی هوش مصنوعی دامنه بسیار وسیعی دارد، اما ابزار‌های امروزی مانند ChatGPT از مدل‌های تولید کننده (Generative) هستند که می‌توانند متن، عکس، صدا یا ویدیویی را تولید کنند. این گونه ابزار‌ها ۲ مدل آنلاین و آفلاین دارند که مدل آفلاین روی دستگاه نصب می‌شود و بدون نیاز به اینترنت هم کار می‌کند، اما مدل آنلاین نیازمند اتصال به اینترنت و سرور است تا بتواند کارایی داشته باشد.

اگرچه نسخه‌های آنلاین عملکرد بهتری دارند، نسخه‌های آفلاین بسیار کاربردی‌تر هستند، اما به‌دلیل اینکه سخت‌افزار قدرتمندی نیاز دارند، همه دستگاه‌ها‌ نمی‌توانند از آن بهره‌مند شوند. درحقیقت استفاده از هوش مصنوعی به میزان قابل توجهی حافظه رم و پردازنده گرافیکی قدرتمندی وابسته است. از طرف دیگر گوشی‌های آیفون به‌دلیل بهره‌مندی از سیستم‌عامل iOS حافظه رم بسیار کمتری دارند، تا جایی که آیفون ۱۵ پرو مکس به حافظه رم ۸ گیگابایتی مجهز شده، اما گوشی‌های اندرویدی متعددی از حافظه رم ۲۴ گیگابایتی پشتیبانی می‌کنند. این مسئله باعث شده آیفون‌های قدیمی‌تر نتوانند از هوش مصنوعی بهره ببرند، اما گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد اپل به‌دنبال راه حل است.

 روشی جدید برای تعبیه هوش مصنوعی

پیش از این گزارشی درباره تقویت هوش مصنوعی در آیفون توسط اپل منتشر شد. یک گروه تحقیقاتی از شرکت اپل شامل کیوان علی‌زاده، ایمان میرزاده، کارن خاتمی‌فرد، مهرداد فرج‌تبار، محمد رستگاری و ۳ عضو خارجی مقاله‌ای تهیه کردند. در این مقاله روش‌هایی برای اجرای مدل‌های زبانی عظیم (LLM) در دستگاه‌هایی با حافظه رم محدود توضیح داده شده است. درحقیقت با استفاده از این روش می‌توان «پارامترهای مدل» را در حافظه داخلی ذخیره‌سازی کرده و بخش‌هایی از آن را در‌صورت نیاز به رم منتقل کرد تا تمام حافظه رم را پر نکند.

همچنین این روش مدل‌های فعلی را با نیمی از حافظه DRAM و ۵ و ۲۵ برابر سریع‌تر از روش‌های بارگذاری ساده در حافظه رم و داخلی امکان‌پذیر می‌کند. این مسئله جایی جالب می‌شود که به اپل روشی را برای تعبیه هوش مصنوعی روی آیفون‌های قدیمی‌تر فراهم می‌کند. بنابراین به‌نظر می‌رسد اپل بتواند از این روش برای تعبیه هوش مصنوعی روی آیفون‌های قدیمی‌تر استفاده کند، زیرا حافظه رم آیفون‌های قدیمی‌تر بسیار کم است تا جایی که آیفون ۱۱ به ۴ گیگابایت حافظه رم مجهز شده و پس از آن تمامی آیفون‌ها غیر از آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس حافظه رم ۶ گیگابایتی دارند.

نظر شما چیست؟ آیا اپل می‌تواند در آینده حداقل آیفون‌های با رم ۶ گیگابایتی را به هوش مصنوعی مجهز کند؟ نظراتتان را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: