همانطور که در نسل قبل شاهد بودیم، قابلیت Backward Compatibility پلی‌استیشن 6 قرار است از وجود بازی‌های مختص به پلی‌استیشن 5 پرو استفاده‌ای بهینه کند.

خبرهای دنیای تکنولوژی در رسانه Digital Foundry در پادکست هفتگی خود عنوان کرده‌اند که وجود کنسول میان‌نسلی سونی که قرار است چندی بعد عرضه شود، حتی برای کسانی که قصد خریدش را ندارند نیز یک پیروزی به حساب می‌آید. نسخه پایه پلی‌استیشن 5، سود زیادی از وجود پلی‌استیشن 4 پرو برد زیرا عمده بازی‌های این کنسول در قابلیت Backward Compatibility، در حالت Pro اجرا می‌شد که بهبودهایی از لحاظ کیفیت بصری، رزولوشن و نرخ فریم به دنبال داشت.

عناوینی که در پلی‌استیشن 4 پرو چندان روان نبود، در پلی‌استیشن 5 به بهترین شکل ممکن اجرا شده و از طرف دیگر، بازی‌هایی که از قابلیت اپ‌اسکیل رزولوشن استفاده می‌کردند، موفق شدند در کنسول نسل فعلی سونی، به بالاترین رزولوشن ممکن خود دست یابند. احتمال می‌دهیم که قابلیت Backward Compatibility پلی‌استیشن 6 نیز دقیقاً شرایطی مشابه داشته باشد و عناوینی که در پلی‌استیشن 5 پرو با 30 فریم بر ثانیه اجرا می‌شوند، در کنسول نسل آینده سونی به راحتی بتوانند به مقدار 60 فریم‌بر ثانیه برسند.

تا به این لحظه، از کنسول نسل آینده سونی، یعنی پلی‌استیشن 6 اطلاعات چندان خاصی در دسترس نیست. می‌دانیم که مانند دو نسل گذشته، باز هم شرکت AMD وظیفه ساخت پردازنده و کارت گرافیک این دستگاه را برعهده گرفته است. به نظر می‌رسد شرکت اینتل نیز تلاش کرده تا کار ساخت قطعات این کنسول را برعهده بگیرد اما در نهایت، به دلایل مختلفی از جمله مشکلات ناشی از Backward Compatibility پلی‌استیشن 6 و ناهماهنگی معماری پردازنده‌ها، رقابت را به شرکت AMD باخته است.

سیستم نسل آینده سونی ممکن است دارای دو نوع باشد؛ یکی کنسول اصلی و دیگری نسخه‌ای اقتصادی با توان پردازشی کمتر که افراد بیشتری توان خرید آن را داشته باشند. مشخص نیست که آیا کنسول اقتصادی، شرایطی مشابه ایکس باکس سری ایکس ایجاد خواهد کرد یا قرار است با یک کنسول دستی جدید از طرف سونی روبرو باشیم. در نهایت، باید منتظر رونمایی رسمی از سوی سونی ماند که آن هم قرار نیست به این زودی‌ها به وقوع بپیوندد.