گزارش جدید نشان می‌دهد باوجود ارتقا قابل توجه پردازنده گرافیکی GPU در PS5 Pro، پردازنده CPU آن فقط ۱۰ درصد ارتقا یافته و به‌همین دلیل تفاوت زیادی با نسخه عادی ندارد.

طی هفته‌های گذشته گزارش‌های متعددی درباره PS5 Pro به‌عنوان ارتقا میان‌نسل کنسول سونی منتشر شده است. ماه گذشته پس از درز مشخصات فنی این دستگاه، تحلیل‌های زیادی درباره نحوه عملکرد آن منتشر شد که نشان می‌داد این دستگاه به واحد پردازش گرافیکی (GPU) بسیار قدرتمندتری مجهز شده و می‌تواند گرافیک بالاتری را ارائه دهد. اکنون گزارش دیگری درباره پردازنده CPU این دستگاه منتشر شده که نشان می‌دهد این واحد مانند پردازنده گرافیکی ارتقا نمی‌یابد و عملکرد پردازشی PS5 Pro تفاوت چندانی با PS5 عادی نخواهد داشت.

در یک ویدیو جدید کارشناسان فناوری Digital Foundry به صحبت درباره پردازنده مرکزی (CPU) کنسول بعدی سونی یعنی PS5 Pro پرداختند. آنها معتقد بودند این واحد تنها ۱۰ درصد نسبت‌به PS5 ارتقا یافته و در عمل تفاوت چندانی ندارد. به‌این ترتیب عناوینی که بر عملکرد CPU تکیه می‌کنند تفاوت چندانی در این کنسول نخواهند داشت. همچنین در این بازی‌ها توسعه‌دهندگان نمی‌توانند از نرخ به‌روزرسانی تصویر ۴۰ فریم بر ثانیه استفاده کنند. درحقیقت برای افزایش ۳۳ درصدی نرخ از ۳۰ به ۴۰ فریم بر ثانیه، پردازنده گرافیکی باید با ارتقا قابل توجهی همراه شود و چنین بازی‌هایی باید باز هم با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه اجرا شوند.

احتمال آن وجود دارد که اجرا در حالت ۴۰ فریم بر ثانیه برای بازی‌های سبک‌تر که امکان اجرا با سرعت بالاتر از ۳۰ فریم در ثانیه در حالت پایه را دارند به‌عنوان حالت پایه تنظیم شود. باین حال بعید به‌نظر می‌رسد که یک توسعه‌دهنده تصمیم به پیاده‌سازی حالت انحصاری ۴۰ فریم برای PS5 Pro برای دستیابی به کیفیت بهتر داشته باشد. همچنین این گزینه احتمالا فقط در بخش کمی از بازی‌ها در دسترس قرار خواهد گرفت؛ زیرا افراد بسیار کمی علاقمند به بازی در حالت ۴۰ FPS هستند.

باتوجه به اینکه PS5 Pro تحولی درزمینه گیمینگ نسبت‌به نسخه عادی ایجاد نمی‌کند، بسیاری نیاز به کنسول میان نسل را زیر سوال می‌برند. به‌گفته یکی از افشاگران شناخته شده AMD، دلایل زیادی وجود دارد که شونی را به معرفی و عرضه PS5 Pro ترغیب می کند. درحقیقت بسیاری معتقدند که ما هنوز تمامی پتانسیل PS5 را ندیده‌ایم، اما این حرف صحت ندارد و سونی باید قدم بعدی را برای ارتقا پردازش گرافیکی به‌وسیله هوش مصنوعی و استفاده از GPU با توان ۶۷ درصد بالاتر بر می‌داشت.

کنسول PS5 Pro هنوز معرفی نشده، بااین حال به‌دلیل درز اطلاعات متعدد از این دستگاه توسعه آن قطعی است و احتمالا به‌زودی معرفی می‌شود. در‌صورت درز اطلاعات بیشتر دریاره این کنسول با شما به اشتراک می‌گذاریم.

اخبار مرتبط: