اگرچه سونی هنوز به‌طور رسمی از کنسول PS5 Pro رونمایی نکرده، اما طبق گزارشی که امروز منتشر شده، عرضه این کنسول قدرتمند در ماه سپتامبر 2024 محتمل به نظر می‌رسد.

طبق گزارش سایت The Verge دیروز شرکت سونی اعلام کرد که از ماه آگوست سال (2024) تمامی بازی‌های پلی استیشن 5 که برای دریافت گواهی و انتشار به شرکت سونی ارسال می‌شوند، باید با محصول جدید این شرکت، کنسول PS5 Pro، نیز سازگار باشند. با توجه به الزام سازگاری بازی‌ها با پلی استیشن 5 پرو از ماه آگوست، انتظار می‌رود عرضه اولیه این کنسول از همان ماه یعنی ماه آگوست باشد.

اما احتمال قوی‌تر این است که عرضه رسمی آن به ماه‌های بعد موکول شود، چرا‌که سابقه‌ سونی نشان می‌دهد معرفی و عرضه‌ی سخت‌افزارهای خانگی جدید این شرکت طی سال‌های اخیر، بین ماه‌های سپتامبر و نوامبر صورت گرفته است.

گزارش اخیر وب‌سایت The Verge ضمن اشاره به الزام سازگاری بازی‌های پلی‌استیشن 5 با نسل جدید این کنسول، به برخی جزئیات سخت‌افزاری احتمالی کنسول PS5 Pro نیز که پیش‌تر به آنها اشاره شده بود می‌پردازد. این موارد شامل واحد پردازش گرافیکی (GPU) قدرتمندتر، واحد پردازش مرکزی (CPU) کمی سریع‌تر، عملکرد بهتر ردیابی پرتو (ray tracing) و ظرفیت و پهنای باند رم بالاتر است.

PlayStation 5 Pro

قطعا ارتقاهایی که در کنسول PS5 Pro صورت گرفته به اندازه‌ای که برخی انتظار داشتند چشمگیر نیست، این موضوع را می‌توان با دلایل متعددی از جمله محدودیت‌های توسعه بازی توجیه کرد. چرا‌که ارتقای ناگهانی به سیستمی بسیار قدرتمندتر در بین راه فرآیند توسعه‌ی بازی، برای سازندگان و توسعه دهندگان امری دشوار خواهد بود.

به گفته‌ یک توسعه‌دهنده‌ باتجربه‌ی بازی، کنسول پلی‌استیشن 5 پرو به گونه‌ای طراحی شده است که روش‌های آسان و به‌صرفه‌ ارتقای بازی‌ها را در اختیار سازندگان قرار دهد. برای مثال، استفاده از فناوری ارتقای رزولوشن اختصاصی سونی با نام «PlayStation Spectral Super Resolution» است که به گفته این توسعه‌دهنده، پیاده‌سازی آن در بازی‌ها به مراتب کم دردسرتر و کار آمدتر از فناوری مشابه ارائه شده توسط کمپانی رقیب یعنی «AMD FSR» خواهد بود.

طبق گزارش‌های منتشر شده، عرضه پلی‌استیشن 5 پرو در اواخر سال جاری محتمل است. به محض دریافت اطلاعات جدید در خصوص این کنسول قدرتمند، شما را مطلع خواهیم کرد.