طی سال‌های گذشته، کاربران درخواست‌های زیادی برای چند به‌روزرسانی مهم در پلی استیشن ۵ داشتند؛ حالا سونی به درخواست‌ها جواب داده و بزرگ‌ترین آپدیت این کنسول را منتشر کرده است.

جنگ میان کنسول‌های نسل نهم به‌شدت اوج گرفته و کمپانی‌های سونی، مایکروسافت و نینتندو برای فروش کنسو‌ل‌های بیشتر در بازار رقابت تنگاتنگی بایکدیگر دارند. چند روز پیش اخباری منتشر شد مبنی‌بر فروش بیش از ۴۰ میلیون دستگاه سونی پلی استیشن ۵ از زمان همه‌گیری ویروس کرونا که نشان می‌داد این شرکت بحران‌های دوران پاندمی را کنار زده و به‌سرعت درحال رشد و فروش دستگاه‌هایش در سراسر جهان است؛ همچنین باتوجه به آمارها می‌توان گفت سونی بین دو کمپانی سازنده کنسول‌های گیمینگ وضع نسبتا بهتری دارد.

علی‌رغم رشد سریع، به‌نظر می‌رسد کمپانی سونی اینتراکتیو انترتینمنت از وضع موجود راضی نیست و قصد دارد به رشد اقتصادی و جذب گیمر‌های بیشتر ادامه دهد. برهمین‌اساس، سونی از یک به‌روزرسانی قابل‌توجه برای پلی استیشن ۵ رونمایی کرد که شامل ویژگی‌های برجسته‌ای نظیر تم‌های شخصی‌سازی شده، صدای بهتر، رابط کاربری بهبودیافته و گزینه‌های اجتماعی بیشتر می‌شود که باهدف بهبود تجربه گیمینگ ارائه می‌شود؛ در ادامه به جزئیات بیشتری از به‌روزرسانی کنسول پلی استیشن ۵ می‌پردازیم.

PlayStation 5

آپدیت بتا پلی استیشن ۵ و قابلیت‌ها

کمپانی ژاپنی سونی به‌سختی روی به‌روزرسانی جدید پلی استیشن ۵ کار می‌کند تا بتوانند بهترین و درخواستی‌ترین ویژگی‌ها را برای این کنسول ارائه کند تا دربحث رقابت با همتایانش پیشی بگیرد. درحال‌حاضر، این آپدیت در مرحله بتا قرار دارد و تنها گیمر‌های محدودی می‌توانند از آن بهره‌مند شوند؛ درچنین مرحله‌ای سونی به آزمایش و آزمون‌وخطای ویژگی‌های جدیدش می‌پردازد تا قبل از انتشار نسخه پایدار با شکایات ازسوی گیمرها مواجه نشود.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم به‌روزرسانی جدید سونی برای پلی استیشن ۵ شامل ویژگی‌های اجتماعی، رابط کاربری و گزینه‌های صوتی می‌شود؛ البته این پایان ماجرا نیست و سونی پشتیبانی گسترده‌ای از کارت‌های حافظه SSD با فناوری M.۲ می‌کند که تا سقف ۸ ترابایت حافظه ذخیره‌سازی برای گیمرها به‌ارمغان می‌آورد. علاوه‌براین، دسترسی به نسخه بتا برای گیمرها در کشورها محدود بوده و تنها گیمرهای منتخب می‌توانند به این نسخه دسترسی پیدا می‌کنند.

سونی همواره تاکید بسیار زیادی بر جامع بودن و ساده بودن رابط کاربری کنسول‌های پلی استیشن داشته است. براین‌اساس، به‌عنوان بخش جدیدی از آپدیت بتا، کنترلری به حساب کاربری گیمرها اضافه می‌کند که به آن‌ها فرصت می‌دهد برای تعامل و مشارکت بیشتر از دوستان یا اعضای خانواده‌شان برای گذراندن چالش کمک بگیرند. همچنین، به‌روزرسانی شامل بازخورد لمسی در رابط کاربری می‌شود؛ این ویژگی برای افرادی مفید واقع می‌شود که دارای ناتوانی‌های بینایی یا شنوایی هستند.

PlayStation 5’

سونی قابلیت‌های هیجان‌انگیزی برای افرادی که به موسیقی و زیرسازی صدا علاقه دارند ارائه می‌کنند. به‌عنوان مثال، نسخه بتا پلی استیشن ۵ از صدای سه‌بعدی در دستگاه‌های اچ‌دی‌ام‌آی سازگار با دالبی اتموس پشتیبانی می‌کند؛ این دستگاه‌ها شامل تلویزیون و سیستم‌‌های صوتی سینما خانگی می‌شود. همچنین با پشتیبانی از فناوری «Tempest 3D AudioTech» گیمرها می‌تواند صداهای سه‌بعدی و همه‌جانبه‌ای را هنگام بازی‌های ویدئویی تجربه کنند.

افزون‌بر قابلیت‌های یادشده، سونی بر افزایش تعامل کاربران بایکدیگر دراین آپدیت تاکید دارد؛ بدین‌ترتیب ویژگی اضافه شده که با استفاده از آن گیمرها می‌توانند پلیرهای جدید یا دوستان‌شان را به گروه‌هایشان دعوت کنند. همچنین پلیر‌های دعوت شده قبل از ورود به گروه می‌توانند پیش‌نمایشی از آن را ببینند.

کمپانی ژاپنی از آیکون «Joinable» در کنار اسم گیمر‌هایی استفاده می‌کند که آزاد بوده و می‌توانند به بازی‌های سایر افراد ورود کنند. مضاف‌براین، گیمرها توانایی دسترسی به دیدن کاپ‌ مسابقات و شروع رویداد‌های پلی استیشن ۵ را دارند که برای رقابت و بهبود تجربه کاربری در این پلتفرم طراحی شده‌اند.

نسخه بتا چندین ویژگی جدید به رابط کاربری کنسول بازی معرفی می‌کند که به گیمرها اجازه می‌دهد بازی‌هایشان را در کتاب‌خانه دستگاه جست‌وجو کنند؛ حتی شایعات نشان می‌دهند کارت‌های راهنمای بازی، با فعالیت‌های گسترده گیمرها در پلتفرم و تکمیل بازی‌ها و مراحل آن‌ها به‌دست می‌آید که نکته مفیدی برای به‌حداکثر رساندن فعالیت کاربران محسوب می‌شود.

با این‌حال، به‌نظر می‌رسد مورد انتظارترین و درخواستی‌ترین قابلیت در به‌روزرسانی جدید، پشتیانی از کارت‌های اس‌اس‌دی با فناوری M.2 خواهد بود که محدودیت ۴ ترابایتی را به ۸ ترابایت افزایش می‌دهد؛ این افزایش حافظه در عصر بازی‌های AAA مزیت بزرگی محسوب می‌شود که کمپانی سونی به آن نگاه ویژه‌ای داشته است.

اخبار مرتبط: سونی از اولین هدفون اختصاصی پلی‌استیشن رونمایی کرد