گزارش‌ها نشان می‌دهد عملکرد ضعیف تراشه تنسور و افزایش دمای بیش‌از اندازه این پردازنده باعث سوختن هیت سینک گوشی هوشمند پیکسل ۶ پرو شده که می‌تواند ناشی از سیستم خنک‌کننده ضعیف این دستگاه باشد.

همان‌طورکه می‌دانید، تراشه‌های تنسور به‌دلیل عملکرد ضعیفی که دارند مورد استقبال کاربران حرفه‌ای و منتقدان قرار نمی‌گیرد؛ باوجوداین، طی سال‌های گذشته، گوگل پافشاری شدیدی به همکاری با کمپانی سامسونگ برای توسعه این پردازنده داشت که هرسال با مشکلات شدیدی همچون بازدهی پایین انرژی، افزایش دمای بیش‌ازحد و عملکرد گرافیکی فوق‌العاده ضعیف همراه بود. کارشناسان می‌گویند تنها دلیل میل کاربران برای خرید گوشی‌های هوشمند سری گوگل پیکسل پشتیبانی نرم‌افزاری آن است که به‌تازگی تا ۷ سال به‌روزرسانی سیستم‌عامل برای آن عرضه می‌شود؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

چندی پیش، تراشه هشت هسته‌ای تنسور G3 به‌همراه سری پیکسل ۸ معرفی شد که برپایه معماری ۵ نانومتری و فناوری LPP سامسونگ توسعه یافت، اما این فناوری بسیار ضعیف و ناکارآمد است. به‌صورت‌دقیق‌تر، باید بگوییم زمانی‌که تراشه‌ای داغ می‌شود عملکردش را از دست می‌دهد و تقریبا پس‌از مدت‌زمان کوتاهی این افزایش حرارت آسیب جدی به پردازنده وارد می‌کند که دیگر قابل‌ترمیم نیست. بنچمارک‌ها نشان می‌دهد تراشه تنسور G3 درمقایسه‌با رقبایش در بازار جهانی ضعیف‌ترین عملکرد را دارد و به‌هیچ‌عنوان قابل‌قیاس با آن‌ها نیست.

تصویر هیت‌سینک سوخته پیکسل 6 پرو

بااین‌حال، یک کاربر ردیت با انتشار تصویری از پیکسل ۶ پرو اظهار کرد هیت سینک این گوشی هوشمند به‌دلیل افزایش دمای بیش‌ازاندازه هنگام پردازش‌های رایانشی و گرافیک باعث سوختن شده است. زمانی‌که به‌تصویر نگاه می‌کنیم درمی‌یابیم که مایع خنک‌کننده دستگاه کافی به‌نظر می‌رسد؛ بنابراین، ناکارآمدی و سوختن هیت‌ سینک می‌تواند به‌دلیل تراشه تنسور باشد. گزارش‌ها نشان می‌دهد گوگل قصد دارد از سال ۲۰۲۵ میلادی با کمپانی TSMC کار کند تا بتواند از معماری پردازشی ۳ نانومتری یا ۲ نانومتری در آن زمان برای تولید پردازنده تنسور بهره‌مند شود.

علاوه‌براین، برخی کارشناسان و منتقدان حوزه فناوری می‌گویند گوگل باید هرچه سریع‌تر همکاری جدیدی را با کوالکام آغاز کند و برای ساخت سری پیکسل ۹ از تراشه‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۴ بهره‌مند شود تا بتواند کاربران ترغیب به‌خرید محصولات پرچمدارش برای سال آینده بکند. این منتقدان براین‌باورند با سطح کارایی تراشه تنسور این دستگاه‌ها قابلیت ۷ سال عمر را ندارند؛ به‌همین‌دلیل، پشتیبانی ۷ ساله نرم‌افزاری برای سری پیکسل ۸ تقریبا بی‌معنا به‌نظر می‌رسد.

ازسوی‌دیگر، تعداد زیادی از کاربران شروع به‌ پرسیدن سوالات مختلف درباره افزایش دمای پیکسل ۶ پرو کردند و شخص مالک توضیح داد که پس‌از یک مکالمه ۱۰ دقیقه‌ای چنین اتفاقی برای دستگاه افتاد؛ البته وی در ادامه اشاره کرد داغ شدن دستگاه قبل‌تر اتفاق افتاده بود، اما تماسش باعث شد دستگاه به‌طورکامل از کار بی‌افتد. به‌نظر می‌رسد این کاربر با مراجعه به پشتیبانی گوگل در نمایندگی‌ها می‌تواند نسخه جدید سری پیکسل را دریافت کند، اما باید توجه داشته باشیم تمام تراشه‌های تنسور تا نسخه G3 ناکارآمد هستند و از مشکلات سخت‌افزاری تقریبا یکسانی برخوردار هستند.

اخبار مرتبط: