گزارش شده است که گوگل از تراشه ۳ نانومتری در سری پیکسل ۱۰ بهره خواهد برد و گوگل برای تولید این تراشه قدرتمند با شرکت TSMC در تایوان همکاری نزدیکی خواهد داشت. همچنین گفته می‌شود که گوگل در حال گسترش مرکز تحقیق و توسعه خود در تایوان است.

TSMC بزرگترین شرکت تولیدکننده‌ اختصاصی تراشه در جهان است. TSMC بیش از نیمی از سهم بازار جهانی تولید تراشه‌های سفارشی را در اختیار دارد.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، شرکت گوگل در نظر دارد از نسل جدید پردازنده‌های اختصاصی خود با نام Tensor G4 در گوشی‌های هوشمند سری Pixel 9 که اواخر سال جاری 2024 عرضه خواهند شد، استفاده کند. همانند نسل‌های پیشین، به نظر می‌رسد غول فناوری مذکور همچنان بر همکاری با سامسونگ به عنوان شریک تولیدکننده‌ این تراشه تکیه خواهد زد. با این حال، گفته می‌شود رویکرد گوگل برای سال آینده متفاوت خواهد بود. بر اساس گزارش ها، سری پیکسل ۱۰ احتمالا از سیستم تک‌چیپ ۳ نانومتری ساخت شرکت TSMC تایوان بهره خواهد برد.

برای تسریع این فرآیند، گوگل اقدام به گسترش مرکز تحقیق و توسعه‌ خود در تایوان نموده است. انتظار می‌رود این شرکت با همکاری نزدیک با غول های تایوانی، بهترین تراشه‌ اختصاصی خود را تا به امروز به بازار عرضه کند. با توجه به شواهد و قرائن موجود، پیش‌بینی می‌شود که تراشه Tensor G5 وظیفه‌ پردازش اطلاعات در گوشی‌های هوشمند سری پیکسل ۱۰ را بر عهده داشته باشد. بر اساس برخی گزارش ها، این تراشه با بهره‌گیری از نسل دوم فرآیند ۳ نانومتری شرکت TSMC ساخته خواهد شد.

پیکسل ۱۰

بر اساس عملکرد پردازنده‌ Tensor G3، به نظر می‌رسد گوگل از رقبای خود عقب مانده است. تغییر تامین‌کننده‌ تراشه از سامسونگ به TSMC می‌تواند به بهبود این وضعیت کمک کند و به سری پیکسل ۱۰ اجازه دهد تا قابلیت‌های خود را در میدانی برابر به نمایش بگذارد. برای سرعت بخشیدن به معرفی اولین تراشه‌ ۳ نانومتریش که ممکن است Tensor G5 نامگذاری شود، حساب کاربری Revegnus1 خبر از گسترش مرکز تحقیق و توسعه‌ گوگل در تایوان داده است. گفته می‌شود غول فناوری مستقر در مانتین ویو در حال استخدام متخصصان تایوانی است که به احتمال زیاد باعث تقویت تلاش‌های این شرکت در زمینه‌ توسعه‌ تراشه‌های اختصاصی خواهد شد.

با اینکه هنوز نام دقیق تراشه تایید نشده، گزارش ها حاکی از آن هستند که گوشی‌های سری پیکسل ۱۰ از یک سیستم تک‌چیپ ۳ نانومتری بهره خواهند برد که احتمالا با نام Tensor G5 شناخته می‌شود. پیش‌تر اخباری مبنی بر استفاده‌ گوگل از فرآیند پیشرفته‌ N3E شرکت TSMC برای ساخت این تراشه به گوش رسیده بود. N3E نسل دوم فناوری ۳ نانومتری TSMC محسوب می‌شود و همان فرآیندی است که در تراشه M4 اپل به کار رفته که قلب تپنده‌ جدیدترین مدل‌های iPad Pro است.

با گسترش فعالیت‌های گوگل در تایوان، این شرکت احتمالا فرصت همکاری مستقیم با TSMC را به دست خواهد آورد. بدین ترتیب، مهندسان بااستعداد TSMC می‌توانند در بهینه‌سازی عملکرد و مصرف انرژی تراشه‌ی Tensor G5 مشارکت داشته باشند. با این حال، شرکت‌های کوالکام و مدیاتک نیز در حال آماده‌سازی برای عرضه‌ تراشه‌های Snapdragon 8 نسل ۴ و Dimensity 9400 در اواخر سال جاری (2024) هستند. گفته می‌شود هر دو این سیستم‌های تک‌چیپ با استفاده از فرآیند پیشرفته‌ N3E شرکت TSMC و در نسل ۳ نانومتری ساخته خواهند شد.

این موضوع باعث می‌شود سری پیکسل ۱۰ گوگل از نظر نسل تراشه، یک عقب‌ماندگی نسبت به رقبای خود داشته باشد. بنابراین، گوشی‌های جدید این شرکت باید بتوانند با ویژگی‌های دیگری نظر کاربران را جلب کنند.

این زمینه‌ها می‌توانند شامل ارتقا عملکرد هوش مصنوعی در دستگاه، یا ارائه قابلیت‌های تصویربرداری و فیلم‌برداری برتر باشند. متأسفانه، در حال حاضر اطلاعات دقیقی در این خصوص در دسترس نیست، اما به‌زودی شما را از پیشرفت‌های گوگل در این زمینه مطلع خواهیم ساخت.

اخبار مرتبط: