سری پیکسل ۹ گوگل و نسل بعدی پیکسل فولد به تراشه مودم اگزینوس ۵۴۰۰ با پشتیبانی از پیام ماهواره‌ای مجهز خواهد شد.

ارتباط ماهواره‌ای یکی از جدیدترین قابلیت های گوشی‌های هشومند محسوب می‌شود. شرکت اپل برای اولین بار قابلیت پیام اضطراری ماهواره‌ای را در آیفون ۱۴ معرفی کرد که به‌کاربر امکان ارسال پیام اضطراری به نیروهای امدادی را از‌طریق ارتباط با ماهواره فراهم کرد. پس از آن هواوی و شیائومی قابلیت تماس و پیام ماهواره‌ای را به پرچمداران خود اضافه کردند؛ البته این قابلیت در پرچمداران چینی فقط به پیام دادن به نیروهای امدادی محدود نبود و علاوه‌بر امکان برقراری تماس، کاربران می‌توانستند با دوستان و نزدیکان خود ارتباط برقرار کنند.

google pixel 9

چند هفته قبل گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد قابلیت پیام ماهواره‌ای به اندروید ۱۵ اضافه شده که اگرچه خبری از تماس صوتی نیست، کاربران می‌توانند با مخاطب دلخواه ارتباط برقرار کنند. اکنون گزارش جدیدی از Android Authority منتشر شده که نشان می‌دهد سری پیکسل ۹ بااستفاده از تراشه مودم اگزینوس ۵۴۰۰ سامسونگ به قابلیت ارتباط ماهواره‌ای مجهز خواهد شد. این تراشه امکان اتصال ازطریق شبکه‌های غیرزمینی (NTN) به ماهواره‌ها را فراهم می‌کند تا درمواقعی که اتصال شبکه موجود نیست، امکان ارسال پیام اضطراری وجود داشته باشد.

براساس گزارش‌های قبلی، این سرویس درابتدا توسط اپراتور T-Mobile و بااستفاده از شبکه ماهواره‌ای استارلینک شرکت SpaceX ایلان ماسک عرضه می‌شود. البته درابتدا این سرویس فقط امکان ارسال پیام را فراهم می‌کند و خبری از تماس صوتی نیست. بنابراین طی چند سال بعد احتمالا بااستفاده از تراشه‌های جدید ارتباط ماهواره‌ای برای برقراری تماس صوتی و حتی دسترسی به اینترنت فراهم می‌شود. شرکت SpaceX به‌تازگی مجوز FCC را برای گسترش آزمایش سرویس استارلینک را درسراسر ایالات متحده و آماده‌سازی برای آزمایش جهانی را دریافت کرده است.

google pixel 9 camera

زمستان سال گذشته SpaceX بااستفاده از گوشی‌های هوشمند عادی آزمایش ارتباط ماهواره‌ای را با موفقیت پشت سر گذاشت. جالب اینجاست یکی از گوشی‌های آزمایش شده، پیکسل ۸ گوگل بود. البته پیام اضطراری ماهواره‌ای پیکسل ۹ با این ویژگی تفاوت‌هایی داشته و ارتباط ماهواره‌ای را برای ارسال پیام در شرایط اضطراری آسان‌تر می‌کند. این قابلیت کاملا مشابه پیام اضطراری ماهواره‌ای فعلی اپل است. همچنین چند هفته قبل از این آزمایش گوگل از همکاری با AST SpaceMobile برای افزودن قابلیت ارتباط ماهواره‌ای در گوشی‌های اندرویدی خبر داد که باعث شد اپراتورهای همراه AT&T و Vodafone در سرمایه گذاری ۱۱۰ میلیون دلاری AST SpaceMobile بپیوندد.

در دومین نسخه توسعه‌دهندگان اندروید ۱۵ هم پشتیبانی از رومینگ ارتباط ماهواره‌ای این مسئله را تقویت کرد. دیو برک، مهندس ارشد تاکید کرد که رابط کاربری این نسخه به‌گونه‌ای طراحی شده تا تجربه کاربری در سراسر استفاده از سرویس ماهوره‌ای ثابت بماند و پشتیبانی از اتصال ماهواره‌ای در برنامه‌های پیام گوگل و دیگر برنامه‌ها امکان‌پذیر باشد. درانتها گفته شده علاوه‌بر سری پیکسل ۹، پیکسل فولد بعدی هم به قابلیت پیام ماهواره‌ای مجهز خواهد شد.

اخبار مرتبط: