همزمان با معرفی جدیدترین محصولات اپل، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرد که رجیستری آيفون ۱۵ (رجیستری iphone 15) و آیفون ۱۴ به حالت تعلیق درآمده و واردات این گوشی‌ها به کشور صورت نمی‌گیرد.

بر اساس گزارش مهدی عبقری، به دلیل شرایط تحریمی، کمبود ارز و ارزبر بودن آیفون‌ها، حاکمیت به این نتیجه رسیده است که اساسا واردات گوشی‌های اپل را بسته نگه دارد.

در‌حالی واردات و رجیستری آيفون ۱۵ در بازار ایران ممنوع شده است که دقیقا یک سال پیش این موضوع برای آيفون ۱۴ نیز اتفاق افتاد و بسیاری از کاربران در طول یک‌‌سال گذشته با مشکل مواجه شدند.

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل مدعی شده از آنجاکه آمریکا واردات فرش و پسته ایران را تحریم کرده و اجازه واردات نمی‌دهد، تصمیم ایران در ممنوعیت واردات آیفون به نوعی عملکرد تقابلی در جهت این اقدام بوده است.

براساس گزارش وی، از تاریخ اول اسفند ماه به بعد اساسا هر گوشی آیفونی که در سطح بازار واگذار شود، کالای قاچاق محسوب می‌شود و به‌این ترتیب واردات و رجیستری آیفون ۱۴ و ۱۵ قانونی نخواهد بود.

اما آیا ممنوعیت واردات و رجیستری iphone 15 می‌تواند راه ورود این مدل گوشی‌ها را به بازار ایران سد کند؛ باید بگوییم که سال گذشته نیز اگرچه این اقدامات صورت گرفت اما نه‌تنها این گوشی‌ها به بازار کشورمان راه پیدا کردند، بلکه با ترفندهایی کاربران توانستند از سرویس‌های شبکه تلفن همراه کشور استفاده کنند. البته عبقری اعلام کرده است که با استفاده از اقسام روش‌ها و تقلب‌های ممکن از جمله استفاده از دانگل اینترنت این گوشی‌ها را فعال و در حال استفاده از آن هستند، اما «همتا» می‌تواند با این روش‌ها مقابله کند و سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا هم همین موضوع را متذکر شده که تمام این موارد قابل شناسایی است و از این جهت مشکلی وجود ندارد.

به گفته عبقری، گوشی‌های آیفون ۱۴ به چند روش وارد کشور شده، یک مدل گوشی برای مسافر واقعی بوده و تا قبل از اول اسفند و نامه ممنوعیت گمرک، قانونی وارد کشور و در سامانه احراز شده است. به نظرم بابت این موضوع شاید دولت یک تدبیر جدید داشته باشد و نیاز به یک تعدیل است تا وضعیت این افراد مشخص شود.

با همه این‌ها به‌نظر می‌‌رسد آیفون ۱۳ آخرین نسل از گوشی‌های اپل بود که قانونی وارد بازار و در شبکه تلفن همراه کشور فعال شد، اما به‌دلایل ذکر شده و نیز امکاناتی که گوشی‌های جدید دارند، احتمالا نه تنها آیفون‌های ۱۴ و ۱۵ و نسل‌های بعدی گوشی‌های اپل، بلکه پرچمداران سامسونگ نیز از این پس به‌شکل قانونی در بازار ایران وارد و رجیستر نخواهند شد.

اخبار مرتبط:

احتمال رجیستری گوشی آیفون ۱۴ قوت گرفت

رجیستری گلکسی اس ۲۴؛ سرنوشت هولناک آیفون ۱۴ در انتظار غول کره‌ای!