موسس تلگرام اخیرا تعداد مهندسان این شبکه اجتماعی را 30 نفر اعلام کرده و مدعی شده که بخشی تحت عنوان بخش منابع انسانی را احداث نکرده است.

پاول دوروف در گفتگویی که با یکی از روزنامه‌نگاران به نام تاکر کارلسون داشته، با بیان اینکه تنها مدیر تلگرام است و فقط 30 مهندس را در استخدام خود دارد، باعث نگرانی‌ها و هشدارهای امنیتی کارشناسان شده است. آنچه باعث نگرانی کارشناسان شده مربوط به الگوی ذخیره‌سازی پیام‌هاست که فاقد رمزنگاری سراسری مانند واتساپ و سیگنال بوده و تنها راه عدم دسترسی دیگران و خود تلگرام به پیام‌ها و داده‌های هر کاربر، استفاده از چت محرمانه است. دراین باره یکی از کارشناسان رمزنگاری دانشگاه جان هاپکینز گفته است که سرورهای تلگرام در امارات متحده عربی بدون قابلیت رمزنگاری سرتاسری درحال کار هستند.

اما پروتکل امنیتی که تلگرام برای حفظ اطلاعات کاربران خود به‌کار گرفته توسط دو برادر موسس این شبکه اجتماعی در بدو راه‌اندازی آن استفاده شده و همین موضوع باعث شک و تردید تعدادی از کاربران درخصوص امنیت داده‌ها شده است.

امنیت تلگرام

علاوه براین وب‌سایت فناوری تک کراچ به‌نقل از اوا گالپرین، مدیر امنیت سایبری سازمان فرونتیر فوندیشن، گفته است که تفاوت تلگرام با سیگنال دراین است که سیگنال تنها یک برنامه پیام‌رسان بوده درحالیکه تلگرام یک پلتفرم است و همین امر باعث می‌شود تا تلگرام به حجم بسیار زیادی از انواع داده‌ها دسترسی داشته باشد. اما مساله این است که پیام‌ها و اطلاعات کاربران در این پلتفرم رمزنگاری نمی‌شوند. گالپرین با اشاره به تعداد مهندسان تلگرام گفته است که این موضوع نشان می‌دهد نظارت بر محتوا و پاسخگویی درمقابل درخواست‌های قانونی برای جلوگیری از سوءاستفاده وجود ندارد. او در ادامه توضیح داد که تعداد 30 مهندس کارمند، برای هکرها دلگرم‌کننده است و استدلال کرد که این مهندسان نمی‌توانند در مقابل تهدید هکرها به‌خصوص هکرهایی که از سمت دولت‌ها حمایت می‌شوند کارایی لازم را داشته باشند.

با وجود این انتقادات مدیر تلگرام اظهار داشت که شرکتش علاوه بر 30 طراح، 30 نفر را به‌عنوان تیم اصلی دراختیار دارد.