ابر کامپیوتر انویدیا با قدرتمندترین پردازنده‌‌های مرکزی و گرافیکی و تمرکز روی توسعه هوش مصنوعی معرفی شد.

انویدیا ابر رایانه جدیدی را در رویداد کامپیوتکس ۲۰۲۳ معرفی کرد که آینده هوش مصنوعی را تغییر خواهد داد. ابر رایانه DGX GH200 مجهز به حافظه‌ای نزدیک به ۵۰۰ برابر بیشتر از سیستم‌های خانگی است که به‌زودی دسترسی آن برای توسعه‌دهندگان مانند گوگل، متا و مایکروسافت آزاد خواهد شد.

برای توصیف ابر رایانه DGX GH200 انویدیا مستلزم استفاده از عباراتی هستیم که اکثر کاربران هرگز با آن‌ها سروکار ندارند. به‌عنوان مثال، این ابررایانه ۱ اگزافلاپ قدرت پردازشی و ۱۴۴ ترابایت حافظه داخلی اشتراکی دارد. انویدیا خاطرنشان کرد که این مقدار به معنای ۵۰۰ برابر حافظه بیشتر از رایانه Nvidia DGX A100 است.

یک اگزافلاپ برابر با یک کوئینتیلیون عملیات ممیز شناور در ثانیه است. برای مقایسه، کارت گرافیگی RTX 4090 انویدیا که برای مصارف خانگی طراحی شده، در حالت اورکلاک می‌تواند حدود ۱۰۰ ترافلاپس قدرت پردازشی را ارائه دهد. یک ترافلاپس معادل یک تریلیون عملیات ممیز شناور بر ثانیه است. از این رو می‌توان گفت ابر کامپیوتر DGX GH200 قدرت پردازشی خیره‌کننده‌ای دارد.

داخل ابر کامپیوتر انویدیا

این ابر کامپیوتر از ۲۵۶ سوپرتراشه‌ انویدیا با معماری GH200 Grace Hopper استفاده می‌کند که به لطف فناوری NVLink Nvidia می‌توانند به‌صورت یکپارچه با یکدیگر همگام‌سازی شده و یک پردازنده گرافیکی قدرتمند را ایجاد کنند.

سوپرتراشه‌های GH200 نیازی به اتصال PCIe سنتی بین پردازنده مرکزی و گرافیکی ندارند. انویدیا می‌گوید که این سوپرتراشه‌ یک پردازنده گرافیکی بر پایه ARM و هسته تنسور H100 دارد. به نقل از انویدیا ارتباط تراشه‌ها از طریق فناوری NVLink-C2C میسر شده که پهنای باند بین پردازنده‌ی مرکزی و گرافیکی تا هفت برابر بهبود و مصرف انرژی تا پنج برابر کاهش یافته است.

انویدیا در حال ساخت ابررایانه هلیوس به‌عنوان ابزاری برای پیشرفت تحقیق و توسعه هوش مصنوعی است. این ابر کامپیوتر چهار DGX GH200 خواهد داشت که با فناوری Quantum-2 InfiniBand انویدیا به یکدیگر متصل می‌شوند. انتظار می‌رود این ابر رایانه تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی برای عرضه آماده شود.

اخبار مرتبط: