وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید تعداد 8 میلیون خانوار و کسب و کار به مشترکان فیبرنوری در کشور پیوسته‌اند.

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به افزایش تعداد مشترکان اینترنت فیبرنوری گفته است که این آمار نسبت به گذشته دو برابر شده و سرعت اینترنت ثابت در کشور نیز 10 برابر افزایش یافته است. زارع‌پور در اولین گزارشش در شبکه ویراستی نسبت به دستاوردهای وزارت‌خانه متبوعش در دولت سیزدهم اطلاعاتی را منتشر کرده و گفته است که 600 شهر در طرح ملی فیبرنوری قرار گرفته‌اند که از این تعداد کار عملیاتی در 150 شهر به پایان رسیده است.

لازم به‌ذکر است که پیش ازاین نیز زارع‌پور آمارهایی را در این زمینه منتشر کرده بود و طبق گفته‌های او تا پایان سال 70 درصد کشور به این اینترنت پرسرعت متصل می‌شوند. همچنین زارع‌پور اعلام کرده بود که تا پایان سال 14 میلیون خانوار تحت پوشش فیبرنوری قرار خواهند گرفت. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درمورد زمان انتظار برای متصل شدن به این اینترنت گفته بود که این فرآیند حدود یک ماه به طول می‌انجامد و پس از وصل شدن مردم سرعت 1000 مگابایت بر ثانیه معادل 100 برابر سرعت فعلی را تجربه می‌کنند. همچنین او تعداد شرکت‌هایی که به ارائه خدمات فیبرنوری می‌پردازند را 10 اپراتور اعلام کرده بود که کاربران برای دریافت این خدمات باید از مخابرات منطقه خودشان یا سایت iranfttx استعلام بگیرند.

براین اساس متقاضیان این اینترنت پرسرعت می‌توانند پس از کسب اطلاعات درخصوص اینکه محل سکونتشان فیبرکشی شده است یا خیر اقدام کنند. بعد از آن این افراد باید با مراجعه به اپراتور موردنظر و پرداخت مبلغ اولیه درخواست خودشان را ثبت کنند و اپراتور نیز موظف است ظرف مدت 30 روز اتصال این کاربران را فعال کند. همچنین اگر اپراتوری نتواند به تعهدات خود عمل کند دراین صورت سازمان تنظیم مقرررات و ارتباطات رادیویی مسئول پیگیری و برخورد قانونی خواهد بود.

گفتنی است از ویژگی‌های اینترنت فیبرنوری می‌توان به حذف تاخیر، سرعت بالای آپلود و دانلود و ازبین رفتن قطع و وصلی نام برد که بخاطر استفاده از دستگاه‌هایی است که با نور فرآیند تبادل داده‌ها را به عهده دارند.