ثبت‌نام اینترنت فیبرنوری برای مشترکانی که به‌دنبال استفاده از خدمات اینترنت پرسرعت نسل پنجم هستند تنها با ثبت‌نام اولیه در سایت اپراتورها امکان‌پذیر است.

فرآیند واگذاری اینترنت پرسرعت نسل پنجم به مشترکان در سال 1400 کلیدخورده و اکنون درحال تکمیل است. براین اساس افرادی که قصد دریافت این اینترنت را دارند ابتدا باید از سایت iranfttx استعلام کنند که آیا منطقه‌ای که در آن‌جا ساکن هستند فیبرکشی شده است یا خیر. سپس با مراجعه به سایت مربوط به اپراتوری که مشترک آن هستند با پرداخت مبلغ اولیه مراحل ثبت‌نام را طی کنند. بعد از این اپراتور موردنظر موظف است که طی مدت 30 روز نسبت به برقراری اتصال برای مشترک موردنظر اقدام کند.

لازم به‌ذکر است که عدم پایبندی اپراتورها به تعهدهاتشان در این زمینه تبعاتی خواهد داشت و مشترک می‌تواند از طریق تماس با سامانه 195 شکایت خود را ثبت کرده که به‌دنبال آن، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موضوع را پیگیری می‌کند. هرچند اپراتورها مدعی هستند که در این مورد، بعضی از مشترکان هم پس از طی مراحل فیبرکشی و آوردن کابل‌ها تا دم در ساختمان محل سکونتشان، به بهانه‌های مختلفی مانع ادامه روند شده‌اند.

فیبر نوری

همچنین مزیت طرح موردنظر این است که ثبت‌نام اینترنت فیبرنوری برعکس اینترنت نسل‌های قبل که حتما باید تعداد مشترکان برای بهره‌مندی از خدمات به حدنصاب می‌رسید، نیاز به درخواست جمعی ندارد و برای هر مشترکی به تنهایی قابل اجراست. علاوه براین اگر مشترکی قصد دریافت اینترنت پرسرعت فیبرنوری را داشته باشد اما منطقه محل سکونتش در لیست نواحی کابل کشی شده نباشد می‌تواند به مخابرات محل مراجعه کرده و درخواست خود را ثبت کند.

توجه داشته باشید که بسته‌های اینترنت فیبرنوری متنوع و در سرعت‌ها و حجم‌های متفاوتی ارائه می‌شود. نکته دیگر این‌که کابل کشی فیبرنوری شامل بسترسازی داخلی و خارجی است. منظور از بسترسازی داخلی این است که ابتدا دستگاه ONT که کار آن تولید سیگنال‌های شبکه است، در محل مناسب نصب شده و بعد کابل نوری از محل دستگاه ONT تا ورودی ساختمان کشیده می‌شود. منظور از بسترسازی خارجی هم کابل کشی فیبرنوری از نزدیکترین تقسیم کننده تا دستگاه ONT نصب شده در محل ساختمان مشترک است.

هرچند که فرآیند واگذاری اینترنت نسل پنجم به مشترکان عادی از سال 1400 آغاز شد، اما اولین‌بار راه‌اندازی فیبرنوری در کشور مربوط به سال 1368 می‌شود که طی آن فاصله بین شهرهای کرج تا تهران کابل کشی شد و از آن پس پروژه‌های مختلفی در این راستا مورد بهره‌برداری قرار گرفت. همچنین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز قصد دارد طی چندسال آینده کابل کشی فیبرنوری را به سراسر ایران انتقال دهد تا ثبت‌نام اینترنت فیبرنوری برای تمام ایرانیان امکان‌پذیر شود. دراین راستا عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات در گفتگوهای خبری متعدد با اشاره به پیشرفت ایران در عرصه ارتباطات اعلام کرد مشکل اینترنت کشور به‌صورت ریشه‌ای تا نیم قرن آینده حل خواهد شد.

اخبار مرتبط:

اشتراک فیبرنوری تا شهریور ۱۴۰۴ به تمام شهرهای کشور می‌رسد

توسعه فیبرنوری تا پایان دولت سیزدهم در دسترس ۲۰ میلیون مشترک قرار می‌گیرد

زارع‌پور: سرعت اینترنت تا خرداد ۳۰ درصد بالا می‌رود