وزیر ارتباطات در برنامه تلویزیونی صف اول در مورد برنامه این وزارت‌خانه درمورد اشتراک فیبرنوری اعلام کرد که تا شهریور 1404 تمام شهرهای کشور تحت پوشش اینترنت پرسرعت فیبرنوری قرار خواهند گرفت.

برنامه صف اول که از شبکه خبر روی آنتن می‌رود با حضور عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درخصوص مسائل گوناگونی از جمله برنامه‌های مربوط به فیبرنوری این وزارت‌خانه، گفتگویی مبسوط ترتیب داد و با طرح سوالاتی دراین مورد ابعاد مختلف آن را واکاوی کرد. هرچند که موضوع گفتگو بر بستر پنجره ملی هوشمند جریان داشت اما خلاصه‌ای از صحبت‌های زارع‌پور در مورد اینترنت فیبرنوری به شرح زیر آمده است.

وزیر ارتباطات ابتدا در مورد سطح زیر پوشش اینترنت فیبرنوری در کل کشور این‌گونه جواب داد که این پروژه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های درحال انجام در حوزه کسب و کار از اردیبهشت 1401 شروع شده و تا به‌حال حدود 7 میلیون خانوار و کسب‌وکار را حدودا در 300 شهر تحت پوشش اینترنت با سرعت معادل 1000 مگابیت بر ثانیه یعنی 100 برابر اینترنت معمولی قرار داده است. او با اعلام این‌که تا پایان دولت سیزدهم امکان استفاده کل شهرهای کشور از اشتراک فیبرنوری فراهم خواهد شد، حل مشکل اینترنت را به‌صورت ریشه‌ای در حدود 4 تا 5 دهه آینده قطعی دانست و افزود تا 1/5 سال آینده عمدتا فیبرنوری را تا سر کوچه‌ها گسترس خواهیم‌ داد و بعد از آن براساس تقاضای مشترکان اپراتورها می‌توانند آن را به کاربران ارائه دهند. همچنین او تعداد اپراتورهای فعال واجد شرایط در این زمینه را 10 اپراتور عنوان کرد و در خصوص هزینه این طرح گفت که درواقع این پروژه رایگان است و تنها هزینه مودم از مشترکان دریافت خواهد شد.

فیبر نوری در ایران

عیسی زارع‌پور درخصوص سوالی که انگیزه وزارت ارتباطات را درباره مکلف کردن اپراتورها به شروع ارائه خدمات فیبرنوری از مناطق دور از تهران جویا شد پاسخ داد که اگر این‌کار به عهده خود اپراتورها گذاشته می‌شد احتمالا اغلب به سراغ تهران و شهرهای بزرگ می‌رفتند و بنابراین الان در تهران و 40 شهر کوچک و بزرگ کار آغاز شده و از تخصیص یارانه دو برابری برای شهرهای خارج از استان و عدم ارائه یارانه برای شهر تهران خبر داد. همچنین وزیر ارتباطات در مورد هدف‌گذاری سال 403 اعلام کرد که سال پیش‌رو حدود دو سوم کشور یعنی 14 میلیون خانوار تحت پوشش شبکه فیبرنوری خواهند گرفت و در 5 سال آینده وضعیت پوشش به اتصال تبدیل می‌شود که براین‌اساس تمام کشور را دربرخواهد گرفت.

اما زارع‌پور در مورد آمار تجهیزات قابل استفاده در پروژه فیبرنوری بیان داشت که در زمینه تجهیزات غیرفعال مانند فیبرنوری و داکت و میکروداکت که کاربردشان این است که در زمین حفاری می‌شوند، مشکلی وجود ندارد و این تجهیزات در کشور موجود است اما یکی از این تجهیزات فعال به‌نام OLT که کاربرد آن ایجاد ارتباط بین مشترکان و فیبرنوری است به دو صورت کم‌ظرفیت و پرظرفیت است که کم‌ظرفیت آن در کشور ساخته می‌شود و برنامه بومی‌سازی پرظرفیت نیز در دستور کار است. همچنین وزیرارتباطات افزود که اپراتورها و شرکت‌هایی که برای تولید محصولات بومی موردنیاز در حوزه فیبرنوری اقدام کنند مشمول دریافت یارانه بیشتری خواهند شد و ابراز امیدواری کرد تا با حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد این اتفاق در کشور رقم بخورد.

خبر مرتبط: توسعه فیبرنوری تا پایان دولت سیزدهم در دسترس ۲۰ میلیون مشترک قرار می‌گیرد