پس از بروز مشکلات امنیتی و نقض حریم خصوصی کاربران در ناتینگ چت، شرکت ناتینگ پلتفرم خود را از گوگل پلی استور حذف کرد.

هفته گذشته مدیرعامل شرکت ناتینگ از اپلیکیشن جدید ناتینگ چت با امکان ارسال و دریافت پیام از iMessage اپل رونمایی کرد. در ابتدا گفته شد که این سیستم از رمزگذاری سراسری بهره می‌برد، اما دیروز و پس از بررسی‌های اولیه مشخص شد ادعای شرکت ناتینگ صحت ندارد. البته شرکت ناتینگ به نقض ایمنی برنامه خود اقرار نکرد، اما امروز و پس از گذشت کمتر از یک هفته این شرکت اعلام کرد به‌دلیل وجود باگ‌های مختلف نسخه بتا ناتینگ چت را تا اطلاع ثانوی از گوگل پلی استور حذف کرده و عرضه نسخه نهایی تا تاریخ نامشخص تاخیر می‌خورد. البته آخر هفته قبل و پس از رونمایی از این برنامه، خبر اتصال اپل به سیسم اندرویدی RCS طی هفته‌های آتی منتشر شد که هدف ساخت این برنامه را زیر سوال برد.

اگرچه به‌صورت رسمی شرکت ناتینگ از وجود مشکل ایمنی و رعایت نکردن حریم خصوصی کاربر صحبتی نکرد، اما عقب‌نشینی این شرکت درست یک‌روز پس از مشخص شدن مشکلات امنیتی این مسئله را تایید می‌کند. درحقیقت کیشان باگاریا، موسس Text.com بود که اولین بار در پلتفرم ایکس (توییتر) به مشکلات امنیتی این پلتفرم اشاره کرد. پس از آن هم شرکت او یک وبلاگ کامل با جزئیات درباره موارد امنیتی که به آنها در پلتفرم ناتینگ چت بی‌توجهی شده بود منتشر کرد. براین اساس Sunbird، پلتفرم اصلی مورد استفاده در ناتینگ چت از رمزگذاری سراسری بهره نمی‌برد و حتی پیام‌ها با استفاده از پروتکل HTTPS ارسال نمی‌شوند. به‌عبارت دیگر این پلتفرم گواهی ایمنی SSL را دریافت نکرده است.

ناتینگ چت

علاوه‌بر آن پیام‌ها بدون رمزگذاری در سرورهای Sunbird ذخیره می‌شوند و درصورت وجود دسترسی غیرمجاز، اطلاعات خصوصی همه کاربران در خطر قرار می‌گیرد. نکته جالب اینجاست که در این گزارش برای نمایش مشکل امنیتی و ضعف فایروال، کارمندان Text.com موفق شدند تنها در ۲۳ خط کدنویسی به اطلاعات شخصی کاربران دسترسی پیدا کنند. اگرچه مقصر مشکلات امنیتی شرکت Sunbird است، ناتینگ برای استفاده از این سیستم و عنوان کردن وجود باگ به‌جای مشکل امنیتی مورد نقدهای زیادی قرار گرفته است.

با حذف ناتینگ چت درست یک هفته پس از معرفی رسمی به‌نظر می‌رسد حتی شرکت ناتینگ هم شکست پروژه خود را برای ارائه اتصال به iMessage اپل پذیرفته باشد. البته ممکن است در آینده و با بهبود سیستم امنیتی و رفع ایرادات آن شاهد عرضه قدرتمندتر ناتینگ چت باشیم.

نظر شما چیست؟ آیا ناتینگ می‌تواند پس از شکست اولیه، پروژه خود را نجات دهد؟ نظرات خود را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: