شرکت مایکروسافت کامپیوترهای جدیدی مبتنی بر Copilot Plus را معرفی کرد که از پردازنده اسنپدراگون سری ایکس استفاده می‌کنند. تا پیش از این، تصور می‌شد برای اجرای قابلیت Recall ویندوز 11 که مبتنی بر هوش مصنوعی است، نیاز به این سری پردازنده دارید اما حال، خلاف این مسئله ثابت شد.

سیستم‌های جدید مایکروسافت به لطف داشتن پردازنده‌های اسنپدراگون به‌طور کامل با ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی ویندوز 11 همخوانی دارند. تصور می‌شد که برای اجرای کلیه قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی سیستم عامل جدید مایکروسافت، نیاز به استفاده از این کامپیوترها داریم اما حال مشخص شده قابلیت‌های مهمی چون Recall در سایر پردازنده‌ها نیز اجرا می‌شود و کاربر مشکلی از این بابت نخواهد داشت.

قابلیت Recall یکی از ویژگی‌های هیجان انگیز مبتنی بر هوش مصنوعی در ویندوز 11 است که مرتباً از تمامی فعالیت‌هایی که با کامپیوترتان انجام می‌دهید اسکرین‌شات گرفته، آنان را تحلیل می‌کند و سپس اجازه می‌دهد در میان تک‌تک‌شان جستجو کنید. برای مثال، تصور کنید به دنبال محصولی بودید که الان نامش را به خاطر ندارید پس به راحتی و با توصیف جزئیات آن، با کمک Recall می‌توانید به سرچ‌های گذشته بازگردید و آن را بیابید.

ویژگی‌ها و ماهیت کلی قابلیت Recall نگرانی‎‌هایی از بابت وجه امنیتی و دسترسی به فضای شخصی مخاطب ایجاد می‌کند اما مایکروسافت ادعا دارد که تمامی این پروسه به‌صورت آفلاین در درون کامپیوتر خودتان صورت خواهد گرفت. پس به‌صورت تئوری می‌توانیم بگوییم هیچ اطلاعاتی از کامپیوتر به سمت سرورهای خارجی فرستاده نمی‌شود و به همین دلیل نیز حریم شخصی کاربر کاملاً رعایت شده است.

برای استفاده از قابلیت Recall در ویندوز 11 و سایر ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، نیاز است قسمت NPU در پردازنده سیستم‌تان حداقل 40 TOPS کارایی پردازشی برای هوش مصنوعی داشته باشد. برای تحلیل داده‌ها بر روی کامپیوتر، نیاز به چنین قدرتی بوده و در حال حاضر، سری اسنپدراگون ایکس تنها پردازنده‌‌ای است که این مقدار توان پردازشی را در خود دارد و در اجرای آن با مشکلی مواجه نخواهد شد.

جالب است بدانید که برای اجرای Recall نیاز به داشتن سری اسنپدراگون ایکس ندارید. توسعه‌دهنده‌ای به نام «آلباکور» به راحتی نشان داد که این ویژگی حتی در صورتی که پردازنده‌تان توان 40 TOPS هم نداشته باشد، فعال می‌شود. این فرد قابلیت مذکور را در سیستمی با پردازنده ARM64 اجرا کرد که از این ویژگی نیز پشتیبانی نمی‌کند و اعلام کرد در پردازنده‌های اینتل و AMD نیز می‌توانید به راحتی آن را فعال کنید.

اجرای Recall بر روی سیستم‌هایی که از پردازنده‌های اسنپدراگون سری ایکس استفاده نمی‌کنند قطعاً بدون عارضه نخواهد بود. عملکرد این سیستم‌ها به اندازه پردازنده‌های ذکر شده راحت و سریع نیست زیرا این پردازنده‌ها NPU کافی برای تحلیل اسکرین‌شات‌های گرفته شده توسط هوش مصنوعی در ویندوز 11 را ندارند. اگر تعداد این اسکرین‌شات‌ها نیز بالا برود، عملکرد پردازنده‌های معمولی با کاهشی قابل توجه روبرو خواهد شد.

این مسئله به طرز واضحی نشان می‌دهد که چرا مایکروسافت برای حداقل سیستم مورد نیاز ویژگی‌های هوش مصنوعی ویندوز 11 وجود 40 TOPS توان پردازشی را ضروری دانسته است. در حال حاضر، اسنپدراگون ایکس تنها پردازنده با این قابلیت است اما با عرضه شدن سری «لونار لیک» اینتل و «استریکس پوینت» شرکت AMD این دو بازیکن نیز به شکلی تحسین‌برانگیز وارد میدان خواهند شد.

اخبار مرتبط: