به‌نقل از یک منبع خبری تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ از بهبود سخت‌افزاری فوق‌العاده‌ای بهره‌ می‌برد که به آن اجازه می‌دهد برای در بخش پردازنده گرافیکی و پردازشی توانایی بالایی داشته باشد.

براساس آخرین اخبار از دنیای فناوری، طی چند روز آینده تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به‌همراه تعدادی تراشه لپ‌تاپی و کامپیوتری در مراسم Snapdragon Summit 2023 معرفی خواهند شد؛ اما این موضوع باعث نمی‌شود که خبرگزاری‌ها و افشاگران مستقل مشخصات سخت‌افزاری و عملکرد این پردازنده قدرت‌مند را منتشر نکنند. درمقام مقایسه‌، ابتدا باید بگوییم اسنپدراگون ۸ نسل ۳ سرعت بالاتر و مزیت‌های گرافیکی بیشتری نسبت‌به نسل فعلی دارد و احتمالا برای تولید طیف وسیعی از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های پرچمدار سال ۲۰۲۴ میلادی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در ادامه به جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

شایعات تایید می‌کنند کمپانی آمریکایی کوالکام به پردازنده گرافیکی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ بهبود زیادی داده و سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی را دراین بخش کرده تا بتواند برای رقابت با برترین پرچمداران یعنی سری آیفون ۱۵ پرو با تراشه سیلیکونی A17 Pro آماده شود. به‌عبارتی دقیق‌تر، امکان بازی‌های ویدئویی موبایلی با رزولوشن 8K به‌همراه پشتیبانی از رهگیری پرتوی و نورپردازی سراسری فراهم می‌شود تا تجربه گیمینگ در گوشی‌های هوشمندی مانند گلکسی S24 اولترا و شیائومی ۱۴ اولترا بهبود یابد.

اطلاعات اسنپدراگون 8 نسل 3

شب گذشته، وب‌سایت خبری MSPowerUser یک اسلاید مطبوعاتی را به‌اشتراک گذاشت که نشان می‌داد تراشه پرچمدار اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با کلاستربندی ۲+۵+۱ برپایه معماری پردازشی ۴ نانومتری TSMC ساخته خواهد شد؛ همچنین، فهرست اطلاعاتی یادشده می‌گوید پردازنده مرکزی ۳۰ درصد سریع‌تر و پردازنده گرافیکی Adreno 750 حدود ۲۵ درصد افزایش سرعت و عملکرد دارد که نتیجه فوق‌العاده را به‌تصویر می‌کشد. البته باید یادآور شد تمام این دستاوردها روی کاغذ هستند و احتمالا شاهد تغییرات جزئی در بنچمارک‌های واقعی باشیم.

طبق اطلاعات به‌دست‌آمده می‌توان گفت کوالکام قصد دارد رقابت با اپل و پشتیبانی از بازی‌های ویدئویی گوشی‌های هوشمند را با جدیت دنبال کند و احتمالا تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ از موتور بازی‌سازی Unreal Engine 5 و فناوری پیشرفته Game Super Resolution بهره می‌برد که رزولوشن 8K را پشتیبانی می‌کند. همچنین، قابلیت‌های نمایشگر مانند نرخ به‌روزرسانی ۲۴۰ هرتزی و نرخ ۲۴۰ فریم برثانیه به‌دلیل استفاده  Adreno Frame Motion Engine 2.0 وجود دارد که برای انجام بازی‌های ویدئویی لازم است؛ البته هنوز جزئیاتی درباره بازی‌هایی که از این فریم ریت و نرخ به‌روزرسانی پشتیانی می‌کنند در فضای مجازی منتشر نشده است.

تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳

علاوه‌براین، هوش مصنوعی یکی از نقاط مثبت و پیشرفته اسنپدراگون ۸ نسل ۳ محسوب می‌شود که با پشتیبانی از ۱۰ میلیارد پارامتر و شتاب‌دهنده هوش مصنوعی Hexagon حدود ۴۰ درصد سریع‌تر از اسنپدراگون ۸ نسل ۲ است. همچنین، این تراشه با مودم 5G ترکیب می‌شود تا سرعت دانلود به ۱۰ گیگابیت برثانیه و سرعت آپلینک به ۳.۵ گیگابیت برثانیه برسد. ازسوی‌دیگر، ویژگی‌های ارتباطی جدیدتری مانند وای‌فای نسل هفتم برای اتصال اینترنتی پایدار با سرعت ۵.۸ گیگابیت برثانیه دردسترس کاربران قرار خواهد گرفت. بااین‌حال، به‌یاد داشته باشید که سرعت اینترنت به اپراتورهای محلی نیز بستگی دارد.

سایر مشخصاتی که تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ پشتیبانی می‌کند شامل حافظه رم، حافظه داخلی، سیستم دوربین، نمایشگر و چندین مورد سخت‌افزاری دیگر می‌شود که در تصاویر بالا قابل مشاهده هستند. اما یکی از نکات قابل‌توجه پشتیبانی از پورت تایپ سی ۳.۱ نسل ۲ بود که پهنای باندی معادل ۱۰ گیگابیت برثانیه دارد که دقیقا مشابه پورت تراشه A17 Pro است. این موضوع نشان می‌دهد تراشه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ می‌تواند گوشی‌های اندرویدی را مانند آیفون ۱۵ پرو و آيفون ۱۵ پرو مکس برای اتصال به مانیتور خارجی پشتیبانی کند.

اخبار مرتبط: