امشب شاهد برگزاری رویداد WWDC 2023 اپل بودیم که اتفاقات هیجان‌انگیزی در آن رخ داد، حالا در این مقاله قصد داریم به بررسی هرآنچه در رویداد WWDC معرفی شد بپردازیم.

در چند ماه گذشته شایعات زیادی در مورد این رویداد منتشر شده بود که برخی از آن‌ها به موضوعات یکسان و برخی دیگر به موضوعات متفاوتی اشاره داشتند. اما امشب مشخص شد که بخش زیادی از آن‌ها، واقعیت داشتند. در حقیقت، اپل حتی در این رویداد محصولاتی را معرفی کرد که توسط افشاگران هم پیش‌بینی نشده بود

مشخصات iOS 17

ویژگی‌های iOS 17

این رویداد در 15 خرداد ماه برگزار شد و در ابتدای آن، شاهد معرفی iOS 17 بودیم. در این نسخه از رابط کاربری آیفون، اپل سعی کرده تا قابلیت‌هایی را به دستگاه اضافه کند و برخی از ویژگی‌های آن را توسعه دهد. به عنوان مثال، پس از باز طراحی صفحه قفل در آی‌او‌اس 16، اپل حالا بخش‌های جدیدی را به این صفحه اضافه کرده و حتی فونت‌هایی را هم در آن قرار داده است.

البته باید گفت که از طراحی مشابهی هم در بخش تماس‌ها استفاده شده و حالا می‌توانید تصاویر مخاطبانتان را مثل صفحه قفل انتخاب کنید و از فونت و رنگ‌های خاصی برای آن‌ها استفاده کنید. این موضوع می‌تواند مخاطبان خاص شما را از دیگران متمایز کند و ظاهر تازه‌ای را به دستگاه ببخشد.

یکی دیگر از قابلیت‌های جدید در این نسخه، Name Drop نام دارد که به شما اجازه می‌دهد با قرار دادن بخش بالای دستگاهتان روی آیفون افراد دیگر، نام و اطلاعات تماس‌تان را با یکدیگر به اشتراک بگذارید. در آی‌مسیج هم تغییراتی ایجاد شده و حالا می‌توانید با کشیدن پیام‌ها به آن‌ها پاسخ دهید یا از استیکر‌های زنده برای آن‌ استفاده کنید.

یکی از قابلیت‌های دیگری که شایعات زیادی در مورد آن منتشر شده بود، برنامه ژورنال اپل بود که حالا مشخص شد در حقیقت یک برنامه ثبت خاطرات مجازی است. این برنامه می‌تواند با استفاده از محل ثبت تصاویر و ویدیو‌ها، داستان‌هایی را خلق کند و از شما بخواهد تا در مورد آن متن کوتاهی بنویسید و دفترچه خاطراتتان را در آیفون خود بسازید.

حالت استندبای هم یکی دیگر از ویژگی‌های آی‌او‌اس 17 است که شباهت زیادی به رابط اپل واچ‌ها دارد. در این حالت دستگاه شما می‌تواند در حین قرارگیری به صورت افقی روی پایه شارژر، اطلاعات مفیدی مثل نوتیفیکیشن‌ها را به همراه تاریخ و ساعت به شما نشان دهد. این قابلیت شبیه حالت همیشه روشن صفحه نمایش عمل می‌کند و می‌تواند به شما اطلاعات مفیدی را بدهد.

برنامه سلامت در iPadOS 17

ویژگی‌های iPad OS 17

رابط کاربری تبلت‌های اپل هم در همین رویداد معرفی شد که در آن شاهد تغییرات کوچکی بودیم. این رابط حالا برای اولین بار از برنامه Health برخوردار است که به شما قابلیت‌هایی مشابه آیفون را می‌دهد، همچنین مثل آیفون می‌توانید آن را به صورت مستقیم به اپل واچ متصل کنید و اطلاعات مربوط به آن را روی تبلتتان دریافت کنید.

صفحه قفل این سیستم هم حالا تغییر کرده و طراحی مشابه آیفون‌ها را تجربه کرده است. حالا می‌توانید صفحه قفل آیپدتان را شخصی‌سازی کنید و از فونت‌ها و رنگ‌های مختلف در آن استفاده کنید، همچنین ویجیت‌ها به حاشیه صفحه قفل اضافه شده‌اند تا بتوانید اطلاعات مورد نیازتان را در کسری از ثانیه ببینید.

مشخصات macOS Sonoma

ویژگی‌های MacOS Somona

مک او اس Somona نسل جدید رابط کاربری سیستم‌های مک محسوب می‌شود که حالا قابلیت‌های کاربردی جدیدی را اضافه کرده است. در این نسخه شاهد استفاده از ویجیت‌ها در سراسر سیستم هستیم و اپل آزادی عمل زیادی را به کمک آن‌ها به کاربران داده است.

شما حالا می‌توانید از ویجت‌های آیفون و آیپد هم در مک خود استفاده کنید و قابلیت‌های مختلفی را به کمک آن‌ها کنترل کنید. برای جلوگیری از پرت شدن حواس کاربران اپل تلاش کرده تا این ویجت‌ها بسته به کار‌های در حال انجام تغییر رنگ دهند و از دید کاربر خارج شوند. جابجایی میان برنامه‌ها هم در این نسخه راحت‌تر شده که به کاربران اجازه می‌دهد با سرعت بیشتری بین کار‌های متفاوت جابجا شوند.

چند قابلیت‌ جدید هم در بخش کنفرانس‌های آنلاین و تماس‌های ویدیویی اضافه شده که به شما اجازه می‌دهد پس زمینه خودتان را به‌طور کامل حذف کنید یا آن را با محتوای صفحه جایگزین کنید.

مشخصات watchOS 10

ویژگی‌های WatchOS 10

ساعت‌های هوشمند اپل هم آپدیتی را دریافت کردند که در آن، کاربران می‌توانند توجه بیشتری به ورزش‌ها و وضعیت بدنشان داشته باشند. حالا اپل واچ می‌تواند مرحله‌های متفاوت تمرین را تشخیص دهد و به کاربران کمک کند تا به صورت مرحله‌ای تمرین کنند.

همچنین ویژگی‌های جدیدی برای ثبت وضعیت سلامت روحی کاربر به این دستگاه اضافه شده که می‌تواند به آن‌ها برای جلوگیری از ابتلا به مشکلات روانی کمک کند. علاوه بر این، واچ فیس‌های جدید هم به این نسخه اضافه شده که می‌توانند ظاهر دستگاه را بهتر کنند و تصاویر زنده را پخش کنند.

مشخصات مک بوک ایر

مشخصات مک‌بوک ایر 15 اینچی

در این رویداد همچنین شاهد معرفی نسخه جدیدی از لپ‌تاپ پرطرفدار اپل بودیم. طبق درخواست کاربران، مک بوک ایر حالا در اندازه 15 اینچی هم عرضه می‌شود که صفحه نمایش و باتری بزرگ‌تری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این لپ‌تاپ از تراشه M2 با 8 هسته پردازشی و 10 هسته گرافیکی برای انجام کار‌ها بهره می‌برد که قدرت زیادی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

مشخصات دیگر این دستگاه تقریبا هیچ تغییری نسبت به نسخه 13 اینچی نداشته‌ و همچنان از 24 گیگابایت رم به همراه 2 ترابایت حافظه داخلی استفاده می‌کند که برای یک اولترا بوک رضایتبخش است. یکی از نکات مهم در مورد این دستگاه، طراحی بدون فن آن است که باعث می‌شود کاربران بتوانند در سکوت کامل به کارهایشان ادامه دهند.

مشخصات مک استودیو

مشخصات مک استودیو جدید

در مراسم WWDC 2023 شاهد ارتقا مک استودیو بودیم که با وجود افزایش قدرت دستگاه، تغییری در اندازه و شکل آن دیده نمی‌شود. این سیستم حالا از تراشه M2 اولترا بهره می‌برد که در حقیقت از اتصال دو تراشه M2 مکس به هم به وجود آمده است. این تراشه از 24 هسته پردازشی و 76 هسته گرافیکی استفاده می‌کند که قدرت بسیار زیادی به آن می‌دهد.

حالا این سیستم می‌تواند به 6 مانیتور پرو اپل تصویر بدهد و توانایی بیشتری در ادیت ویدیو و طراحی سه بعدی دارد. شما می‌توانید این دستگاه را با سقف 192 گیگابایت رم تهیه کنید که سرعت آن به 800 گیگابایت در ثانیه هم می‌رسد. این سیستم اندازه بسیار کوچکی دارد ولی توان آن می‌تواند به راحتی برای انجام سنگین‌ترین کار‌ها هم کافی باشد.

مشخصات مک پرو جدید اپل

اپل بالاخره بعد از چند سال تصمیم گرفت تا سیستم‌های قدرتمند خودش را از اینتل به تراشه‌های سیلیکون تغییر دهد و قدرت را در دستان خود بگیرد. حالا در مک پرو جدید از تراشه M2 اولترا استفاده می‌شود که توان بسیار بالایی دارد. البته مشخصات این سیستم شباهت زیادی به مک استودیو دارد و حتی محدودیت‌های آن هم با این دستگاه مشترک است.

اما نکته اینجاست که به دلیل ماژولار بودن سیستم کیس، کاربران حرفه‌ای می‌توانند بسته به نیازشان کارت‌های مختلفی را به آن اضافه کنند و سرعت کار خود را افزایش دهند. علاوه بر این، مک پرو در دو حالت ساده و سرور قابل خریداری است و باید بسته به نیازهایتان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. البته اگر اهل استفاده از کارت‌های PCIe نیستید، باید بگوییم که مک استودیو می‌تواند برای شما انتخاب بهتری باشد.

مشخصات هدست ویژن پرو

اما بخش اصلی در رویداد WWDC 2023، هدست ویژن پرو بود که در آخر مراسم معرفی شد. این هدست که قیمت 3500 دلاری دارد، می‌تواند نحوه کارکردن ما با جهان پیرامون را تغییر دهد. در بخش جلویی این هدست تعداد زیادی دوربین و سنسور قرار گرفته که می‌توانند حرکات کاربر را زیر نظر بگیرند و به آن واکنش نشان دهند.

همچنین در بخش داخلی دستگاه یک اسکنر عنبیه چشم قرار گرفته که می‌تواند قفل دستگاه را به وسیله اسکن چشم‌های کاربر باز کند. برای انجام پردازش‌ها هم در این دستگاه از تراشه M2 استفاده شده که عملکردی مشابه لپ‌تاپ‌های اپل دارد. این تراشه می‌تواند به راحتی چند برنامه را با هم باز نگه دارد و پردازش‌های سنگین‌ را انجام دهد.

برای سبک‌تر شدن دستگاه در آن از یک باتری جداگانه استفاده شده که می‌تواند در جیب کاربران هم قرار بگیرد. ویژن پرو به کمک باتری عرضه شده می‌تواند تا 4 ساعت روشن بماند اما اگر آن را به برق مستقیم وصل کنید، می‌توانید بدون محدودیت زمانی از آن استفاده کنید.

ویژن پرو دو صفحه نمایش میکرو اولد را در خود جای داده که جمعا شامل 23 میلیون پیکسل می‌شوند. سطح جزئیات در این هدست بسیار بالاست و سنسور‌ها به آن کمک می‌کنند تا هر بخش را به صورت ثابت در دنیای واقعی قرار دهد. در بخش بالای هدست از یک دکمه دیجیتالی شبیه به اپل واچ استفاده شده که می‌تواند شما را به صورت روان بین حالت واقعیت مجازی و واقعیت پردازشی جابجا کند.

این هدست قابلیت‌ها و توانایی‌های بسیار زیادی دارد که تاکنون در هیچکدام از رقبای آن دیده نشده است. بخش‌های مختلف بدنه ویژن پرو درست مثل هدست ایرپاد مکس با آهنربا به یکدیگر متصل می‌شود و تنظیم آن‌ها برای کاربر بسیار آسان خواهد بود. همچنین اپل برای افرادی که به عینک نیاز دارند لنز‌هایی را روی هدست تعبیه کرده تا در زمان استفاده از آن، نیازی به عینک نداشته باشند.

بخش جلوی دستگاه سیاه رنگ است و تعداد زیادی دوربین و سنسور را در خود جای داده است. اما از آنجایی که چشم‌ها نقش زیادی را در ارتباطات با افراد دیگر ایفا می‌کنند، شیشه جلوی این دستگاه می‌تواند در حین صحبت کردن شما با افراد دیگر شفاف شود و چشم‌هایتان را به او نشان دهد.

همچنین قابلیت‌های دیگری هم در این هدست وجود دارد که آن را به برترین هدست واقعیت ترکیبی موجود در بازار تبدیل می‌کند. اما باید بدانید که عرضه این هدست قرار نیست به زودی انجام شود و طبق اعلام اپل، ثبت سفارش برای آن از اوایل سال 2024 آغاز خواهد شد.

در کل می‌توان WWDC 2023 را بزرگ‌ترین مراسم برنامه نویسان در تاریخ این شرکت دانست که در آن شاهد جهشی در فناوری با معرفی هدست ویژن پرو بودیم. نظرات زیادی راجع به این مراسم و محصولات معرفی شده در آن وجود دارد. آیا شما هم معرفی این هدست را پیشرفتی در دنیای تکنولوژی می‌دانید؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: هرآنچه از مراسم WWDC 2023 انتظار داریم