اولین رابط کاربری مبتنی بر اندروید MIUI در سال 2010 راه‌اندازی شد و اکنون بیش از 12 سال بعد، سیستم عامل MIUI دارای یک پایگاه کاربری جهانی با بیش از 564 میلیون کاربر فعال ماهانه است. طبق انتظارات قبلی، درست همزمان با معرفی رسمی گوشی‌های سری Xiaomi 13، جدیدترین سیستم عامل شیائومی یعنی MIUI 14 هم معرفی شد. رابط کاربری MIUI 14 جدیدترین رابط کاربری این شرکت است که مبتنی بر Android 13، برای دستگاه‌های شیائومی طراحی شده است.

شیائومی می‌گوید که نسخه چهاردهم این رابط کاربری بهینه‌ترین و کارآمدترین MIUI تا به امروز است. تیم سازنده MIUI 14 معماری سیستم را در سطح هسته اندرویدی، با برنامه‌ریزی مجدد پرازنده مرکزی و گرافیکی، منابع حافظه، کاهش حجم سیستم عامل و البته کاهش میزان مصرف حافظه به‌روزرسانی کرده است.
شیائومی ادعا می‌کند که رابط کاربری MIUI 14 در مقایسه با مدل قبلی خود در گوشی Xiaomi 12S Ultra حدود 60 درصد نرم‌تر و روان‌تر شده است.

دیگر بهینه‌سازی‌های این رابط کاربری عبارت‌اند از فشرده‌سازی خودکار برنامه‌هایی که به صورت فعال و روزانه استفاده نمی‌شوند و البته قرار دادن یک کلید جهت خاموش کردن اعلان‌های دائمی. در این سیستم عامل جدید تنها هشت برنامه پیش‌فرض وجود دارند که نمی‌توان آنها را حذف نصب و اتفاقی که یک جهش بزرگ نسبت به نسخه‌های قبلی MIUI است.

طراحی داخلی رابط کاربری MIUI 14

طراحی MIUI 14 دارای پوشه‌های قابل تنظیم با آیکون‌های معمولی و بزرگ و البته ویجت‌های جدید با اشکال و اندازه‌های مختلف است. یکی از غیرمنتظره‌ترین افزونه‌های جدید در MUI 14 ویجت گل‌ها و حیوانات خانگی است که شخصیت‌های متحرکی شبیه تاماگوچی دارد. این شخصیت‌ها در صفحه اصلی گوشی شما زندگی می‌کنند.

MIUI 14 همچنین قابلیت‌های جدیدی برای ادغام فایل‌های تکراری و بهبود تشخیص و استخراج متن از تصاویر در بخش گالری را به ارمغان می‌آورد. بخش حریم خصوصی نیز با رمزگذاری end-to-end و پردازش محلی داده‌های کاربر بر روی دستگاه مدام بازنگری می‌شود.

همچنین دارای یک کلید جدید در بخش مرکز کنترل است که به شما امکان می‌دهد ارتباط لوازم جانبی شیائومی مانند هدفون‌های بی‌سیم را از طریق درگ اند دراپ بین دستگاه‌های شیائومی خود جابجا کنید. این ویژگی دردسر جفت کردن مجدد هدفون‌ها با دستگاه‌های دیگر را برطرف می‌کند.

عملکرد جدید "حساب خانوادگی" در MIUI 14 به شما امکان می‌دهد تا عکس‌ها و خدمات اشتراک ابری خود را با حداکثر 9 نفر دیگر به اشتراک بگذارید. کاربران همچنین می‌توانند داده‌های مربوط به ردیابی سلامت خود را مستقیماً از ساعت هوشمند خود به اشتراک بگذارند تا به ردیابی وضعیت سلامت اعضای خانواده کمک کنند.تبلت‌های شیائومی نیز با MIUI 14 از مزیت اضافی تعویض آسان صفحه‌کلید و ماوس با لپ‌تاپ‌ها و همچنین تبدیل راحت تبلت به یک نمایشگر آینه‌ای برای کامپیوترها بهره می‌برند.

قابلیت فمیلی هاب MIUI 14

گوشی‌های شیائومی 13 و شیائومی 13 پرو اولین دستگاه‌هایی هستند که با MIUI 14 در تاریخ 23 آذرماه عرضه می‌شوند. شیائومی همچنین برنامه به‌روزرسانی رسمی دستگاه‌های خود در بازار چین را نیز به اشتراک گذاشته است که شامل دستگاه‌های زیر است:

3 بهمن
Xiaomi 12S Ultra
Xiaomi 12S Pro
Xiaomi 12S
Xiaomi 12 Pro
Xiaomi 12 Pro Dimensity Edition
Xiaomi 12
Xiaomi Mix Fold 2
Redmi K50 Pro
Redmi K50
Redmi K50 Ultra
Redmi K50 Gaming Edition

3 اردیبهشت
Xiaomi Pad 5 Pro 12.4
Xiaomi Pad 5 Pro
Xiaomi Pad 5
Redmi Pad