مهندسان کامپیوتر با استفاده از هوش مصنوعی الگوریتمی ساختند که می‌تواند با مطالعه سوابق پزشکی و عادات رفتاری در پرونده سلامت، سرطان پانکراس را در مراحل ابتدایی تشخیص دهد و ۳.۵ برابر از استاندارد فعلی بهتر است.

اوایل زمستان سال گذشته هوش مصنوعی ChatGPT معرفی شد. تا پیش از آن هم مدل‌های دیگر هوش مصنوعی وجود داشت، اما این اولین چت‌بات مبتنی‌بر یک مدل زبانی بزرگ بود و بدون شک جهان را تغییر داد. اکنون و با گذشت کمی بیش از یک‌سال، مدل‌های هوش مصنوعی بیشتری با قابلیت‌های متنوع در سراسر جهان تولید شده‌اند که در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند. اکنون گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد یک مدل هوش مصنوعی جدید می‌تواند سرطان را در مراحل اولیه تشخیص داده و جان انسان را نجات دهد.

محققان بخش CSAIL دانشگاه MIT که در زمینه مهندسی کامپیوتر و هوش مصنوعی تمرکز دارند، ۲ الگوریتم یادگیری ماشینی جدید ساختند که می‌تواند درصد بیشتری از بیماران سرطان پانکراس را در مراحل اولیه نسبت به استانداردهای فعلی تشخیص دهد. با ترکیب این ۲ مدل شبکه عصبی PRISM شکل می‌گیرد که برای تشخیص شایع‌ترین شکل سرطان پانکراس، یعنی آدنوکارسینوم مجرای پانکراس (PDAC) طراحی شده است. درحقیقت با استانداردهای فعلی حدودا ۱۰ درصد بیماران سرطان پانکراس در آزمایش غربالگری PDAC تشخیص داده می‌شوند، اما در مقایسه مدل جدید مبتنی‌بر هوش مصنوعی در ۳۵ درصد مواقع سرطان را در مراحل ابتدایی تشخیص می‌دهد.

سرطان پانکراس

پیش از این هم مدل هوش مصنوعی برای تشخیص بیماری ساخته شده بود، اما چیزی که PRISM مهندسان MIT را از بقیه جدا می‌کند، نحوه توسعه آن است. این شبکه عصبی با دسترسی به دیتاها و اطلاعات جمع‌آوری شده و سوابق پزشکی الکترونیکی از موسسات بهداشتی سراسر آمریکا طراحی شده است. این اطلاعات شامل بیش از ۵ میلیون پرونده سلامت الکترونیکی بیمار می‌شود و کای جیا، نویسنده ارشد مقاله دکتری CSAIL دانشگاه MIT می‌گوید: «این مدل از داده‌های بالینی و آزمایشگاهی برای تشخیص سرطان استفاده می‌کند و تنوع جمعیت در ایالات متحده باعث برتری آن نسبت‌به مدل‌های دیگر PDAC می‌شود که معمولا برای یک منطقه خاص توسعه یافته‌اند.»

درحقیقت این مدل با مطالعه اطلاعات پزشکی و شاخصه‌های رفتاری بیماران می‌تواند پیش‌بینی کند در آینده چه افرادی به سرطان پانکراس مبتلا می‌شوند و با این روش، ۳۵ درصد بیماران را در مراحل ابتدایی تشخیص می‌دهد. پروژه PRISM دانشگاه MIT حدودا ۶ سال قبل آغاز شد. هدف اصلی این پروژه، ساخت الگوریتمی است که بتواند PDAC را در مراحل ابتدایی تشخیص دهد، زیرا بیشتر بیماران در مراحل بعدی شناسایی شده و حدودا ۸۰ درصد آنها آنقدر دیر متوجه سرطان می‌شوند که تاثیر جدی بر سلامت و زندگی آنها می‌گذارد و بیش از ۱۰ درصد کل بیماران، جان خود را از دست می‌دهند.

نظر شما چیست؟ چه زمانی استفاده از هوش مصنوعی برای موارد پزشکی در ایران هم آغاز می‌شود؟ نظراتتان را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: