رگولاتورهای ایالات متحده آمریکا اعلام کردند در جریان یک شکایت به اسناد مخفیانه متا درمورد خرید اینستاگرام و وانساپ برخورد کرده‌اند.

کمیسیون تجارت فدرال آمریکا در جریان شکایتی درمورد تجزیه شرکت بزرگ متا اعلام کرد که به اسناد مخفیانه متا در هنگام خرید اینستاگرام طی سال 2012 و همچنین در زمان خرید واتساپ در سال 2014 دست یافته که نشان می‌دهد این شرکت از روشن شدن بعضی زوایا برای رگولاتوری ایالات متحده جلوگیری کرده است. گفتنی است که فرآیند این معامله‌ها مورد بازبینی دقیق کمیسیون موردنظر قرار گرفت و بازبینی مدارک و اسناد متا برای خرید واتساپ در یک بازه زمانی 30 روزه به‌طول انجامید.

خرید واتساپ و اینستاگرام

اما پس از آن فشارهایی روی رگولاتوری آمریکا به‌جهت موافقت با معاملات ذکرشده اعمال شد که این نهاد آمریکایی را واداشت تا تحقیقاتی را دراین زمینه آغاز کند. این سازمان طی سال 2020 با طرح شکایتی از متا اعلام کرد که شرکت موردنظر با خریداری شرکت‌های رقیب و حذف آن‌ها بازار شبکه‌های اجتماعی را درانحصار خودش درآورده است. باوجود این کریس اسگرو سخنگوی متا گفته است این شرکت با رقابت شدید مواجه است و سرمایه‌گذاری آن در واتساپ و اینستاگرام باعث شده تا کاربران بتوانند از خدمات رایگان این شبکه‌‌ها بهره ببرند و این به نفع کاربران بوده است.

لازم به‌ذکر است که چندین سال پیش یکی از اعضای تیم راستکرداری متا (در آن زمان با نام فیسبوک) اقدام به شهادت دادن علیه مارک زاکربرگ مالک فیسبوک و همکارانش در کنگره آمریکا کرد. او در کنگره شهادت داد که فیسبوک منافع خود را بر همه چیز مقدم می‌دارد و این در بسیاری از اوقات به ضرر کاربران تمام شده است. البته زاکربرگ این تیم را درسال 2020 منحل کرد. اما پیش از انحلال این تیم، اعضای آن با مدارکی رو به رو شدند که نشان می داد این غول شبکه‌های اجتماعی بودجه‌های خود را صرف حفظ امنیت این پلتفرم برای محتواهای با زبان انگلیسی صرف می‌کند. از سوی دیگر بررسی دیگری پیرامون کاربران جوان فیسبوک نشان داد که این اپ باعث شده تا 32 درصد دختران نسبت به بدن خود احساس بدی داشته باشند.

اخبار مرتبط: توییتر از متا شکایت می‌کند