رویترز گزارش داد که اختلال در سرورهای متا باعث قطعی سراسری اپلیکشین‌های شبکه اجتماعی فیس‌بوک، اینستاگرام، تردز و پیام‌رسان واتس‌اپ شد.

خبرگزاری رویترز، به‌نقل از دیده‌بان شبکه‌های اجتماعی «Downdetector» نوشت: « روز دوشنبه دسترسی هزاران کاربر آمریکایی به رسانه‌های اجتماعی فیس‌بوک، اینستاگرام، تردز و پیام‌رسان واتس‌اپ قطع شد». در گزارش‌ها آمده است ۱۳ هزار کاربر نمی‌توانند وارد حساب‌های کاربری خود شوند که از این عدد ۵۴۰۰ کاربر به فیس‌بوک و ۱۸۷۰ نفر به واتس‌اپ دسترسی ندارند؛ باقی این رقم مربوط به کاربران اینستاگرام و تردز می‌شود که اطلاعات جزئی از آن در دست نیست.

در ادامه متن خبری رویترز بیان شد که خبرنگاران این نشریه با مرکز کنترل متا تماس گرفتند تا از جزئیات این قطعی باخبر شوند، اما مسئولان متا هیچ پاسخ صریحی در رابطه با این موضوع ندادند. با‌این‌حال، کارشناسان حوزه امنیتی می‌گویند این قطعی می‌تواند طی حمله‌های سایبری اتفاق افتاده باشد؛ یادآوری می‌شود متا چندین بار حمله‌های سایبری را به سرور‌هایش تجربه کرده است.

طی قطعی سرور‌های متا در ماه‌های اخیر، این کمپانی چند ملیتی اعلام کرد که رسانه‌های اجتماعی فیس‌بوک و اینستاگرام ساعت‌ها قطع بودند و باعث شد خسارت‌های چند ۱۰ میلیون دلاری به متا وارد شود و ارزش سهام آن در بازار بورس جهانی سقوط کند.

ماه گذشته اختلال در سرورهای متا به دو ساعت رسید که با پیگیری‌های وب‌سایت داون‌دتکتور مشخص شد که نزدیک به ۲۰ هزار کاربر در سراسر جهان با مشکلاتی برای دسترسی به اکانت‌های خود مواجه شدند. مارک زاکربرگ در صفحه اینستاگرام و فیس‌بوک خود این‌گونه نوشت: «قطعی سرورهای متا درپی مشکلات ابزار Ads Manager بود که از آن برای تبلیغات برند‌های مختلف استفاده می‌کنیم». همچنین قطعی ماه قبل تنها محدود به بخش‌هایی از قاره آسیا و اروپا بود و شبکه‌های اجتماعی متا در هند، چین و آمریکا به‌خوبی کار می‌کردند.

در پایان باید بگوییم پس از اتمام همه‌گیری ویروس کرونا، کمپانی متا سیاست‌های انتشار اطلاعات نادرست را درباره COVID-19 لغو کرد؛ این سیاست تمامی اطلاعات نادرست مربوط به‌ واکسن‌ها و تحت فشار قرار دادن کاربران را برای خودداری از واکسناسیون حذف می‌کرد و کاربر مذکور را از ادامه فعالیت در رسانه‌های زیرمجموعه متا بازمی‌داشت.

اخبار مرتبط: متا از قطعی گسترده در اینستاگرام، فیس‌بوک و واتس‌اپ خبر داد