شرکت متا استفاده از ابزار مولد هوش مصنوعی را در کمپین‌های سیاسی ممنوع کرد، البته موارد استثنای زیادی وجود دارد.

مدت‌هاست شرکت متا از سیستم‌های یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی در فیس‌بوک استفاده می‌کند تا اطلاعات نادرست را از این پلتفرم حذف کند. ماه گذشته، این شرکت از ابزار جدیدی رونمایی کرد که توانایی تولید تصویر پس‌زمینه، ویرایش تصویر و تولید زیرنویس برای ویدیوهای تبلیغاتی داشت. اکنون به‌گزارش رویترز شرکت متا اعلام کرد که امکان استفاده سیاسی از این ابزار وجود ندارد و کمپین‌های مختلف سیاسی امکان بهره‌مندی از آن را نخواهند داشت.

تصمیم متا مبنی بر ممنوعیت استفاده سیاسی از ابزار هوش مصنوعی با بقیه پلتفرم‌های شبکه اجتماعی مطابقت دارد، البته هنوز این تصمیم به‌صورت رسمی اعلام نشده است. تیک‌تاک و اسنپ‌چت تبلیغات سیاسی را روی پلتفرم خود ممنوع کرده‌اند و گوگل از «لیست کلمات کلیدی سیاه» استفاده می‌کند و اگر کلمات آن لیست در ابزار هوش مصنوعی مورد استفاده قرار بگیرند، از ارائه خدمات خودداری می‌کند. البته قانون جدید متا چندین استثنا دارد که استفاده از این ابزار را می‌تواند در برخی مواقع امکان‌پذیر کند.

متا تبلیغ سیاسی با هوش مصنوعی ممنوع کرد

براساس این گزارش، متا فقط تبلیغاتی را منع می‌کند که محتوای خلاف واقع و نادرست داشته باشند، حتی در این حالت هم موارد طنز استثنا هستند. البته فعلا استثناها در حال بررسی هستند تااز نظر حقوقی مشکلی برای این شرکت به‌وجود نیاید. درحقیقت شرکت متا درکنار بقیه شرکت‌های پیشرو آمریکایی در زمینه تولید و ساخت هوش مصنوعی، تیر ماه به‌صورت داوطلبانه قبول کردند تا از تصمیمات کاخ سفید پیروی کنند و همین مسئله باعث شده تا کاربران امکان بهره‌مندی سیاسی از پلتفرم‌های هوش مصنوعی آنها را نداشته باشند. البته این توافق موارد دیگری را هم شامل می‌شود. مثلا شرکت‌ها باید از اشتراک‌گذاری اطلاعات امنیتی شرکت‌ها و دولت در هوش مصنوعی جلوگیری کنند و محتوای تولید شده با هوش مصنوعی را با واتر مارک مشخص کنند تا امکان اعتبارسنجی آن وجود داشته باشد.

نظر شما چیست؟ آیا با اعمال محدودیت‌های این‌چنینی در هوش مصنوعی موافقید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: