شرکت تردز سافت‌ور لیمیتد به دلیل نقض حقوق نام تجاری توسط متا تصمیم گرفته از این شرکت شکایت کند که البته احتمال موفقیت بالایی ندارد.

یک شرکت نرم‌افزاری انگلیسی به‌نام تردز سافت‌ور لیمیتد (Threads Software Limited) اقدام به شکایت از ابرشرکت تکنولوژی یعنی متا به‌دلیل استفاده از نام «تردز» برای شبکه اجتماعی خود کرده است. این شرکت که نام تجاری «Threads» را سال ۲۰۱۲ ثبت کرده است، یک مرکز پیام هوشمند (intelligent message hub) ساخته که با بهره‌مندی از هوش مصنوعی به شرکت‌های مختلف کمک می‌کند تا سابقه تماس، پیام و ایمیل خود را ثبت کنند.

به ادعای این شرکت، وکلای متا در ۴ موعد مختلف از فروردین ۱۴۰۲ تقاضای خرید دامین Thraeds.app را داشتند. این شرکت در بیانیه خود اعلام کرد که تمامی درخواست‌های متا را رد کرده و برای این شرکت مشخص کردند که قصد فروش آن را ندارند. متا هم تیر ماه ۱۴۰۲ و پس از معرفی شبکه اجتماعی تردز حساب تردز سافت‌ور لیمیتد را از فیس‌بوک حذف کرد. شرکت نرم‌افزاری پس از آن مهلتی ۳۰ روزه به متا داد تا استفاده از نام تجاری آنها را متوقف کند و در‌صورتی که این اتفاق نیفتد، این مسئله را از طریق مجاری حقوقی دنبال خواهد کرد.

جان یاردلی، مدیر‌عامل شرکت انگلیسی در بیانیه‌ای گفت که تصمیم برای شکایت حقوقی اصلا آسان نبود، اما این شرکت از سوی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های حوزه فناوری تهدید شده بود و چاره دیگری نداشت. شرکت متا هم در ابتدا پاسخی به این بیانیه نداد. همچنین مشخص نیست که متا چه مبلغی را به‌عنوان دامین Thraeds.app به شرکت نرم‌افزاری پیشنهاد داده بود.

شکایت شرکت نرم‌افزاری تردز از متا

البته متا تنها شرکتی نیست که از نام تردز بهره می‌برد. یک خرده‌فروشی با نام امریکن تردز «American Threads» در اینستاگرام Threads@ را تحت کنترل خود داشت. اما این شرکت رویکرد متفاوتی را در پیش گرفت و باشوخی در قسمت کامنت‌ها پاسخ می‌داد. همچنین در پلتفرم تازه‌تاسیس تردز درباره اشتباه کاربران برای تشخیص شبکه اجتماعی و لباس‌فروشی پست گذاشت. متا در پلتفرم اینستاگرام از threadsapp@ در اینستاگرام استفاده کرد و threadsapp.net را به‌عنوان آدرس اینترنتی انتخاب کرد.

این مسئله وقتی جالب می‌شود که بدانید یک ماه پس از معرفی پلتفرم تردز، حساب اینستاگرام خرده‌فروشی به americanthreads@ و آدرس وب‌سایت آن به americanthreads.net تغییر کرد و بدون اعلام و توضیح آدرس Threads@ به پلتفرم متا تعلق گرفت. نمایندگان خرده‌فروشی بلافاصله واکنشی نشان ندادند و از اظهار‌نظر خودداری کردند. همچنین سال گذشته شرایط مشابهی برای یک نشریه موتور سیکلت به‌نام META پیش آمد که بدون هیچ توضیحی آیدی Meta@ آنها به حساب رسمی متا تعلق گرفت.

نمایندگان متا هرگز به‌صورت مستقیم اظهار‌نظری درباره چگونگی تغییر حساب کاربری خود ندادند، اما یکی از بنیان‌گذاران این مجله، پس از تغییر نام متا به فیس‌بوک ابراز ناراحتی کرده بود. او گفته بود که با یک تغییر نام ناگهانی هویت ما از بین رفت، بدون اینکه کاری از دست ما بر‌بیاید. البته پس از مدتی او پست خود را پاک کرده بود. پس از آن هم مجبور شدند نام خود را به Vahna تغییر دهند.

نظر شما چیست؟ آیا شرکت تردز سافت‌ور لیمیتد هم به سرنوشت مجله متا دچار می‌شود؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: