تراشه دایمنسیتی ۹۴۰۰ قرار است به معماری جدید BlackHawk ARM و هسته Cortex-X5 مجهز می‌شود و با ابعاد ۱۵۰ میلی‌متر مربعی، به بزرگ‌ترین تراشه گوشی هوشمند تبدیل خواهد شد.

شرکت مدیاتک سال گذشته تراشه دایمنسیتی ۹۳۰۰ را برای گوشی‌های پرچمدار و پرچمدار اقتصادی عرضه کرد. این تراشه با موفقیت زیادی همراه بود و توانست درآمد مدیاتک را نسبت‌به قبل بهبود ببخشد. این کمپانی قرار است چند ماه دیگر از جانشین آن به‌نام دایمنسیتی ۹۴۰۰ رونمایی کند. اگرچه سال گذشته دایمنسیتی ۹۳۰۰ نتوانست با اسنپدراگون ۸ رقابت کند و رقابت اصلی آن با اسنپدراگون 8s نسل ۳ بود، امسال مدیاتک می‌خواهد دوباره رقابت را بین تراشه جدید با اسنپدراگون ۸ نسل ۴ ایجاد کند.

گزارش جدیدی از افشاگر شناخته شده چینی Digital Chat Station در پلتفرم ویبو منتشر شده است که نشان می‌دهد دایمنسیتی ۹۴۰۰ به معماری جدید ARM به‌نام BlackHawk مجهز می‌شود. شاید نبود هسته‌های اختصاصی باعث شود فکر کنیم تراشه دایمنسیتی ۹۴۰۰ به‌موفقیت نمی‌رسد، اما شواهد نشان می‌دهند معماری جدید ARM می‌تواند حجم بیشتر دستور در ساعت (IPC) را نسبت‌به A17 Pro اپل و اسنپدراگون ۸ نسل ۴ کوالکام ارائه دهد. درحقیقت دایمنسیتی ۹۴۰۰ به هسته‌های کم‌مصرف مجهز نمی‌شود که به این تراشه برتری زیادی در پردازش چند هسته‌ای می‌دهد.

معماری دایمنسیتی ۹۴۰۰

در ادامه گزارش DCS آمده است که دایمنسیتی ۹۴۰۰ به هسته Cortex-X5 که برپایه معماری BlackHawk ARM توسعه یافته مجهز می‌شود. همچنین آزمایش‌های اولیه نتایج امیدوارکننده‌ای درباره استفاده از این هسته در تراشه جدید نمایش داد. گفته شده دایمنسیتی ۹۴۰۰ با ابعاد ۱۵۰ میلی‌متر مربع به بزرگ‌ترین تراشه گوشی هوشمند تبدیل شده و ۳۰ میلیارد ترانزیستور در آن جا می‌گیرد. این مسئله به مدیاتک کمک می‌کند حافظه کش بزرگ‌تری در تراشه جا دهد و زمینه ارتقا بیشتر را فراهم می‌کند. البته گزارش‌هایی مبنی‌بر داغ شدن بیش از حد و مصرف بسیار بالا درباره هسته Cortex-X5 منتشر شده بود، بااین حال باید منتظر عملکرد واقعی آن یا درز اطلاعات بیشتر از بنچ‌مارک‌ها بمانیم.

به‌جز گوگل و اپل، بقیه شرکت‌های تولیدکننده گوشی هوشمند با مدیاتک شریک شده‌اند و احتمالا ویوو اولین مشتری دایمنسیتی ۹۴۰۰ خواهد بود. احتمال آن وجود دارد که کمپانی چینی شاهد توانایی‌های این تراشه بوده و برای همین قصد دارد اولین شرکتی باشد که از دایمنسیتی ۹۴۰۰ در پرچمداران خود استفاده کند. اگرچه هنوز اطلاعات بیشتری از این تراشه در دسترس نیست، موفقیت نسل قبلی امید‌ها به موفقیت تراشه جدید را بیشتر می‌کند.

اخبار مرتبط: