روز گذشته پس از تماس یکی از مشتریان با پشتیبانی کمپانی MaxSun به‌دلیل افزایش دمای سیستم، اپراتور عنوان کرد افزایش دما با کارت گرافیک RTX 4090 تا 80 درجه سانتی‌گراد مشکلی برای سیستم ایجاد نمی‌کند.

هفته گذشته، کمپانی MaxSun اولین و تنها کارت گرافیک انویدیا جی‌فورس RTX 4090 جهان را با پنج فن خنک‌کننده عرضه کرد که با استقبال کاربران و بازتاب‌های رسانه‌ای در مدت‌زمانی بسیار کم مواجه شد. باوجوداین، به‌نظر می‌رسد استفاده از این کارت گرافیک باعث افزایش دمای سیستم کاربران می‌شود و در برخی مواقع افزایش دمای بیش‌ازاندازه می‌تواند برای سیستم خطرناک باشد.

روز گذشته، یکی از کاربران کارت گرافیک MaxSun RTX 4090 تماسی با بخش پشتیبانی این کمپانی حاصل کرد و گفت پردازنده با پنج فن خنک‌کننده عملکردی ضعیف‌تر از نسخه دو فن «NVIDIA Founders Edition» و برخی مدل‌های MSRP دارد. اکنون این موضوع می‌تواند برای بسیاری از افرادی‌که قصد دارند چنین کارت گرافیکی خریداری کنند نگران‌کننده است.

همان‌طور که گفتیم کمپانی MaxSun، برندی که فعالیت بسیار کمی در کشور‌های آسیایی دارد، از کارت گرافیک GeForce RTX 4090 MGG رونمایی کرد؛ حروف MGG به‌معنای «Mega Gamer Graphic» است که به‌صراحت نشان می‌دهد این پردازنده گرافیکی با طراحی کاملا منحصربه‌فرد و سه شیار فن خنک‌کننده به گیمرهای حرفه‌ای اختصاص می‌یابد تا برای اجرای جدیدترین عناوین بازی‌های ویدئویی مانند استارفیلد با مشکلی روبه‌رو نشوند.

علاوه‌بر سه فن خنک‌کننده که در تصویر قابل مشاهده است، کارت گرافیک MaxSun RTX 4090 از دو فن کوچک در طرفین بهره می‌برد که برای خنک کردن بدنه آلومینیومی کارت مورد استفاده قرار می‌گیرد. مساحت تشتیت حرارت از سطحی معادل ۷۰۰۰ میلی‌متر مربع برخوردار است که فقط به خنک کردن کارت گرافیک یادشده اختصاص دارد. چنین فناوری برای اولین‌بار مورد استفاده قرار می‌گیرد و به‌خوبی می‌تواند کارت گرافیگ را در پردازش‌های سنگین و رندرگیری‌ها مدیریت کند.

MaxSun's Five-Fan GeForce RTX 4090 MGG

جالب است بدانید کارت گرافیک مکس‌سان از یک رشته نوری RGB استفاده می‌کند که قابلیت شخصی‌سازی دارد و جلوه درونی کیس را زیباتر می‌کند. همچنین، کارت از یک برد چاپی (PCB) کاملا سفارشی با اورکلاک ۴۵۰ واتی به‌صورت پیش‌فرض بهره می‌برد که توسط کانکتور 12VHPWR تغذیه می‌شود. تاکنون به برخی مشخصات سخت‌افزاری و قابلیت‌های کارت گرافیک MaxSun پرداختیم، اما الان به داستان اولیه می‌پردازیم.

آیا دمای ۸۰ درجه برای کارت گرافیک طبیعی است؟

پس خرید کارت گرافیک MaxSun GeForce RTX 4090 MGG توسط یک کاربر چینی، این شخص چندین آزمایش اولیه را روی کارت انجام داد و نتایج به‌دست‌آمده بسیار نگران‌کننده بود. آمار تست گرافیکی FurMark نشان می‌داد دمای کارت گرافیک مذکور با اجرای یک بازی تا ۸۰ درجه سانتی‌گراد و دمای HotSpot کارت به ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسید.

طبق گزارش کاربر، هیچ‌گونه اورکلاکی روی کارت گرافیک اعمال نشد و دمای محیطی در صبح ۲۷-۲۸ درجه سانتی‌گراد و شب ۲۰ درجه سانتی‌گراد بود. وی اشاره کرد باز کردن پنل کناری کیس توانست چندین درجه به کاهش دمای سیستم کمک کند، اما این میزان افزایش دما درواقع باتوجه‌به تعداد کولرهای خنک‌کننده کارت گرافیک باعث افزایش نگرانی می‌شود و احتمال دارد به سییستم آسیب جدی وارد کند.

پس از مطرح کردن موضوع با بخش پشتیبانی مشتریان، نمایندگان MaxSun اعلام کردند افزایش دما تا ۸۰ درجه طبیعی بوده و مشکلی برای کارت ایجاد نمی‌کند. براساس تحقیقات، مدل‌های سفارشی کارت گرافیک GeForce RTX 4090 ازجمله Founders Edition به‌هیچ‌وجه دمایی معادل ۱۰۰ درجه Hotspot و ۸۰ درجه حین اجرای بازی یا رندرگیری را تجربه نمی‌کنند. درمواقع اجرای بازی‌های ویدئویی دمای کارت باید بین ۶۰ تا ۶۵ درجه سانتی‌گراد قرار بگیرد و هنگام استفاده از تست‌های گرافیکی مانند FurMark به ۷۰ تا ۷۵ درجه سانتی‌گراد درصورت خاموش بودن کولر‌های کارت می‌رسد.

آیا دمای ۸۰ درجه برای کارت گرافیک طبیعی است؟

به‌نظر می‌رسد بخش پشتیبانی مشتریان کمپانی MaxSun اطلاعات کافی از محصولات سخت‌افزاری نمی‌داند و تنها عبارت «it’s normal» استفاده می‌کند. کاربر چینی می‌گوید پس از ارتباط با یک خریدار دیگر از کارت گرافیک MaxSun GeForce RTX 4090 MGG متوجه شد که این نسخه با ایرادات بزرگی همراه است که باید توسط توسعه‌دهنده به‌زودی برطرف شود.

مشکلات سخت‌افزاری و افزایش دمای بیش‌از‌اندازه باعث شد تا کاربر چینی اقدام به عودت کارت گرافیک به MaxSun کند؛ کمپانی سازنده ابتدا چنین ادعایی را قبول نمی‌کرد، اما با پافشاری‌های کاربر چینی و نوشتن نامه‌ای ۶۰۰ کلمه‌ای باعث شد سازنده برای بازپرداخت مبلغ کارت گرافیک متقاعد شود. تست‌های انجام شده نشان می‌دهد MaxSun GeForce RTX 4090 MGG با پنج کولر خنک‌کننده عملکردی نزدیک به صفر دارد، چراکه به‌سختی می‌تواند مزایای خنک‌کننده کارتی با دو کولر را ارائه دهد. همچنین قیمت این کارت ۲۲۰۰ دلار است که پرداخت مالیات با برچسب قیمت نهایی ۲۸۰۰ دلار به‌دست کاربران می‌رسد.

اخبار مرتبط: