یکی از توسعه‌دهندگان متوجه شد تراشه‌های M3 Max و M2 Ultra از پردازنده گرافیکی RTX 4090 در تست هوش مصنوعی OpenAI سریع‌تر است، اما در حالتی که بهینه‌سازی نشده باشد.

شرکت اپل نهم آبان ماه از سری تراشه جدید M3 رونمایی کرد. این سری شامل نسخه پایه، پرو و مکس بود، البته نسخه اولترا هم وجود دارد، اما قرار است در آینده معرفی شود. اگرچه نسخه‌های پایه و پرو عملکرد چندان جالبی نداشتند، اما نسخه مکس عملکرد بسیار خوبی دارد و توانست نگاه کاربران را به خود جلب کند. اکنون گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد تراشه M3 Max در پردازش دستورات هوش مصنوعی سریع‌تر از RTX 4090 است، البته اگر پردازنده گرافیکی انویدیا بهینه‌سازی نشده باشد.

شرکت اپل اخیرا از یک پلتفرم متن باز (Open-source) را به‌نام MLX معرفی کرد. این پلتفرم که به‌صورت خاص برای تراشه‌های سری M طراحی شده در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته تا از آن برای آزمایش پروژه های خود استفاده کنند. یک توسعه‌دهنده به‌نام الیور ورنز از این پلتفرم استفاده کرد تا علاوه‌بر مک، پردازنده گرافیکی RTX 4090 را نیز آزمایش کند و نتایج بنچ‌مارک را به‌دست آورد. درحقیقت این پلتفرم براساس مدل تشخیص گفتار OpenAI کار می‌کند و یک آزمایش رونویسی برای مشاهده سرعت عملکرد تراشه‌های مختلف است.

تست سرعت هوش مصنوعی M3 Max در بنچمارک MLX درمقابل RTX 4090

نکته جالب توجه این است که تراشه‌های M3 Max و M2 Ultra اپل به‌صورت قابل توجهی سریع تر از RTX 4090 هستند. البته باید اشاره کرد که این اتفاق به‌این دلیل رخ داد که آزمایش بنچ‌مارک برای RTX 4090 بهینه‌سازی نشده بود و در‌صورت بهینه‌سازی تراشه‌های اپل با اختلاف نتیجه را به RTX 4090 انویدیا واگذار می‌کرد. همچنین نتایج تست‌های دیگر تفاوت میان تراشه‌های اپل و انویدیا را نشان می‌داد. مثلا در تست تازه‌سازی، تراشه‌های اپل آزمایش را در ۹۵ و ۱۰۰ ثانیه به پایان رساندند، درحالی که RTX 4090 تنها به ۸ ثانیه زمان نیاز داشت. بنابراین از نظر عملکرد خام، تراشه‌های اپل راه درازی برای رقابت را انویدیا دارند.

نظر شما چیست؟ آیا اپل می‌تواند در آینده با انویدیا و پردازنده‌های گرافیکی قدرتمند این شرکت رقابت کند؟ نظراتتان را با ما در بخش کامنت‌ها به اشتراک بگذارید.

اخبار مرتبط: