شایعات تایید می‌کنند کمپانی تایوانی TSMC توسعه و تولید معماری پردازشی ۲ نانومتری را تا اواسط سال ۲۰۲۵ میلادی به‌پایان می‌رساند و احتمالا اپل به‌عنوان اولین مشتری برای ساخت سری آيفون ۱۷ پرو از آن استفاده خواهد کرد.

اواخر تابستان سال‌جاری، کمپانی اپل با برگزاری مراسمی تحت‌عنوان Wonderlust از سری آیفون ۱۵ به‌همراه ساعت هوشمند اپل واچ اولترا نسل دوم و اپل واچ سری ۹ رونمایی کرد که به‌دلیل قابلیت‌های فراوان و ویژگی‌های منحصربه‌فرد طراحی با استقبال میلیونی کاربران مواجه شد و بازتاب‌های مثبت یا منفی فراوانی در رسانه‌های حوزه فناوری داشت. همان‌طورکه می‌دانید سری آیفون ۱۵ استاندارد از تراشه بهبودیافته A16 بایونیک بهره می‌برند که درمقایسه‌با سال گذشته حدود ۲۰ درصد افزایش عملکرد دارد؛ بااین‌حال، سری آیفون ۱۵ پرو از تراشه جدیدی به‌نام A17 Pro برخوردار شدند که به‌خاطر استفاده از معماری پردازشی ۳ نانومتری با فناوری N3B توانست دنیای جدیدی از قابلیت‌های پردازشی و گرافیکی را برای گوشی‌های هوشمند آیفون به‌ارمغان بیاورد.

براساس آخرین آمار بنچمارک‌ها، معماری پردازشی ۳ نانومتری TSMC مزیت‌های زیادی را در بخش پردازشی و بهره‌وری انرژی به‌همراه دارد که اجازه می‌دهد بالاتر از سایر تراشه‌های موجود در بازار قرار بگیرد؛ البته عملکرد پردازنده دایمنسیتی ۹۳۰۰ دربخش تک هسته‌ای به‌دلیل استفاده از چهار هسته Cortex-X4 از سایر تراشه‌ها بالاتر است، اما درمجموع کلی عملکرد و بهره‌وری انرژی هیچ‌یک از پردازنده‌ها در دنیای نیمه‌رسانا توان مقابله‌با A17 Pro را ندارد. اکنون‌که ما صحبت از قابلیت‌های فوق‌العاده معماری ۳ نانومتری می‌کنیم، اپل و TSMC روی فرآیند تولید و توسعه معماری پردازشی ۲ نانومتری برای سال ۲۰۲۵ فعالیت می‌کنند؛ در ادامه به‌جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

معماری پردازشی ۲ نانومتری TSMC

پس‌از معرفی سری آیفون ۱۵ پرو با تراشه A17 Pro در شهریورماه، اپل تصمیم به معرفی سری مک‌بوک پرو نسل جدید با خانواده تراشه M3 با معماری پردازشی ۳ نانومتری TSMC گرفت که تاکنون سه نسخه از آن توسعه یافته و تنها مدل اولترا باقی‌مانده است. نتایج بنچمارک‌های پردازنده سیلیکونی M3 نشان می‌دهد عملکرد آن بسیار فوق‌العاده و شگفت‌انگیز است. وب‌سایت خبری Financial Times با انتشار خبری اعلام کرد برای ساخت نسل آینده تراشه‌های سری A و M به‌دنبال فناوری معماری پردازشی ۲ نانومتری است و برای دسترسی زودتر به آن فشار زیادی را به کمپانی تایوانی TSMC وارد می‌کند تا سال ۲۰۲۵ به مرحله تولید انبوه برسد.

همان‌طورکه می‌دانید، اپل بزرگ‌ترین مشتری TSMC محسوب می‌شود، زیرا ویفرهای معماری پردازشی تمام تراشه‌های این کمپانی توسط آن‌ها توسعه می‌یابد. در گذشته، گزارش‌ها تایید می‌کردند غول فناوری ساکن کوپرتینو ۹۰ درصد ظرفیت تولید TSMC را خریداری کرده تا برای تولید A17 Pro و M3 با مشکل مواجه نشود؛ درهمین‌راستا، کمپانی کوالکام و مدیاتک نتوانستند برای ساخت اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و دایمنسیتی ۹۳۰۰ از آن بهره‌مند شوند. بااین‌حال، سال آینده همه کمپانی‌های فعال در این حوزه به نسل دوم معماری پردازشی ۳ نانومتری با فناوری N3E دسترسی پیدا می‌کنند که درمقایسه‌با نسل فعلی عملکرد و بهره‌وری انرژی بیشتری به‌همراه خواهد داشت.

آیفون ۱۷ پرو کاندید توسعه معماری پردازشی ۲ نانومتری TSMC

درحال‌حاضر، منابع معتبر اظهار می‌کنند اپل و TSMC درحال رسیدن به توافق‌های دوطرفه برای توسعه معماری پردازشی ۲ نانومتری و فروش ظرفیت اولین آن به غول فناوری ساکن کوپرتینو هستند؛ دقیقا مشابه فرایندی که اوایل سال ۲۰۲۳ انجام شد تا اپل بتواند با آرامش‌خاطر به تحقیق‌وتوسعه سری آیفون ۱۷ بپردازد. همچنین، نشریه فایننشال تایمز اعلام کرد این معماری پیشرفته‌ترین تکنولوژی سخت‌افزاری خواهد بود که چگالی ترانزیستورها و مصرف انرژی آن بهبودیافته است. ازسوی‌دیگر، صحبت‌هایی برای معماری ۱.۸ نانومتری وجود دارد که صراحتا مشخص نیست چه‌زمانی روند توسعه آن شروع می‌شود؛ بنابراین بیشتر ازاین به آن نمی‌پردازیم.

طبق آنچه تاکنون گفتیم، روند توسعه و تولید معماری پردازشی ۲ نانومتری TSMC با تولید سری آيفون ۱۷ پرو مطابقت دارد؛ همچنین اپل برای ساخت نسل بعدی پردازنده‌های سیلیکونی M4 یا M5 از همین معماری پردازشی استفاده خواهد کرد، اما توجه داشته باشید که گفته‌های ما در متن این خبر برپایه گمانه‌زنی‌ها و ایده‌های افشاگران یا خبرگزاری معتبر نوشته می‌شود؛ برهمین‌اساس، احتمال تحقق نیافتن آن یا تغییرات گسترده در مراحل پایانی وجود دارد. ازسوی‌دیگر، چندی پیش، اخباری منتشر شد که نشان می‌داد اپل برای تولید M3 Ultra با مشکل مواجه شده و توسعه آن را متوقف کرده است؛ بنابراین احتمالا آن را با معماری پردازشی ۲ نانومتری در سال ۲۰۲۵ تولید خواهد کرد.

اخبار مرتبط: