لنوو در نمایشگاه MWC 2024 از یک لپ‌تاپ جدید با نام Project Crystal ‌رونمایی کرده که به‌عنوان اولین لپ‌تاپ جهان با صفحه نمایش microLED شفاف، شبیه فیلم‌های علمی تخیلی شناخته می‌شود.

در حال حاضر لنوو هیچ برنامه‌ای برای عرضه و فروش گسترده‌ Project Crystal ندارد و در عوض، این دستگاه مفهومی را برای بررسی پتانسیل پنل‌های شفاف microLED و ادغام هوش مصنوعی راه‌اندازی می‌کند. واضح‌ترین مورد استفاده از چنین دستگاهی می‌تواند به‌اشتراک گذاشتن اطلاعات در مکان‌هایی مانند مطب پزشک یا میز هتل باشد. به‌طوری‌که به‌جای نیاز به‌چرخاندن صفحه نمایش، می‌توانید به‌سادگی نمایشگر را از طریق نرم‌افزار معکوس کنید و به‌هر کسی که در طرف مقابل قرار دارد امکان دیدن توضیحات روی صفحه را بدهید.

همچنین لنوو ادعا کرده که وقتی صفحه نمایش شفاف با دوربین تعبیه شده در پشت لپ‌تاپ ترکیب می‌شود، می‌تواند قابلیت‌های واقعیت افزوده را ارائه دهد. به‌عنوان مثال می‌توانید از دوربین برای شناسایی یک شی خارجی استفاده کنید و با صفحه نمایش شفاف لپ‌تاپ یک نمودار یا شماتیک در بالای شی قرار دهید که برای مواردی مانند عیب‌یابی یا تعمیر اشیا مختلف قابل استفاده است.

اما جالب‌ترین مسئله در مورد Project Crystal این است که اصلا لنوو چرا باید زحمت ساخت آن را به‌خود بدهد. در حال حاضر حتی نمایشگرهای استاندارد microLED با پنل‌هایی که معمولاً برای گجت‌های پیشرفته‌ای مانند The Wall سامسونگ یا ویژن‌ پرو اپل در نظر گرفته شده‌اند، بسیار گران هستند و نسخه‌های شفاف این نمایشگر تنها در قالب محصولات مفهومی مانند تلویزیون شفاف microLED تولید شده‌اند که سامسونگ چند ماه پیش آن را در CES 2024 به‌نمایش گذاشت.

البته این صفحه نمایش شفاف می‌تواند گیج‌کننده باشد، مثلا وقتی صفحه نمایش بسته یا خاموش است، Project Crystal تقریباً شبیه یک شیشه معمولی با رنگ قهوه‌ای روشن به‌نظر می‌رسد. اما در یک لحظه این دستگاه به‌سرعت روشن می‌شود و روشنایی‌اش به 1000 نیت می‌رسد و حتی طبق ادعای لنوو می‌تواند به‌حداکثر 3000 نیت نیز برسد، که از این لحاظ روشن‌تر از سری جدید گلکسی S24 است. با این حال، برای یک صفحه نمایش نسبتا بزرگ 16 اینچی، وضوح آن خیلی بالا نیست و اگر دقت کنید می‌توانید پیکسل‌های جداگانه را روی صفحه نمایش دستگاه ببینید.

یکی دیگر از تغییرات در نظر گرفته شده برای طراحی دستگاه، این است که به‌جای یک صفحه کیبورد سنتی، Project Crystal یکی از صفحه کیبورد‌های لمسی لنوو را استفاده کرده، همانند کاری که این شرکت برای نسخه‌های قدیمی دستگاه Yoga Books خود انجام داده بود. متأسفانه مشکلی که از زمان تولید‌ Yoga Books هنوز هم برای لنوو وجود دارد، این است که هنگام تایپ دستان کاربر حرکت می‌کنند و از آنجایی که هنگام لمس کیبورد نشانه‌ای برای فهمیدن آن وجود ندارد، کاربر موقع تایپ با مشکل مواجه می‌شود. البته لنوو ادعا می‌کند که ممکن است در آینده هوش مصنوعی با یادگیری عادات تایپ کردن افراد و سپس استفاده از آن اطلاعات در زمان منحرف شدن دست‌، بتواند این مشکل را برطرف کند.

مابقی قطعات این لپ‌تاپ هم فعلا برای رسیدن به‌مرحله بهره‌وری کار زیادی می‌برند. به‌عنوان مثال در حال حاضر این دستگاه کلا دو پورت در کل سیستمش دارد که برای یک نوت‌بوک به‌این بزرگی یک نکته منفی به‌حساب می‌آید و همچنین‌ CPU استفاده شده در Project Crystal متعلق به‌دستگاه‌های یک نسل قبل است. از طرفی اجزای دیگر مانند لولای دستگاه به‌قدری ضعیف است که هر زمان صفحه نمایش آن تا 90 درجه کج شود، ممکن است لپ‌تاپ به‌طور کامل بسته شود. علاوه‌بر این، به‌نظر می‌رسد که بنا به‌دلایل نا‌معلومی این لپ‌تاپ الکتریسیته ساکنی ایجاد می‌کند و گاهی اوقات به‌افرادی که صفحه نمایش آن را لمس می‌کنند، شوک الکتریکی وارد می‌کند.  

اما با همه این اوصاف باید گفت که Project Crystal گامی رو به‌جلو در راستای حل مشکلی است که ارزشش را دارد تا جدی‌تر به‌آن پرداخته شود. اما مهم‌تر از آن، ما را به‌چالش می‌کشد تا به‌این موضوع فکر کنیم که با این فناوری نوظهور نمایشگر، چه چیز‌هایی امکان‌پذیر است و چگونه می‌توان از آن در لپ‌تاپ‌های نسل آینده استفاده کرد.

اخبار مرتبط: