یک شرکت تحقیقاتی اعلام کرد با کالبدشکافی گوشی هوشمند هواوی میت ۶۰ پرو دریافتند که تراشه کرین 9000S برپایه معماری ۱۴ نانومتری ساخته شده و برای شباهت عملکرد به معماری پردازشی ۷ نانومتری آن را تقویت کرده‌اند.

همان‌طورکه می‌دانید، چندی پیش هواوی به تراشه کرین 9000S با فناوری معماری پردازشی ۳ نانومتری دست پیدا کرد که برای تولید گوشی‌های هوشمند میت ۶۰ پرو و تاشدنی میت X5 مورد استفاده قرار گرفت. البته باید توجه داشته باشیم دانش این فناوری بسیار قدیمی محسوب می‌شود؛ اما همین موضوع باعث خشم و نگرانی‌های شدید ایالات متحده آمریکا شد، چراکه این کشور برنامه داشت بیشتر ده سال چین را با تحریم‌های شدید از فناوری تولید تراشه عقب بیاندازد، اما پس انتشار خبر تولید تراشه با معماری ۷ نانومتری دریافتند که شرکت هواوی تنها چهار سال از برنامه‌های روز عقب است.

باوجوداین، اخبار جدید نشان می‌دهد که کمپانی نیمه‌رسانا SMIC برای ساخت معماری پردازشی ۷ نانومتری از معماری ۱۴ نانومتری بهره برده و تنها به تقویت آن پرداخته تا میزان کارایی و بهره‌وری آن را بیشتر کند. مهندسان یک شرکت تحقیقاتی با انجام یک کالبدشکافی روی هواوی میت ۶۰ پرو به این موضوع پی بردند که تکنیک‌های خاصی برای هم‌ترازی تراشه کرین 9000S با معماری ۱۴ نانومتری استفاده کرده تا آن را به ۷ نانومتری برسانند. اما بازهم تیم بررسی این شرکت به‌تحسین هواوی می‌پردازد و اشاره می‌کند که رسیدن به فناوری تولید تراشه سیلیکونی باوجود تحریم‌های سنگین کاری سخت و دشوار است.

تراشه کرین 9000S با معماری ۱۴ نانومتری

براساس گزارشی از وب‌سایت خبری SCMP، این مجله با ارسال ایمیل با موسسه تحقیقاتی Fomalhaut Techno Solutions گفت‌وگو کرده و به‌این نتیجه رسیدند که پردازنده موبایلی کرین 9000S درحقیقت با معماری ۱۴ نانومتری به‌جای ۷ نانومتری استفاده کرده است. معیارها و آزمایش‌ها نشان می‌دهد تراشه موردبحث موفق شده عملکردی مشابه معماری پردازشی ۷ نانومتری ثبت کند؛ همچنین SMIC از ماشین‌های DUV (فرابنفش عمیق) استفاده می‌کند که قادر به‌تولید تراشه‌هایی با این لیتوگرافی است.

علاوه‌براین، شرکت هلندی ASML که سازنده ماشین‌های EUV برای تولید معماری‌ها با فناوری به‌روز ۳ و ۴ نانومتری است، به‌دلیل وجود تحریم‌های ایالات متحده آمریکا نمی‌تواند به شرکت‌های چینی مانند هواوی خدمات‌رسانی کند. برهمین‌اساس، چین هیچ‌راهی جز سرمایه‌گذاری دربخش‌های داخلی و خودکفایی ندارد. گزارش‌ها نشان می‌دهد چین با چندین میلیارد دلار قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ میلادی به‌طورکامل درساخت تراشه‌های موبایلی خودکفا شود.

اخبار مرتبط: