درجریان رویداد WCC 2023، مدیرعامل هواوی اعلام کرد برای جلوگیری از وابستگی به تولیدکنندگان خارجی به‌ تولید تراشه‌‌های داخلی روی می‌آوریم.

چند هفته پیش، کمپانی هواوی از تراشه کرین 9000S با معماری ۷ نانومتری و پشتیبانی از فناوری 5G رونمایی کرد؛ ساخت تراشه مذکور به رقبای آمریکایی نشان می‌دهد که این کمپانی چینی به‌‌تلاش‌ها و پیشرفت‌هایش برای رسیدن به خودکفایی ادامه می‌دهد. روز گذشته، مدیرعامل هواوی، شو ژیجون، طی سخنرانی مطبوعاتی اذعان کرد که دانش این کمپانی بزرگ در تولید تراشه و سرورها از سایر رقبای خارجی عقب‌تر است؛ باوجوداین، او معتقد است که تیم تحقیقاتی هواوی به‌زودی این شکاف را کم خواهد کرد.

مدیرعامل هواوی استدلال کرد اگر هواوی روی به‌استفاده از تراشه‌های داخلی نیاورد، احتمالا طی سال‌های آینده شکاف بیشتر می‌شود. ازسوی‌دیگر، اگر این کمپانی از تراشه‌های داخلی مانند کرین 9000S در مقیاسی بزرگ استفاده کند می‌تواند باعث پیشرفت هواوی و صنعت نیمه‌رسانا در کشور چین بشود. حتی این موضوع باعث می‌شود سایر سازندگان چینی به‌جای خرید تراشه‌های خارجی از پردازنده‌های موبایلی هواوی استفاده کنند.

علاوه‌براین، شو ژیخون، در اظهاراتش بیان کرد که صنعت رایانشی چین در سه اکوسیستم متفاوت با پیشرفت‌های چشمگیری روبه‌رو است. اکوسیستم‌های X86، پنتیوم و مبنع باز RISC-V ازجمله منابعی هستند که باید در طول‌زمان به‌موازات یک‌دیگر توسعه یابند، اما باید دید کدام‌یک درنهایت موفق‌ترین اکوسیستم در چین خواهد بود. مدیرعامل هواوی از اهمیت‌های گسترده ایجاد یک اکوسیستم محاسباتی مستقل در چین تاکید کرد و گفت این موضوع از اهمیت بسیار بالایی برای توسعه پایدار در تولید تراشه‌ها برخوردار است.

Huawei Mate 60

همان‌طور که می‌دانید، هواوی پس از تحمل سال‌ها تحریم، توانست از سری گوشی‌های هوشمند میت ۶۰ و گوشی تاشدنی میت X5 با تراشه کرین 9000S و پشتیبانی از فناوری 5G رونمایی کند. این تراشه برپایه معماری ۷ نانومتری ساخته شده که تکنولوژی آن سال‌ها عقب‌تر از سایر رقبا است، اما این موضوع نقطه عطفی برای هواوی خواهد بود تا میزان وابستگی به سازندگان آمریکایی را کاهش دهد.

تراشه کرین نسل جدید به‌اندازه پردازنده‌های کوالکام یا مدیاتک قدرت‌مند نیست، اما دستاورد بزرگی برای هواوی محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که هواوی از برنا‌مه‌ریزی‌ها و استراتژی‌های فراوانی برای تولید تراشه‌‌های داخلی دارد و احتمالا طی سال‌های آینده به نامی بزرگ در صعنت نیمه‌رسانا تبدیل خواهد شد.

اخبار مرتبط: