کن سگال، چهره‌ شناخته‌شده‌ای که پیشوند ماندگار i را برای برندینگ محصولات اپل ابداع کرد، خواهان تغییر نام آیفون و حذف پیشوند i و همچنین بازنگری در برندینگ این شرکت است.

این پیشوند از دوران استیو جابز، به عنوان عنصری محوری در استراتژی این شرکت شناخته می‌شد. سگال معتقد است که برند اپل باید به‌روزرسانی شود تا بتواند به درستی، نوآوری‌های جاری و پویایی‌های تکامل‌یافته‌ محصولات این شرکت را منعکس کند. کن سگال، چهره‌ شناخته‌شده در حوزه‌ برندینگ و خالق پیشوند ماندگار i در محصولات اپل، اخیراً عقیده‌ خود مبنی بر کنار گذاشتن این پیشوند را ابراز داشته است.

استیو جابز، مدیرعامل اپل، سگال را به عنوان مدیر بخش خلاقیت آژانس تبلیغاتی این شرکت برای کار روی پروژه NeXT به کار گرفت و از آن زمان، همکاری او با اپل ادامه داشته است. پروژه NeXT یک شرکت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کامپیوتری بود که توسط استیو جابز پس از اخراج او از اپل در سال ۱۹۸۵ تأسیس شد. این شرکت به تولید کامپیوترهای رده بالا با سیستم عامل NeXTSTEP می‌پرداخت. سگال طراح کمپین‌های تبلیغاتی تاثیرگذار بسیاری از جمله دیوانگان (Crazy Ones) و متفاوت (Think Different) بوده‌است. بااین‌حال، به نظر می‌رسد تاثیرگذارترین نقش او در برندینگ اپل، ابداع پیشوند i برای محصولات این شرکت است.

پیشوند i در محصولات اپل، قدمت آن مربوط به سال ۱۹۹۸ و معرفی اولین iMac است. این استراتژی برندینگ، بر این مفهوم استوار بود که حرف یادشده، نمادی از فرد (individual)، اینترنت (internet)، اطلاعات (information) و الهام‌بخش بودن (inspiration) است؛ همه آن‌چه که نشان‌دهنده‌ ماهیت و فلسفه‌ شرکت اپل است. این تکنیک برندینگ، به موفقیتی بزرگ تبدیل شد و به رویه‌ای رایج بدل گشت به گونه‌ای که تقریباً در تمام محصولات بعدی اپل از جمله iPod، iPad و iPhone، شاهد حضور این پیشوند محبوب بودیم.

امکان تغییر نام آیفون

براساس گزارش منتشر شده توسط Wired، کن سگال، طراح نام‌آور و خالق پیشوند ماندگار i در برندینگ اپل، دیدگاهی حرفه‌ای را مطرح کرده است. وی بر این باور است که استراتژی برندینگ اپل نیازمند بازنگری اساسی است تا بتواند به نحو احسن، انعکاس‌دهنده‌ نوآوری‌های مستمر، تحولات طراحی و فناوری‌های نوظهوری باشد که در محصولات پیشتاز این شرکت همچون آیفون، آیپد و مک، جاری است. در ادامه، سخنان قابل تأمل سگال در این خصوص را می‌خوانیم:

وی معتقد است که این پیشوند دیگر کارکرد مناسبی نداشته و زمان کنار گذاشتن آن فرا رسیده است. سگال با اشاره به ماهیت تکامل‌یافته‌ی محصولات اپل استدلال می‌کند: "i" دیگر معنای خاصی ندارد. درست است که استیو جابز، مدیرعامل اپل، این شرکت را حول محور آن بنا کرد، اما باید به خاطر داشته باشیم که "i" همیشه یک زیرمجموعه‌ برند اصلی بوده است. ممکن است برخی کارشناسان بازاریابی بر این باور باشند که حذف این پیشوند برای اپل ریسک‌پذیر است، چرا که همچنان در کنار نام برخی از برترین برندهای تاریخ خودنمایی می‌کند. با این حال، این پیشوند قابل ثبت انحصاری نیست و سال‌هاست که سایر شرکت‌ها نیز از آن برای محصولات متصل به اینترنت خود استفاده می‌کنند. این موضوع برای شرکتی با شهرت نوآوری مانند اپل، چالشی جدی است.

درواقع، اپل از سال ۲۰۰۷ به طور نامحسوس اقداماتی را در راستای بازطراحی برند خود آغاز کرده است. نخستین گام این تغییر جهت، با معرفی محصول Apple TV در سال مذکور برداشته شد. با وجود آنکه نام اولیه‌ در نظر گرفته شده برای این محصول، iTV بود، لیکن هرگز جنبه‌ اجرایی به خود نگرفت. اپل در سال‌های اخیر، با انتخاب نام‌های مجزا برای محصولاتی مانند Apple Watch و Apple Vision Pro، نشان داده که به دنبال تغییر در استراتژی برندینگ خود است. این تغییر به طور فزاینده‌ای به یک رویکرد عمدی و پایدار تبدیل شده است.

تغییر نام آیفون

استراتژی برندینگ قدرتمند اپل منجر به جایگاه تثبیت شده‌ این شرکت در بازار و وفاداری مثال‌زدنی مشتریان آن شده است. این وفاداری به حدی است که بسیاری از کاربران اپل، حتی در صورت حذف پیشوند i و تغییر نام آیفون نیز همچنان تمایل به‌خرید محصولات آن‌ها دارند؛ همان‌طور که در مورد مک‌بوک (Macbook) مشاهده می‌شود. بااین‌حال، درمورد محصولاتی مانند آیفون که وابستگی عمیق‌تری به‌نام تجاری دارند، ریسک بالقوه‌ای در قبال از دست دادن مشتریان وفادار به برند، در صورت بازطراحی نام، وجود دارد. بنابراین، هرگونه بازنگری در استراتژی برندینگ اپل باید با وسواس و دقت فراوان انجام شود تا ضمن حفظ وفاداری مشتریان فعلی، بتواند تصویری به‌روز و متناسب با نسل جدید کاربران را از این شرکت پیشرو در عرصه فناوری، ارائه دهد.

با‌توجه‌به جایگاه تثبیت‌شده‌ اپل به‌عنوان رهبر صنعت فناوری، این کمپانی همواره با ایجاد تغییرات هوشمندانه در خط تولید محصولات خود، موقعیت برند خویش را در بازار به درستی هدایت کرده است. لذا، با در نظر گرفتن پویایی و تحول مستمر صنعت فناوری و ماهیت تکامل‌یافته‌ خودِ شرکت، دیدگاه کن سگال در خصوص ضرورت بازنگری استراتژی برندینگ، منطقی به نظر می‌رسد. با این حال، در برخی از انجمن‌های آنلاین، کاربران نگرانی‌هایی را در این رابطه مطرح کرده‌اند. آن‌ها ابراز امیدواری کرده‌اند که اپل در بازطراحی احتمالی برند خود، از استراتژی دنبال‌شده توسط شرکت X نام پیشین: توییتر پیروی نکند. (استراتژی بازطراحی شرکت X مورد انتقاد کاربران قرار گرفته است).

اخبار مرتبط: