گزارش‌ها نشان می‌دهد قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل به‌صورت انحصاری روی تراشه A18 قرار می‌گیرد تا کاربران بتوانند با استفاده نسخه‌های آيفون ۱۶ و آیفون ۱۶ پرو بدون هیچ‌گونه محدودیتی به مولد قدرت‌مند این کمپانی دسترسی داشته باشند.

طی سال‌های اخیر، هوش مصنوعی به‌یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین فناوری‌های روز دنیا تبدیل شد که در دروان اوج همه‌گیری کرونا به‌کمک بسیاری از کمپانی‌های بزرگ و کوچک آمد؛ درحقیقت، این تکنولوژی برتر توانست با دردست گرفتن وظایف انسانی، تمام آن‌ها در کوتاه‌ترین زمان و دقیق انجام دهد. اکنون، سازندگان بسیاری در دنیای گوشی‌های هوشمند از مدل‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا به قابلیت‌ها و ویژگی‌های محصولات‌شان بی‌افزایند؛ در ادامه به جزئیات بیشتری از این خبر می‌پردازیم.

ویژگی‌های هوش مصنوعی مولد آیفون 16

براساس آخرین گزارش‌ها، سامسونگ از مدل هوش مصنوعی گاوس با چندین قابلیت بسیار کاربردی رونمایی کرد تا بتواند با سری آیفون ۱۵ به‌‌‌رقابت بپردازد؛ از جالب‌‌ترین ویژگی‌های هوش مصنوعی Gauss باید به تولید خلاقانه تصاویر، کدنویسی و ترجمه هم‌زمان تماس‌های تلفنی اشاره کنیم. باوجوداین، گزارش‌ها نشان می‌دهد کمپانی اپل روی توسعه هوش مصنوعی خودش کار می‌کند و احتمالا هنگام رونمایی از سیستم‌عامل iOS 18 در مراسم WWDC 2024 معرفی خواهد شد. البته به‌یاد داشته باشیم قابلیت‌های این هوش مصنوعی به‌صورت تدریجی دراختیار کاربران قرار می‌گیرد، اما مهم‌ترین ویژگی‌های آن درانحصار مدل‌های آیفون ۱۶ باقی می‌ماند.

طبق سنت سال‌های گذشته، اپل سری آیفون ۱۶ را در سپتامبر سال ۲۰۲۴ میلادی با برگزاری مراسمی بسیار باشکوه معرفی خواهد کرد که می‌تواند میزبان ویژگی‌های انحصاری و تلاش‌‌های اپل در زمینه هوش مصنوعی باشد. شایعات تایید می‌کند تراشه مد‌های آیفون ۱۶ پایه و آیفون ۱۶ پرو از هوش مصنوعی بهره می‌برد؛ بدین‌معنا که کاربران حتی بدون نیاز به ‌اینترنت می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. البته هنوز کاملا مشخص نیست، اپل محدودیت‌های سخت‌افزاری ایجاد می‌کند تا تنها نسخه‌های پرو از آن بهره‌مند شوند یا آنکه کل سری نسل آینده آیفون‌ها به هوش مصنوعی مجهز خواهد شد؛ درحال‌حاضر، کارشناسان فرضیه‌هایی را بیان می‌کنند، اما درنهایت تصمیم‌گیرنده اصلی اپل خواهد بود.

همان‌طورکه می‌دانید، آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس از تراشه A17 Pro برپایه معماری پردازشی ۳ نانومتری TSMC استفاده می‌کنند که قابلیت‌های رایانشی و گرافیکی فوق‌العاده‌ای را برای این گوشی‌های پرچمدار به‌ارمغان می‌آورند. اکنون گزارش‌ها نشان می‌دهد سال آینده اپل برای تولید تراشه A18 Pro از همان معماری ۳ نانومتری بهره‌مند می‌شود، اما فناوری N3B به N3E تغییر پیدا می‌کند تا بازدهی و مصرف انرژی بسیار بهتر شود. برخی افشاگرام و تحلیلگران براین‌باورند که مدل‌های استاندارد آیفون ۱۶ نیز از فناوری N3E استفاده خواهند کرد؛ برهمین‌اساس، فکر می‌کنند اپل قابلیت‌های هوش مصنوعی را برای نسخه‌های استاندارد عرضه کند.

آیفون 15 و نسخه‌های قدیمی‌تر از ویژگی‌های هوش مصنوعی مبتنی‌بر سرپویس ابری بهره می‌برند

افشاگر معروف چینی در شبکه‌ اجتماعی توییتر ایکس، Revegnus، اپل ویژگی‌های هوش مصنوعی را به‌صورت ابری برای آیفون‌های نسل گذشته و نسل فعلی در سیستم‌عامل iOS 18 معرفی خواهد کرد. باوجوداین، مدل‌های آیفون ۱۶ استاندارد و آیفون ۱۶ پرو می‌توانند قابلیت‌های مدل هوش مصنوعی را به‌صورت پردازشی روی تراشه‌شان داشته باشند. گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد اپل از کمپانی تایوانی TSMC درخواست کرده تا معماری پردازشی تراشه‌های سری A را برپایه فناوری N3E تولید کند؛ درحقیقت این موضوع می‌تواند نشان دهد اپل به فناوری موردبحث نیاز دارد تا بتواند قابلیت‌های هوش مصنوعی را روی پردازنده A18 Pro پیاده‌سازی کند.

علاوه‌براین، چندی پیش گزارشی منتشر که نشان می‌داد اپل روی توسعه یک دکمه خازنی حساس‌ به‌فشار کار می‌کند تا بتواند قابلیت‌های زیادی را برای سری آیفون ۱۶ به‌ارمغان بیاورد. برخی از کارشناسان اظهار می‌کنند اپل احتمالا از این دکمه برای ارائه عملکردهای خاص هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد تا بتوانند آن‌ها را برای کاربران شخصی‌سازی کند؛ البته باید به‌یاد داشته باشید که تمام این نکات مطرح شده برپایه حدس‌وگمان است و می‌تواند از واقعیت دور باشد، بنابراین نباید باجدیت آن‌ها را دنبال کرد. همنچنین اگر اخبار تازه‌تری دراین‌باره منتشر شود آن را در سریع‌ترین زمان ممکن با شما به‌اشتراک می‌گذاریم.

اخبار مرتبط: