گزارش‌ها از مجتمع تجاری علاالدین نشان می‌دهد سری گوشی‌های آیفون ۱۵ وارد ایران شده و فروش آن باوجود رجیستر نشدن، رکورد غیرقابل‌تصوری زده و هم‌اکنون با قیمت ۶۵ تا ۱۵۰ میلیون تومان در بازار موجود است.

حدود دو هفته پیش، کمپانی اپل با برگزاری مراسم با شکوهی از سری آيفون ۱۵ به‌همراه ساعت‌های هوشمند اپل واچ اولترای نسل دوم و اپل واچ سری ۹ رونمایی کرد. در جریان رویداد، غول کوپرتینویی اعلام کرد نسخه‌های آیفون ۱۵ پرو از تراشه‌ای قدرت‌مند تحت‌عنوان A17 Pro برپایه معماری ۳ نانومتری TSMC بهره می‌برند که با پشتیبانی از رهگیری پرتوی (Ray Tracing) قادر به پردازش‌های سنگین و اجرای بهترین عناوین بازی‌های ویدئویی مانند Resident Evil VIII Village و Assassin's Creed Mirage هستند.

براساس اعلام رسمی اپل، فروش رسمی سری آیفون ۱۵ از تاریخ ۲۲ سپتامبر مصادف با ۳۱ شهریورماه درسراسر جهان آغاز شد که مورد استقبال بی‌نظیر کاربران قرار گرفت و این موضوع حتی باعث شگفتی تیم کوک و سایر مدیران کمپانی بزرگ اپل شد. اما نکته‌ای که امروز باعث تعجب ما و شما می‌شود ورود زودهنگام گوشی‌های آیفون ۱۵ به ایران است که حتی رجیستر هم نمی‌شوند و عملا کاربردی برای مصرف‌کنندگان ایرانی مانند سایر گوشی‌های موجود در بازار ندارد.

آیفون 15 در بازار ایران

البته باید یادآور شویم، سری آیفون ۱۴ نیز باممنوعیتی مشابه در ایران مواجه شد و مسئولان اجازه رجیستری این سری محبوب را به‌دلیل پشتیبانی از فناوری S.O.S (پیام اضطراری ماهواره‌ای) در کشور ندادند، اما آمار نشان می‌دهد آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس با پیکربندی حافظه داخلی ۲۵۶ و ۵۱۲ گیگابایت معادل ۶۵ تا ۸۰ میلیون ‌تومان به‌فروش می‌رسد و کاربران زیادی درسراسر ایران مشتاقانه حتی باوجود محدودیت‌های اعمال شده برای خرید آن هزینه می‌کنند.

گزارش‌ها از مجتمع تجاری علاالدین نشان می‌دهد فروش سری آیفون ۱۵ در ایران از روز گذشته (چهارم مهرماه ۱۴۰۲) آغاز شده و کاربران برای خرید نسخه پرو و پرو مکس به مجتمع‌ تجاری شماره ۱ و ۳ مراجعه می‌کنند. ازسوی‌دیگر، بحث قیمت آیفون ۱۵ یکی از داغ‌ترین مباحث روز در ایران است و کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از قیمت آیفون ۱۵ در مجمتع تجاری علاءالدین سوال‌‌های مختلفی می‌پرسند.

به‌نقل از برخی فروشندگان، قیمت آیفون ۱۵ در علاالدین معادل ۶۵ تا ۸۰ میلیون ‌تومان با پیکربندی ۱۲۸ گیگابایتی و ۲۵۶ گیگابایتی با قیمتی معادل ۷۵ تا ۸۵ میلیون تومان در دسترس کاربران قرار دارد؛ همچنین آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس با پیکربندی حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی و ۵۱۲ گیگابایتی به‌ترتیب با قیمت‌هایی معادل ۱۰۰ تا ۱۳۰ میلیون به‌فروش می‌رسد که استقبال بی‌نظیر کاربران را حتی با چنین قیمت‌های کاذبی به‌همراه داشته است. نسخه آیفون ۱۵ پرو مکس با حافظه داخلی یک ترابایتی با قیمتی بیشتر از ۱۵۰ میلیون فروخته می‌شود که به‌دلیل قیمت بسیار بالا میزان فروش بالایی ندارد.

قیمت آیفون ۱۵ در ایران

طبق باور کارشناسان و ادعاهای کمپانی اپل، سری آیفون ۱۵ به‌عنوان قدرت‌مندترین گوشی‌های جهان شناخته می‌شوند که با استفاده از مشخصات سخت‌افزاری پیشرفته و سیستم دوربین هیجان‌انگیز احتمالا به پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین دستگاه‌های هوشمند در جهان تبدیل می‌شوند. همچنین، پیش‌بینی می‌کنیم باوجود قیمت‌های نجومی سری آیفون ۱۵ از فروش بالای ‌آن‌ها طی یک سال آینده در کشور دور از ذهن نباشد. البته باید ذکر کرد که حباب‌های اولیه پس از گذشت دو یا سه هفته شکسته می‌شود و قیمت آیفون‌های نسل جدید به معادل دلاری‌شان نزدیک می‌شود.

علاوه‌براین، باید یادآور شد به‌دلیل رجیستر نشدن سری آيفون ۱۴ و آیفون ۱۵ در ایران، شاهد فروش نسخه‌های مختلف آیفون ۱۳ با قیمت بی‌پایه‌واساس بالاتر از ۱۰۰ میلیون‌ تومان در ایران هستیم. درحالی‌که سری آيفون ۱۳ در سایر کشورها به‌دلیل قدیمی بودن و پشتیبانی نکردن از تمام قابلیت‌های سیستم‌عامل iOS 17 محبوبیتش را میان کاربران از دست داده است. اما در کشورمان به‌صورت روزانه هزاران دستگاه آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس با کیفیت بسیار پایین فروخته می‌شود.

اخبار مرتبط: