حدودا دو ماه تا معرفی سری جدید آیفون ۱۵ زمان باقی مانده، اما چندی پیش یک منبع اطلاعاتی موثق از طراحی آن اطلاعاتی دراختیار کاربران گذاشت.

طبق روال هرسال، کمپانی اپل قصد دارد از آخرین پرچمدارش در چهار نسخه متفاوت به‌نام‌های آیفون ۱۵ پایه، آیفون ۱۵ پلاس، آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس رونمایی کند؛ مانند نسخه‌های پرو آیفون ۱۴، مدل آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس نیز دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی خواهند بود که در نسخه‌های ارزان‌ قیمت‌تر آن یافت نمی‌شوند. برای مثال، مدل‌‌های پرو ۰.۲ اینچ بزرگ‌تر می‌شوند و به ۶.۳ و ۶.۹ اینچ ارتقا می‌یابند که می‌تواند بسیار چشمگیر و مورد استقبال کاربران قرار بگیرد.

باید یادآور شویم شایعات و اخبار پیرامون آیفون ۱۵ با روند بسیار تندی پیش می‌روند و روزانه افشاگران با رندرهایشان ادعا می‌کنند که طراحی آیفون ۱۵ بدین شکل خواهد بود. اما تنها نکته‌ی قابل تایید آن است که کمپانی اپل از حاشیه‌های باریک‌تر و منحنی‌تر با قاب تیتانیومی برای ساخت آیفون ۱۵ استفاده می‌کند. همچنین انتظار داریم دکمه «اکشن» جایگزین دکمه «بی‌صدا» شود. درواقع این دکمه قابلیت‌های متعددی را به‌نمایش می‌گذارد و مشابه آن را در ساعت هوشمند اپل واچ اولترا می‌توان یافت.

سری آیفون ۱۵

مدل‌های آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرومکس از تراشه A17 بایونیک برپایه معماری ۳ نانومتری بهره‌مند می‌شوند که می‌تواند به بهره‌وری انرژی دستگاه و افزایش کلی عملکرد پردازشی نیز کمک‌های شایانی بکند؛ همچنین نسخه‌های پایه آخرین نسل پرچمداران اپل از تراشه‌ A16 بایونیک برپایه معماری ۵ نانومتری تولید می‌شوند که مشابه آن‌‌ها را در نسخه‌های پرو نسل فعلی آیفون‌های اپل مشاهده می‌کنیم. اما خبری که احتمالا باعث خوشحالی بسیاری از طرفداران آیفون باشد آن است که تمام مدل‌های آیفون ۱۵ از داینامیک آیلند روی نمایشگر برخوردار می‌شود که به‌ زیبا‌تر شدن و طراحی مدل‌های پایه جذابیت خاصی می‌بخشد.

علاوه‌براین، پس از تصویب قوانین اتحادیه اروپا، غول کوپرتینویی باید از درگاه شارژ تایپ سی برای ساخت دستگاه‌هایش به‌عنوان جایگزین درگاه لایتنینگ استفاده کند. انتظار می‌رود شاهد افزایش حافظه رم درکنار تراشه‌های A17 بایونیک باشیم که به عملکرد یکپارچه و روان دستگاه بیش از پیش کمک می‌کند. افشاگر محبوب توییتری، آیس یونیورس تایید کرد تمامی مدل‌های آیفون ۱۵ با فناوری تراشه مودم 5G کوالکام برای اتصال به شبکه استفاده می‌کنند. همچنین یک تراشه اولترا واید باند برای تعامل‌ و انتقال داده در فاصله‌های نزدیک مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به‌بیانی دقیق‌تر، می‌توان گفت شباهت زیادی به بلوتوث دارد.

هر دو مدل پرو آیفون ۱۵ از مشخصات فنی تقریبا مشابهی در بخش طراحی، مشخصات سخت‌افزاری و سیستم دوربین بهره می‌برند؛ همچنین هر دو آن‌ها از لنز تله‌فوتو به‌عنوان یکی از لنزها در ماژول سه‌گانه برخوردار هستند. اما نسخه پرومکس از لنز تله‌فوتو پریسکوپی استفاده می‌کند که قابلیت زوم اپتیکال ۵ تا ۶ برابری به کاربران در زمان عکاسی از سوژه‌های دور دست می‌دهد. در ادامه افشاگری به‌نام «Unkownz21» اظهار کرد مدل‌های پرو با رنگ‌های آبی، نقره‌ای، مشکی و تیتانیومی عرضه خواهند شد.

طراحی و رندرها

بهمن‌ماه سال گذشته، تصاویری از آیفون ۱۵ با درگاه تایپ سی منتشر شد که اولین نگاه از طراحی نسل آینده‌ آیفون‌ها را به کاربران و طرفداران آن نشان داد، سپس در فروردین‌ماه سال جاری تصاویر و رندهای بیشتری از سری آیفون ۱۵ افشا شد که ظرافت و تغییرات بازطراحی شده حاشیه‌ها را نسبت به نسل گذشته به‌نمایش گذاشت.

درگاه تایپ سی از نظر سرعت شارژ و انتقال داده تفاوت چندانی با درگاه لایتنینگ فعلی ندارد، اما باعث می‌شود اکوسیستم بسته اپل به‌روی دستگاه‌های بیشتری مانند گوشی‌های اندرویدی و لپ‌تاپ‌های ویندوزی باز شود. اگر نگاه دقیقی به رندرها داشته باشید، متوجه می‌شوید که درگاه شارژ کمی عمیق‌تر شده است که نشان از اضافه شدن درگاه تایپ سی دارد؛ همچنین ظرافت و رنگ ماتی مشاهده می‌شود که احتمالا همان قاب تیتاتیومی خواهد بود که افشاگر معروف توییتری قولش را به طرفداران اپل داده بود.

 محافظ‌های نمایشگر آیفون ۱۵

چندی پیش تصاویری از محافظ‌های نمایشگر آیفون ۱۵ به‌نمایش درآمد که اگر با دقت زیادی به‌ آن‌ها بنگریم متوجه می‌شویم نسل آینده از حاشیه‌های بسیار باریک بهره می‌برد و تفاوت بسیار فاحشی با نسل‌های گذشته‌اش دارد. البته باید یادآوری کنیم طراحی باریک و جذاب تنها به نسخه‌های پرو محدود می‌شود و مدل‌های پایه تغییری در طراحی نخواهند داشت. مقایسه‌ای در عکس‌ مشاهده می‌کنید کاملا نشان می‌دهد تا چه میزان آیفون ۱۵ از طراحی باریک‌تر و منحنی‌تر برخوردار خواهد شد.

اگر شایعات و اخبار سری آیفون ۱۵ را دنبال کرده باشید حتما شنیده‌اید که کمپانی اپل قصد داشت از طراحی دکمه‌های حالت جامد یا حساس به فشار استفاده کند، اما درنهایت به‌دلیل برخی مشکلات فنی نتوانست از آن بهره‌مند شود و احتمالا در آیفون ۱۶ یا نسل‌های بعدتر شاهدش خواهیم بود. با این‌حال، پس از ناامیدی در ساخت دکمه‌های حالت جامد، این کمپانی تصمیم گرفت به روند تولید آیفون‌هایش با طراحی استاندارد دو دکمه‌ای ادامه دهد. برخی افشاگران تصاویری را مبنی‌بر طراحی تک دکمه‌ای منتشر کردند، ولی آیس یونیورس با قاطعیت بیان کرد چنین چیزی صحت ندارد و منابع نزدیکش می‌گویند طراحی دو دکمه‌ای در دستور کار اپل قرار دارد.

همان‌طور که پیش‌تر بیان کردیم، طراحی دکمه‌های ولوم تغییری نخواهد داشت، اما انتظار می‌رود دکمه بی‌صدا با دکمه اکشن جایگزین شود که درگذشته رندرهای آن را دیده‌ایم. همچنین اخبار مربوط به قابلیت دکمه مذکور نشان می‌داد از چندین حالت برخوردار است که می‌تواند توسط کاربر شخصی‌سازی شود.

براساس ابعادی که آیس یونیورس منتشر کرده می‌توان گفت آیفون ۱۵ از نظر طول و عرض درمقایسه با نسل قبلی باریک‌تر خواهد بود، اما حدود ۵ درصد ضخیم‌تر می‌شود. رندرهای کد (CAD) و ابعاد آن نشان می‌دهد که آیفون ۱۵ پرومکس از برآمدگی دوربین کمتری برخوردار می‌شود و قطر آن ۰.۵۹ میلی‌متر کمتر از آیفون ۱۴ پرومکس می‌شود. علاوه‌براین، لبه‌های خمیده ۲.۵ بعدی بیانگر طراحی و ارگونومی بهتری است که تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد.

ایفون ۱۵ پرو مکسآیفون ۱۴ پرومکستغییرات (+/-)
طول۱۵۹.۸۶ میلی‌متر۱۶۰.۷ میلی‌متر-۰.۸۴ میلی‌متر
عرض۷۶.۷۳ میلی‌متر۷۷.۶ میلی‌متر-۰.۸۷ میلی‌متر
ضخامت دستگاه۸.۲۵ میلی‌متر۷.۸۵ میلی‌متر+ ۰.۴ میلی‌متر
ضخامت دوربین۳.۵۹ میلی‌متر۴.۱۸ میلی‌متر– ۰.۵۴ میلی‌متر
ضخامت با احتساب دوربین۱۱.۸۴ میلی‌متر۱۲.۰۳ میلی‌متر– ۰.۱۹ میلی‌متر

جزئیات دقیق‌تر طراحی آیفون ۱۵

همان‌طور که ابتدای این مقاله گفتیم نمایشگر‌های سری آیفون ۱۵ از ابعاد ۶.۳ و ۶.۹ اولد با طراحی داینامیک آیلند عرضه خواهند شد که دوربین سلفی و سنسور Face ID درون آن قرار می‌گیرد. براساس گفته‌های یک افشاگر توییتری، سری آیفون ۱۵ رکورد باریک‌ترین گوشی هوشمند را با ۱.۵۵ میلی‌متر خواهد شکست؛ مدل‌های آیفون ۱۴ پرو دارای ۲.۱۷ میلی‌متر حاشیه بودند. همچنین باتوجه به حاشیه‌های باریک و منحنی شکل، طراحی صفحه‌نمایش تخت باقی می‌ماند. ساعت‌های هوشمند اپل واچ سری ۷ و سری ۸ از طراحی مشابهی برای قاب و نمایشگر برخوردار هستند.

iPhone 15

طراحی و جنس قاب آیفون ۱۵

طبق گزارش‌ها، غول اهل کوپرتینو امسال از تیتانیوم به‌جای استیل ضدزنگ برای ساخت قاب‌های نسخه‌های آیفون ۱۵ پرو و پرومکس استفاده خواهد کرد. برای مقایسه این دو فلز باید گفت فلز تیتانیوم چگالی کمتری دارد و نسبتا استقامت بیشتری دربرابر ضربات یا سقوط ناگهانی دارد؛ اما باید به‌یاد داشت به‌کارگیری چنین فلزی به قیمت تمام‌شده دستگاه می‌افزاید.

اگر فرض کنیم که تغییرات عمده دیگری در اجزای داخلی وجود داشته باشد، آیفون‌های ساخته شده با قاب تیتانیومی می‌تواند بسیار سبک‌تر از قاب‌های نسل قبل باشد. بنابراین احتمال می‌رود آیفون ۱۵ پرو و پرومکس از آیفون ۱۴ پرو سبک‌تر خواهند بود. البته وزن نهایی به سایر آلیاژ‌های به‌کاررفته نیز بستگی دارد، چراکه قاب‌ها از تیتانیوم خالص ساخته نمی‌شوند.

ساخت پرچمداران آیفون با آلیاژ تیتانیوم فرآیند سخت و پیچیده‌ای برای اپل نخواهد داشت، زیرا این کمپانی از این فلز برای ساخت ساعت‌های هوشمندش استفاده می‌کند که با رنگ‌های نقره‌ای و مشکی دردسترس کاربران قرار می‌گیرند. برهمین‌اساس، می‌توان گفت اپل از این آلیاژ با ترکیب رنگ‌های جدید برای آیفون ۱۵ استفاده می‌کند تا آن را کاربرپسندتر کند. علاوه‌براین، تیتانیوم از بافت مات‌تری برخوردار است که اثر انگشت روی بدنه دستگاه نمی‌ماند.

البته لازم می‌دانیم از معایب استفاده از تیتانیوم برای ساخت آیفون‌ها بگوییم؛ تیتانیوم لایه‌های دی‌اکسیدی دارد که به‌راحتی آسیب‌پذیر هستند، بنابراین این احتمال وجود دارد که خراش‌های جزئی نیز بسیار برجسته و در چشمان کاربر خودنمایی کنند.

رنگبندی آیفون ۱۵

رنگ‌بندی آیفون ۱۵

به‌نظر می‌رسد سری آیفون ۱۵ با رنگ آبی تیره معرفی می‌شود که به رنگ آبی آیفون ۱۲ پرو شباهت‌های زیادی دارد، اما از رنگ خاکستری برای افزودن سایه‌های بیشتر استفاده شده است. همان‌طور که می‌دانید اپل هرسال از رنگی خاص برای سری‌های پرو رونمایی می‌کند و امسال احتمالا شاهد رنگ سفارشی آبی تیره باشیم؛ همچنین شایعات دیگری دراین‌باره وجود دارد که نشان می‌دهد نسخه‌های پرو آیفون ۱۵ با رنگ قرمز تیره یا زرشکی عرضه می‌شود، اما فعالان حوزه فناوری رنگ آبی تیره را محتمل‌تر می‌دانند.

دکمه‌های تنظیم صدا و پاور

سال گذشته اخبار زیادی مبنی‌بر جایگزینی دکمه‌های استاندارد با دکمه‌های حالت جامد شنیدیم. فناوری مذکور حس بازخوردی به کاربران می‌داد، بدین‌شکل که بدون فشار دادن دکمه‌ای می‌توانستند دستوراتی را به آیفون بدهند. اما این فناوری به‌دلایلی نامشخصی به سری‌‌های آینده موکول شد و کمپانی اپل فعلا به ساخت دکمه‌های استاندارد ادامه می‌دهد.

افشاگران زیادی اظهار می‌کردند که اپل از این فناوری بهره خواهد برد و کاربران می‌توانند انتظار دکمه‌های حالت جامد را داشته باشند، اما درنهایت، تحلیل‌گر معروف و معتبر محصولات اپل، مینگ-چی کو اعلام کرد مشکلات فنی اپل برای ساخت دکمه‌های حساس به‌ فشار حل نشده و ساکنان کوپرتینو برای ساخت آخرین نسل آیفون‌ها از آن بی‌بهره خواهند ماند.

دکمه‌های تنظیم صدا و پاور

این تحلیل‌گر در ادامه صحبت‌هایش می‌افزاید کمپانی اپل به طراحی دکمه‌های فیزیکی سنتی بازمی‌گردد که شامل تنظیمات دو دکمه‌ای ولوم و پاور گوشی خواهد بود؛ اما می‌توانید انتظار دکمه‌های حساس به ‌فشار را در مدل‌های آیفون ۱۶ اواسط سال ۲۰۲۴ داشته باشید.

یکی از منابع نزدیک وب‌سایت خبری مک‌رومرز اعلام کرد اپل از دکمه اکشن به‌جای بی‌صدا بهره‌مند می‌شود و این دکمه شباهت زیادی به دکمه اپل واچ اولترا خواهد داشت. البته لازم به‌ذکر است چیزی که در ساعت هوشمند اپل می‌بینیم عملکردی سوئیچی دارد، اما حالتی‌که برای آیفون‌ها طراحی می‌شود دقیقا دکمه خواهد بود.

براساس شایعات می‌دانیم که دکمه اکشن جایگزین دکمه بی‌صدا می‌شود، اما درواقع هیچ‌گونه اطلاعات مشخصی درباره نحوه عملکرد و جایگزین آن وجود ندارد. انتظار می‌رود مانند اپل واچ اولترا از تنظیمات مختلفی بهره‌مند باشد که بتوان با فعال‌سازی برخی موارد مانند حالت بهینه‌سازی مصرف انرژی، دوربین و نمایشگر همیشه روشن آن را شخصی‌سازی کرد.

علاوه‌براین، انتظار می‌رود کمپانی اپل از دکمه اکشن برای خاموش یا روشن کردن دستگاه استفاده کند؛ اضافه کردن چنین حالتی می‌تواند روند اندازه مجدد دستگاه را سهولت بخشد، چراکه در آیفون ۱۴ و نسل‌های گذشته کاربران باید دکمه ساید و تنظیم صدا را به‌صورت هم‌زمان برای خاموش یا روشن کردن دستگاه فشار دهند.

طراحی قاب آیفون ۱۵

نمایشگر و قاب محافظ دستگاه

تمام نسخه‌های آیفون ۵ به تراشه درایور نمایشگر اولد برپایه معماری ۲۸ نانومتری مجهز می‌شود که امکان کاهش مصرف انرژی را برای دستگاه فراهم می‌سازد و درنهایت باعث افزایش طول عمر باتری‌های آیفون می‌شود که یکی از دغدغه‌های کاربران محسوب می‌شود.

مجموعه‌ای از طراحی و رندرهای سه‌بعدی نحوه قرارگیری قاب‌های محافظ نسل جدید را نشان دادند و مشخص شد که قاب‌های نسل قدیم‌تر نمی‌توانند برای نسل جدید مورد استفاده قرار بگیرند. تغییرات جزئی در ابعاد آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرومکس باعث می‌شود قاب‌‌های آیفون ۱۴ برای نسل جدید بلااستفاده باشند؛ البته باید گفت نسخه‌های پایه یک شکل باقی می‌مانند و کاربران می‌توانند از قاب نسل‌های گذشته برای محافظت از ‌دستگاه‌هایشان بهره جویند. ماژول دوربین نسخه‌های پرو ۱۵ اجازه نمی‌دهد قاب محافظ آیفون ۱۴ پرو به‌صورت کامل دستگاه را پوشش دهد.

براساس تجزیه‌وتحلیل رندرهای آیفون ۱۵ پرو، می‌توان گفت مدل‌های جدید دارای دکمه‌های پاور و تنظیم صدا هستند که کمی تغییر مکانی داده و پایین‌تر از قبل قرار می‌گیرند؛ همچنین این قاب محافظ یک شیار بزرگ‌تر دارد که نشان می‌دهد از درگاه تایپ سی استفاده خواهد شد. نگاهی دقیق‌تر به ما می‌گوید که شیار دکمه بی‌صدا برای قاب محافظ طراحی شده، اما بسیار کوچک‌تر از قبل است که نشانه‌ای برای جایگزینی دکمه اکشن با دکمه بی‌صدا خواهد بود.

شارژ تایپ سی

شارژ تایپ سی و محدودیت‌ها

کمپانی اپل برای عرضه سری آیفون ۱۵ از درگاه تایپ سی به‌جای درگاه لایتنینگ بهره‌مند خواهد شد، تغییری که اپل به‌دلیل الزامات قانونی حاکم‌بر اروپا مجبور است از آن پیروی کند. قانون جدید اتحادیه اروپا همه شرکت‌ها را مجبور می‌کند از یک درگاه استاندارد برای دستگاه‌هایشان بهره‌مند شوند.

یادآوری می‌شود قوانین اتحادیه اروپا تنها محدود به منطقه یورو خواهد بود و سایر کشور‌ها و قاره‌ها می‌توانند با روند قبلی از کمپانی، آیفون ثبت سفارش کنند. اما غول ساکن کوپرتینو ترجیح می‌دهد هرچه سریع‌تر تمامی دستگاه‌های این کمپانی بزرگ را مانند آیپدها و آیفون‌ها به فناوری شارژ تایپ سی مجهز کند؛ همچنین با ارائه شارژ تایپ سی می‌توان دستگاه‌ها را با لپ‌تاپ‌های ویندوزی یکپارچه کرد.

اگرچه تمام مدل‌های آیفون ۱۵ از شارژ تایپ سی بهره‌مند می‌شوند، اما انتظار می‌رود مدل‌های پرو از سرعت انتقال داده بیشتری پشتیبانی کند. برای مثال، آیفون‌های پرو از یو‌ اس‌بی ۳.۲ یا تاندربولت ۳ پشتیبانی می‌کند که سرعت انتقال داده با تایپ سی به ۲۰ گیگابیت برثانیه و با تاندربولت به ۴۰ گیگابیت برثانیه می‌رسد

شارژر ایفون ۱۵

مدل‌های استاندارد آیفون ۱۵ از سرعت انتقال داده ۴۸۰ مگابیت برثانیه با پشتیبانی از یو اس‌بی ۲ محدود می‌شوند. البته انتقال سیمی اطلاعات مانند عکس‌، بکاپ‌گیری و سایر اطلاعات با سرعت بیشتری انجام‌ می‌پذیرد. همچنین انتظار می‌رود استفاده از تایپ سی بتواند فناوری شارژ سریع را به بازار گوشی‌های اپل بیاورد.

یک افشاگر در وب‌سایت محلی ویبو چین بیان کرد اپل محدودیت‌های زیادی برای کابل یو‌اس‌بی اعمال کرده است تا کاربران نتوانند هر وسیله‌ای را وارد اکوسیستم اپل کنند. اپل درگذشته درگاه تایپ سی را در مک‌ها و آیپدها به‌کار برده است که از هیچ محدودیتی برای کاربران قائل نمی‌شود.

یکی از افشاگران توییتری بیان کرد مدل‌های آیفون ۱۵ با اکسسوری یو اس‌ابی تایپ سی تنها درصورتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که توسط برنامه (MFi) ثبت و تایید شده باشد. همچنین کمپانی فاکسکان، از تولیدکنندگان بزرگ لوازم جانبی اپل اعلام کرده تنها کانکتورها و کابل‌هایی را می‌سازد که به تایید MFi درآمده باشند. این گواهی می‌تواند برای غیرفعال کردن محدودیت برخی ویژگی‌ها مانند شارژ سریع و انتقال داده را حذف کنند؛ این افشاگر می‌گوید کابل‌های بدون گواهی MFi از نظر دسترسی و شارژ محدود خواهد بود.

اخبار مرتبط: هرآنچه در مورد دوربین سری آیفون ۱۵ می‌دانیم