پس از مدت‌ها انتظار، بالاخره امروز در مراسم اپل شاهد معرفی آیفون 15 و 15 پلاس بودیم و حالا قرار است به بررسی مشخصات دستگاه‌های جدید بپردازیم.

مدت زیادی است که شایعات متعددی در مورد نسل جدید دستگاه‌های آیفون منتشر شده و کاربران بسیاری در انتظار معرفی این گوشی‌ها هستند. اما طبق برنامه اعلام شده توسط اپل، مراسم رونمایی از این دستگاه‌ها امروز 21 شهریور ماه برگزار شد و در آن، سری آیفون 15 به همراه اپل واچ سری 9 و اپل واچ اولترا نسل دوم معرفی شد.

مشخصات فنیآیفون 15آیفون 15 پلاس
صفحه نمایش6.1 اینچی6.7 اینچی
پردازندهA16A16
حافظه128/256/512128/256/512
رم6 گیگابایت6 گیگابایت
دوربین‌هااصلی 48 مگاپیکسلی
اولترا واید 12 مگاپیکسلی
اصلی 48 مگاپیکسلی
اولترا واید 12 مگاپیکسلی
دوربین سلفی12 مگاپیکسل12 مگاپیکسل
ظرفیت باتری3349 میلی‌آمپر ساعت4383 میلی‌آمپر ساعت
قیمت799 دلار899 دلار

یکی از جذاب‌ترین تغییرات در این سری که از مدتی قبل پیش‌بینی شده بود، مربوط به پورت دستگاه است. حالا تمامی دستگاه‌های سری آیفون 15 از پورت یو‌اس‌بی C استفاده می‌کنند که به دلیل محدودیت‌های اتحادیه اروپا اضافه شده است. بنا به دلایلی، اپل سرعت کامل انتقال فایل و شارژ را به کابل‌های مورد تایید شرکت محدود کرده و ممکن است با کابل‌های سوم شخص، شما نتوانید از توان کامل پورت جدید استفاده کنید.

روشنایی آیفون 15 و 15 پلاس

با این وجود، حالا توان شارژ دستگاه به 35 وات رسیده که برای کاربران این شرکت، پیشرفت بزرگی محسوب می‌شود. مثل آیفون‌های قبلی، برای انجام این کار شما باید آداپتور 35 واتی اپل را به‌صورت جداگانه تهیه کنید. توان شارژ بی‌سیم نسبت به گذشته تغییری نداشته و دستگاه‌های سری 15 اپل می‌توانند به کمک شارژر‌های بی‌سیم یا مگ سیف، با توان 15 وات شارژ شوند.

البته باید گفت که تغییرات ایجاد شده در فریم به همین‌جا ختم می‌شود و طراحی فریم دور دستگاه در مدل‌های آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پلاس تغییری نکرده است. این موضوع با در نظر گرفتن پیشرفت‌های ایجاد شده در سری پرو، کمی ناامید کننده به نظر می‌رسد. البته باید بدانید که حالا داینامیک آیلند اپل از آیفون‌های 14 پرو، به مدل‌های پایه آیفون 15 هم آمده است. به این معنا که ناچ از آیفون 15 و 15 پلاس حذف شده و حالا یک حفره کپسولی شکل در بخش بالای صفحه نمایش این دو دستگاه قرار گرفته است. 

صفحه نمایش آیفون 15 و 15 پلاس

مثل سال‌های گذشته، در این پنل شاهد محدود شدن نرخ به‌روزرسانی به 60 هرتز هستیم که از قبل پیش‌بینی شده بود. البته گفته شده که نرخ به‌روزرسانی 120 هرتزی قرار است در مدل‌های پایه آیفون 16 اضافه شود. این موضوع در مورد صفحه نمایش همیشه روشن هم صادق است و در سری آیفون 15 شاهد اضافه شدن آن نیستیم. از دیگر قابلیت‌‌های صفحه‌نمایش نسخه‌های آیفون می‌‌توانیم به سطح روشنایی خودکار 2000 نیتی اشاره کنیم که قابلیت فوق‌العاده عالی برای این مدل‌ها محسوب می‌شود. در این نسل همچنین رنگ‌های جدیدی به مدل‌های پایه اضافه شده و حالا این دستگاه در رنگ‌های صورتی و آبی روشن هم عرضه می‌شود.

همچنان در بخش صفحه نمایش آیفون 15 شاهد استفاده از یک پنل 6.1 اینچی هستیم اما حالا به لطف استفاده از داینامیک آیلند و باریک‌تر شدن حاشیه‌ها، اندازه آن به 6.2 اینچ نزدیک‌تر شده است. اندازه صفحه نمایش آیفون 15 پلاس حدود 6.7 اینچ اعلام شده اما می‌توان انتظار داشت که پنل آن از عدد اعلام شده کمی بزرگ‌تر باشد. 

سنسور دوربین آیفون ۱۵ و ۱۵ پلاس

 اما در بخش دوربین تغییرات جذابی ایجاد شده که می‌تواند ارزش خرید آیفون‌های پایه را افزایش دهد. در مراسم معرفی آیفون 15 و 15 پلاس مشخص شد که این دستگاه‌ها حالا از یک سنسور 48 مگاپیکسلی برای دوربین اصلی استفاده می‌کنند که از قابلیت زوم یک و دو برابری بهره می‌برد. البته اپل حتی از این موضوع هم فراتر رفته و حالا از یک نوع جدید سنسور در دستگاه‌های خود استفاده کرده که می‌تواند نور بیشتری را وارد دوربین کند و در نتیجه، تصاویر بهتری را ثبت کند.

از طرف دیگر باید گفت که سنسور جدید همچنان از سنسور استفاده شده در سری آیفون 15 کوچک‌تر است. اما سنسور اولترا واید۱۲ مگاپیکسلی به آیفون ۱۵ پایه و آیفون ۱۵ پلاس اضافه شد که به‌لطف پردازنده A16 با معماری 4 نانومتری می‌‌توان تصاویر بسیار شفاف و باکیفیتی حتی در شرایط نوری بسیار کم نیز بگیرد؛ چنین قابلیتی در نسل‌های قبلی وجود نداشت و عملکرد آیفون‌ها در نور کم بسیار پایین می‌آمد.

اما نکته‌ای کاربران باید درنظر داشته باشد آن است که تراشه A16 بایونیک مورد استفاده در آیفون ۱۵ پایه و پلاس حدود 30 درصد بهبودیافته که نشان می‌دهد از آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس عملکرد بالاتری دارد؛ همچنین پردازنده گرافیکی نیز تا ۲۵ درصد افزایش یافت که در پردازش‌های سنگین و رندرگیری کمک شایانی می‌کند.

دوربین آیفون 15 و 15 پلاس

این تراشه سال گذشته در مدل‌های آیفون 14 پرو استفاده شده بود و حالا، مدل‌های پرو از تراشه A17 Pro استفاده می‌کنند که برای اولین بار با معماری 3 نانومتری ساخته شده است. این موضوع بد نیست زیرا این تراشه همچنان در دسته پرچمداران قرار می‌گیرد و از توان پردازشی بالایی برخوردار است. در کنار این تراشه از 6 گیگابایت رم استفاده شده که تفاوتی با سال گذشته ندارد.

برای استفاده از اتصالات 5G در این دستگاه از مودم کوالکام استفاده شده که تفاوت خاصی با نسل قبلی ندارد و در توانایی‌های آن تغییری ایجاد نشده است. مثل نسل قبلی، در این دستگاه‌ها از طراحی خاصی استفاده شده که تعمیر دستگاه را آسان‌تر می‌کند و هزینه آن را کاهش می‌دهد. علاوه‌براین، سرویس اتصال ماهوا‌ره‌ای به نسخه‌های پایه اضافه شده که همواره کاربران را در همه شرایط به‌خصوص زمانی سرویس اپراتور محلی وجود ندارد برقراری تماس ممکن می‌شود.

مشخصات آیفون 15 و 15 پلاس

در آیفون ۱۵ از یک باتری 3877 میلی‌آمپری استفاده شده که نسبت به گذشته، پیشرفت خوبی محسوب می‌شود. به لطف تکنولوژی جدید اپل، ظرفیت باتری آیفون 15 حدود 600 میلی‌آمپر افزایش یافته است. این موضوع در مورد آیفون 15 پلاس هم صدق می‌کند زیرا ظرفیت باتری این دستگاه از 4300 میلی‌آمپر به 4900 رسیده که افزایش 600 میلی‌آمپری را نشان می‌دهد. طبق اعلام اپل، مدل پلاس بیشترین عمر باتری را بین تمامی دستگاه‌های آیفون دارد که می‌توانند برای خریداران آن بسیار جذاب باشد.

شارژر آیفون 15 و 15 پلاس

امسال شاهد افزایش قیمت آیفون‌های 15 پرو بودیم اما خوشبختانه باید گفت که مدل‌های پایه در این سری قیمت خود را حفظ کرده‌اند. مدل پایه آیفون 15 با قیمت 799 دلاری و آیفون 15 پلاس با قیمت پایه 899 دلاری وارد بازار خواهند شد که در مقایسه با پرچمداران دیگر، خوب است. 

نظر شما در مورد مراسم معرفی آیفون 15 و 15 پلاس چیست؟ آیا این دستگاه‌ها جایگزین خوبی برای نسل قبلی خود محسوب می‌شوند؟ در ادامه با ما همراه باشید.

خبر مرتبط: