اپل در رویداد معرفی آیفون‌های سری ۱۴ خود از قابلیت جدیدی رونمایی کرد که با استفاده از آن کاربران می‌توانند در شرایط اضطراری با ماهواره ارتباط برقرار کنند. اکنون کاربران می‌توانند شاهد فعال شدن قابلیت ارتباط ماهواره ای آیفون 14 باشند، اما نه برای همه کشورها! در ادامه به توضیح روش فعال‌سازی و استفاده از این قابلیت می‌پردازیم.

اپل دیشب امکان استفاده از قابلیت ارتباط ماهواره ای را برای دارندگان آیفون‌های سری ۱۴ در کشورهای آمریکا و کانادا فعال کرده است و طبق اخبار منتشر شده، اپل از ماه آینده تصمیم به فعال‌سازی این قابلیت در برخی دیگر از کشورها مانند انگلیس، فرانسه، آلمان و ایرلند را نیز دارد.

با استفاده از قابلیت ارتباط ماهواره ای، کاربران در شرایطی که به شبکه ارتباطی تلفن همراه دسترسی ندارند می‌توانند به ماهواره متصل شوند و خدمات شرایط اضطراری را دریافت کنند.

نحوه استفاده از قابلیت ارتباط ماهواره ای اپل

روش کار این قابلیت نیز به این صورت است که ابتدا شما در یک پرسشنامه کوتاه اطلاعات اصلی و مهم لازم را پر می‌کند و سپس اطلاعات مستقیماً به سرویس‌های امدادی ارسال می‌شود یا امکان تماس از طرف کاربر فراهم می‌شود.

علاوه بر این کاربران می‌توانند برای معلوم شدن وضعیت خود و دریافت کمک یک پیام دیگر نیز به امدادگران ارسال و یا از آن‌های یک پیام دریافت کنند. از آن جایی که ماهواره‌های اپل دارای پهنای باند پایینی هستند، اپل با استفاده از فشرده سازی، متن ارسال شده را تا ۳۰۰ درصد فشرده می‌کند. اما با این حال برای ارسال پیام به ۱۵ ثانیه زمان نیاز دارید و حتی اگر شرایط جوی مساعد نباشد، ممکن است این زمان بیشتر نیز بشود.

iPhone-14-satellite-SOS

علاوه بر پرسشنامه، اگر شما برای خود Medial ID تنظیم کرده باشید، آیفون شما این اطلاعات را نیز برای مراکز امدادی ارسال می‌کند. با استفاده از این اطلاعات در صورتی که شما وضعیت سلامتی خاصی داشته باشید یا به داروی خاصی حساسیت داشته باشید، افرادی که درخواست کمک شما را دریافت می‌کنند، از این اطلاعات نیز آگاه می‌شوند.

همچنین کاربران می‌توانند تا ۱۰ مخاطب اضطراری در iMessage خود انتخاب کنند تا پیام اضطراری ارسال شده خود به ماهواره برای این ۱۰ مخاطب نیز ارسال شود. با استفاده از این قابلیت، نزدیکان کاربر نیز از وضعیت او در شرایط اضطراری آگاه می‌شوند.

البته اپل یک حالت راهنمایی نیز برای این قابلیت قرار داده است. با استفاده از این حالت نمایشی می‌توانید قرارگیری گوشی به سمت ماهواره را برای شرایط واقعی تمرین کنید.

علاوه بر این به جز حالت نمایشی و حالت دمو، شما می‌توانید بخش اشتراک گذاری موقعیت مکانی این قابلیت را در شرایط غیر اضطراری نیز امتحان کنید. با استفاده از ویژگی جدید قرار داده شده درون نرم افزار Find My، شما می‌توانید در آیفون ۱۴، آیفون ۱۴ پلاس، آیفون ۱۴ پرو و آیفون ۱۴ پرو مکس، پس از به‌روزرسانی به iOS 16.1، موقعیت مکانی خود را با دوستان و خانواده خود به اشتراک بگذارید. البته طبیعی است که این به اشتراک گذاری موقعیت با استفاده از ارتباط با ماهواره ای انجام می‌شود.

البته ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که آیفون‌های خریداری شده از چین، هنگ کنگ و ماکو از قابلیت ارتباط ماهواره ای و اشتراک گذاری مکان با استفاده از ماهواره پشتیبانی نمی‌کنند. همچنین ممکن است در عرض جغرافیایی بیش از ۶۲ درجه نیز این قابلیت کار نکند.

اپل استفاده از قابلیت ارتباط ماهواره ای را تا دو سال برای کاربران آیفون‌های سری ۱۴ رایگان کرده است و پس از آن، کاربران برای استفاده از این قابلیت باید اشتراک ویژه تهیه کنند. البته هنوز مبلغ این اشتراک مشخص نیست.

نظر شما درباره فعال شدن قابلیت ارتباط ماهواره ای آیفون 14 چیست؟ به نظر شما این ویژگی تا چه میزان می‌توان به کاربران کمک کند؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

خبر مرتبط: