تعمیر آیفون های سری 14 مانند سری های قبلی آیفون سخت تر است یا راحت تر؟ در این مقاله به صورت کامل به این سوال جواب می‌دهیم. همراه ما باشید

پس از عرضه محصولات جدید مانند سری iPhone 14 / Pro، Apple Watch Series 8، Apple Watch Ultra، Apple Watch SE 2 و هدفون AirPods Pro 2، اپل بی سروصدا تغییراتی را در برنامه AppleCare+ اعمال کرد. ضمانت‌های محصولات اپل را افزایش داد و پوشش آسیب‌های تصادفی را افزایش داد.

درحالی‌که AppleCare+ دو بار در سال آسیب تصادفی را ارائه می‌کرد، تعمیر آیفون های سری ۱۴ و محصولات جدید اکنون "نامحدود" هستند. قیمت AppleCare+ بسته به دستگاه متفاوت است و مشتریان می‌توانند پرداخت ماهانه یا پرداخت کامل قیمت را انتخاب کنند.

برای آیفون 14، AppleCare+ 9.99 دلار در ماه یا قیمت کامل 199 دلار هزینه دارد. شایان‌ذکر است که حتی اگر در AppleCare+ مشترک شوید، همچنان باید برای این سرویس به اپل پول پرداخت کنید. این در صورتی که دستگاه شما نیاز به تعمیر دارد. در حال حاضر اپل سختی تعمیر آیفون های سری ۱۴ را کاهش داده است. بااین‌حال، این سؤال که "چه کسی می‌تواند آن را تعمیر کند" بحث‌های داغی را ایجاد کرده است.

به نظر می‌رسد که سری آیفون ۱۴ اپل تا حدی محدودیت‌ها را برای تعمیرات شخص ثالث تقویت کرده است. بااین‌وجود، تعمیر آن از طریق کانال‌های شخص ثالث دشوار است. یک فروشگاه تعمیر شخص ثالث ادعا می‌کند که جدا کردن آیفون 14 بسیار آسان است. بااین‌حال، کار دوباره آن پس از جدا کردن آن بسیار دشوار است.

شماره جدید بر روی نمایشگر تمام آب‌وهوا (AOD) سری آیفون ۱۴ متمرکز است. این قابلیتی است که از دو حسگر نور محیطی گوشی (ALS) برای کالیبره کردن روشنایی نمایشگر استفاده می‌کند. برای صرفه‌جویی در مصرف برق، نمایشگر به‌طور خودکار در شب یا زمانی که گوشی در جیب شماست خاموش می‌شود.

بااین‌حال، اگر صفحه‌نمایش شما خراب شود و صفحه را از طریق یک مرکز خدمات غیرمجاز اپل تعویض کنید، ALS همیشه خاموش خواهد بود. با این کار صفحه‌نمایش برای همیشه سیاه می‌شود مگر اینکه بتوانید دقیقاً به یاد داشته باشید که لغزنده کجاست.

IPHONE-14

مشکل‌ساز شدن سنسورهای نور محیطی در آیفون‌های قدیمی

سنسور نور محیط در آیفون‌های قبلی مشکل داشته است. درواقع، حتی قرار دادن کنترلر نیز مشکل‌ساز است، برای مثال، در آیفون 12، در یک خمیدگی حسگر قرار دارد که در صورت خرابی مکانیکی، خودبه‌خود کج می‌شود. در آیفون 13، به یک خوشه کامپوننت جدید منتقل‌شده است و خطر آسیب تصادفی را کاهش می‌دهد. iPhone 14 ALS در مکان مشابهی قرار دارد، بنابراین هرگونه اشکالی مربوط به نرم‌افزار است.

یوتیوبر @Hugh Jefferys ویدیویی را در مورد این موضوع منتشر کرد که در آن مادربردها را بین دو مجموعه از آیفون‌های کاملاً جدید (14 و 14 Pro) تعویض می‌کند. اگرچه تمامی قطعات کاملاً نو و اورجینال از اپل هستند، اما این گوشی‌ها همچنان دارای خطاها و خرابی‌های عملکردی زیادی هستند.

این شامل FaceID، سلامت باتری، True Tone و روشنایی خودکار و غیره می‌شود. حتی دوربین جلو نیز به‌درستی کار نمی‌کند. وقتی دوباره آنها را عوض می‌کند، مشکل همچنان ادامه دارد. تا زمانی که او گوشی را به iOS 16.0 دانگرید نکرد، رفع نشد.

به این معنا که اپل یک محدودیت جدید «جفت شدن قطعات» را در تعمیر آیفون های سری ۱۴ اعمال کرده است. هر قسمت از هر گوشی با یک شناسه دیجیتال بسته‌شده است. نمایشگر دارای یک شناسه منحصربه‌فرد خواهد بود که روی سخت‌افزار آن ثبت‌شده است.

بنابراین، هر زمان که بر روی دستگاه تیک بزنید، شناسه بررسی می‌شود. تا آنجا که به آیفون 14 مربوط می‌شود، تنها زمانی کار می‌کند که نمایشگر «خود» آن فعال باشد. اگر شناسه اصلی به‌درستی شناسایی نشد، متأسفیم که در مورد یک کیس خاص است. در همان زمان، کاربران همچنین مجموعه‌ای از پیام‌های خطا را مشاهده می‌کنند که از آنها می‌خواهد برای جایگزینی به پشتیبانی فنی محلی اپل مراجعه کنند.

فقط اپل می تواند این مشکل را حل کند

تنها راه برای دور زدن این موضوع، تأیید دستی شناسه جفت شدن جدید است، این کار فقط با نرم‌افزار/ابزار داخلی توسط تکنسین مجاز اپل قابل انجام است. این منابع گفتند که فرآیندی که نیاز به تکنسین برای اتصال به شبکه خصوصی اپل از طریق اینترنت دارد، توسط این شرکت "به‌دقت کنترل می‌شود". قبل از آیفون 13، تعمیرگاه‌های شخص ثالث می‌توانستند از برنامه‌نویس های سفارشی EEPROM برای حل این مشکل استفاده کنند.

پرسنل خدمات می‌توانند کد شناسه قطعه را از روی صفحه‌نمایش اصلی بخوانند و آن را در صفحه‌نمایشی که نیاز به تعویض دارد بنویسند. این معمولاً یک نمایشگر اصلی بازسازی‌شده است، اما متأسفانه، این روش دیگر برای سری آیفون 14 موجود نیست. درنتیجه این سیاست، تعمیرگاه‌هایی غیر از فروشگاه‌های رسمی اپل، قادر به تعمیر آیفون جدید نخواهند بود.

با این‌ حال، هزینه پیوستن به فروشگاه‌های مجاز رسمی اپل برای برخی فروشگاه‌های کوچک آن‌قدر بالاست که بسیاری از شرکت‌های شریک در حال بررسی مجدد وضعیت موجود هستند. یکی از این افراد که خواست نامش فاش نشود، گفت: «به‌عنوان یک تعمیرکار مستقل، برنامه تعمیرات مستقل (IRP) به‌اندازه کافی برای حفظ یک تجارت خرده‌فروشی سودآور نیست.

اما باید بدانید که اپل در طول تاریخ با تعمیر دستگاه‌های خود توسط کاربران مخالف بوده است، حتی اگر اپل قبلاً یک کیت رسمی خود تعمیری عرضه کرده باشد. اپل از گروه‌های حقوق ضد تعمیر پشتیبانی می‌کند و سعی می‌کند تمام تعمیرات را در فرآیند خدمات خود انجام دهد. این امر منجر به مشکلاتی مانند هزینه‌های بالای تعمیر و نگهداری اولیه برای برخی از ماشین‌ها توسط اپل شده است.

اپل در حال فلج کردن تعمیرات شخص ثالث برای منافع شخصی است

منتقدان از اپل انتقاد کرده‌اند که تعمیرات شخص ثالث را به خاطر مزایای خود فلج می‌کند. آنها ادعا می‌کنند که رفتار انحصاری اپل برای کسب سود طراحی‌شده است. بااین‌حال، اپل آن را رد می‌کند و به کمیته فرعی ضد انحصار ایالات‌متحده می‌گوید که "هزینه ارائه خدمات تعمیر در سال 2019 از درآمد حاصل از تعمیرات بیشتر شده است".

اپل توضیحی نداده است که آیا این شامل کل تجارت تعمیراتش است یا اینکه فقط تعمیراتی است که تحت ضمانت انجام‌شده است. به لطف تلاش هماهنگ تنظیم‌کننده‌ها و فعالان، این شرکت مجبور شد کنترل خود را بر حق تعمیر باز کند. در سال 2019، این شرکت اعلام کرد که به تعمیرگاه‌های شخص ثالث اجازه می‌دهد ابزارها، قطعات و دفترچه‌های راهنما را مشابه ASP های آن دریافت کنند.

این شرکت از آن زمان این برنامه را گسترش داد تا شامل تعمیرات مک، آیفون و آیپد شود. در 17 نوامبر 2021، این شرکت برنامه خود تعمیری را اعلام کرد که ابزارها، قطعات و دفترچه‌های راهنما را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اما نتیجه نهایی این است که مصرف‌کنندگان باید برای تعمیر آیفون‌های خود بسیار بیشتر ازآنچه باید یا می‌توانند بپردازند، بپردازند.

به‌عنوان مثال، یک فروشگاه شخص ثالث که از نمایشگرهای اصلی اپل استفاده می‌کند، حدود 140 پوند برای تعمیر نمایشگر آیفون 11 هزینه خواهد داشت. همین تعمیر در یک فروشگاه مجاز اپل نزدیک به 220 پوند هزینه خواهد داشت. این در مقایسه با 95 پوند برای جایگزینی صفحه‌نمایش ساخته‌شده توسط شرکت‌های شخص ثالث است.

خبر مرتبط: استفاده از پنل OLED سامسونگ در آیفون‌ های 14