پس از مدت‌ها انتظار سری iPhone 15 با ده‌ها قابلیت منحصربه فرد معرفی شد؛ در این مقاله به‌ ارزش خرید آیفون ۱۵ با نسل قبلی این سری می‌پردازیم.

طی ماه‌های اخیر شایعات و اخبار زیادی درباره سری آیفون ۱۵ شنیدیم که از مشخصات فنی تا طراحی آن را به‌ما نشان می‌داد. اکنون پس یک انتظار طولانی‌مدت، کمپانی اپل با برگزاری مراسمی تحت‌عنوان «Wonderlust» از سری آیفون ۱۵ رونمایی کرد که شامل آیفون ۱۵ استاندارد، آیفون ۱۵ پلاس، آیفون ۱۵ پرو و آیفون ۱۵ پرو مکس می‌شود. هریک از این نسخه‌های از ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند، اما تنها کاربران حرفه‌ای می‌دانند که نسخه‌های پرو آیفون از ده‌ها ویژگی‌ خاص بهره می‌برند.

درمقام مقایسه، مدل‌‌های پایه آیفون ۱۵ از تراشه A16 بایونیک با معماری ۵ نانومتری، سنسور واید ۴۸ مگاپیکسلی و داینامیک آیلند برخوردار می‌شود که می‌تواند به‌راحتی با مدل‌های پرو آیفون ۱۴ رقابت کنند. همچنین، امسال تمامی مدل‌های آیفون ۱۵ از درگاه Type-C بهره می‌برد که کاربران به‌راحتی می‌توانند این گوشی‌های پرچمدار نسل جدید را با سایر دستگاه‌های هوشمند مانند لپ‌تاپ‌ها همگام‌سازی کنند. تنها برتری نسخه‌های پرو آیفون ۱۴ نسبت‌به آیفون ۱۵ استاندارد و پلاس ظرفیت باتری و سنسور تله‌فوتو به‌شمار می‌رود.

دوربین آیفون ۱۴

اکنون به‌صورت مختصر درباره مشخصات فنی هر دو نسل صحبت کردیم، اما سوالی که برای کاربران پیش می‌آید آن است که آیفون ۱۵ ارزش خرید بیشتری دارد یا آیفون۱۴؟ برای پاسخ به‌چنین سوالی باید فاکتورهای بسیار مهمی را از بودجه تا نیازهای روزمره درنظر گرفت. برای مثال، اگر از کاربران عادی محسوب می‌شوید که تنها به برند اپل و پرچمداران این کمپانی علاقه دارید یا از بودجه کمی دارید، پاسخ ما به شما آن است که یک نسخه آیفون ۱۴ می‌تواند سال‌های زیادی نیاز‌هایتان را برطرف کند. حتی اگر نیاز به‌عمر باتری بیشتری دارید، ولی عملکرد گوشی برایتان مهم نیست می‌توان گفت یک نسخه آیفون ۱۴ پلاس یا آیفون ۱۵ پلاس می‌تواند برای شما بسیار مناسب باشد چراکه این دونسخه با ظرفیت باتری ۴۳۲۳ و ۴۹۱۲ میلی‌آمپرساعت قدرت دارند.

آیفون ۱۴ بخرم یا آیفون ۱۵

ازسوی‌دیگر، به نسخه‌های پرو آیفون ۱۴ و آیفون ۱۵ می‌رسیم که تنها کاربران حرفه‌ای به‌سراغ خرید آن‌ها می‌روند. به‌عبارتی دقیق‌تر، هر دو نسل از سنسورهای واید ۴۸ مگاپیکسلی بهره می‌بردند، اما غول کوپرتینویی با استفاده لنزهای جدیدتر سونی توانست کیفیت ماژول دوربین آیفون ۱۵ پرو و پرو مکس را افزایش دهد. علاوه‌براین، آیفون ۱۵ پرو مکس از سنسور تله‌فوتو پریسکوپ با قابلیت زوم ۶ برابری بهره می‌برد که برای عکاسی از سوژه‌های دور دست بسیار مناسب است. تراشه مدل‌های پرو آیفون ۱۵ نیز برپایه معماری ۳ نانومتری ساخته شد که تا ۳۰ درصد با کاهش انرژی و ۱۵ درصد باعث افزایش عملکرد دستگاه‌ها می‌شود.

 آیفون ۱۵

باوجوداین، باید یادآور شویم که قیمت پایه آیفون ۱۵ پرو مکس با ۱۰۰ دلار افزایش روبه‌رو شد که از مهم‌ترین عوامل می‌توانیم به تراشه، سیستم دوربین و فریم تیتانیومی آن‌ اشاره کنیم. برهمین‌اساس، برای خرید یک نسخه پرو مکس باید بودجه کافی داشته باشید. آیفون ۱۵ پرو با قیمت پایه ۹۹۹ دلار تغییری نکرد و آیفون ۱۵ پرو مکس با قیمت پایه ۱۱۹۹ می‌تواند برای بسیاری کاربران هزینه هنگفت باشد.

معادل ریالی آیفون ۱۵ پرو مکس با پیکربندی ۸ گیگابایت حافظه رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی می‌تواند چیزی در حدود ۶۵ تا ۷۰ میلیون تومان باشد. ازطرف‌دیگر، قیمت پایه آیفون ۱۴ پرو مکس از ۶۰ میلیون شروع می‌شود و تا ۹۵ میلیون تومان براساس پیکربندی حافظه و پارت‌نامبر افزایش می‌یابد. مورد دیگری که لازم می‌دانیم ذکر کنیم آن است که آیفون ۱۴ در ایران رجیستر نمی‌شود و فرآیند آن درهاله‌ای از ابهام قرار دارد. سری آیفون ۱۵ نیز به‌دلیل پشتیبانی از فناوری ارتباطی ماهواره‌ای احتمالا رجیستر نخواهد شد؛ براین‌اساس، شما باید انتخاب کنید که آیا واقعا می‌خواهید هزینه‌های هنگفتی برای آیفون‌های سری ۱۴ و ۱۵ بدون رجیستری کنید یا روی به انتخاب دستگاه‌های ارزان‌تر اما پرچمداری نظیر سری گلکسی اس ۲۳ می‌کنید؟

همچنین، به‌نظر شما سری آیفون ۱۵ با قابلیت‌های چشمگیرش ارزش خرید بیشتری نسبت‌به سری آیفون ۱۴ دارد؟ اگر شما از کاربران سری آیفون ۱۴ هستید آیا حاضر به خرید نسل جدید هستید یا منتظر نسل بعدی در سال ‌آینده خواهید بود؟ نظرات‌تان را برای ما دربخش کامنت‌ها ارسال کنید.

اخبار مرتبط: