گزارش‌ها نشان می‌دهد که دولت فرانسه به‌دلیل تشعشعات سطح بالا و سرطان‌زا آیفون ۱۲، فروش این سری را در این کشور ممنوع کرد.

همان‌طور که می‌دانید سه‌شنبه شب، اپل با برگزاری مراسم Wonderlust از سری آیفون ۱۵ و ساعت‌های هوشمند اپل واچ سری ۹ و اپل واچ اولترا نسل دوم رونمایی کرد؛ سری آیفون ۱۵ به‌دلیل ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد و تمام ویژگی‌های جالبی که دارد به‌سرعت مورد توجه تمام خبرگزاری‌های حوزه فناوری قرار گرفت. اما در کشور فرانسه تمرکز روی آیفون ۱۵ نبود و بیشتر کارشناسان و فعالان حوزه پزشکی و IT به مضرات و تشعشعات سطح بالای سری آيفون ۱۲ می‌پرداختند.

براساس آخرین گزارش‌ها، سازمان نظارت‌بر تشعشعات فرانسه موسوم‌به ANFR در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرده است که قصد دارد فروش نسخه‌های استاندارد و پرو آیفون ۱۲ را ممنوع کند. این سازمان می‌گوید که گوشی‌های سری آیفون ۱۲ بیش‌از‌اندازه امواج رادیویی را ساطع می‌کنند که می‌تواند برای کاربران بسیار مضر باشد. اما روز گذشته، اپل به‌صورت رسمی ادعای سازمان ANFR را رد کرد و گفت گوشی‌های هوشمند آیفون بارها مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرند و تمامی استانداردهای ایمنی و کیفی را به‌دست می‌آورند؛ همچنین اپل گفت به این تصمیم اعتراض و درصورت‌لزوم از سازمان مربوطه شکایت خواهد کرد.

فرانسه فروش آیفون ۱۲ را ممنوع کرد

سازمان ANFR می‌گوید ادعایش برپایه مطالعه‌ای دقیق و طولاتی‌مدت بوده که نشان می‌دهد آیفون‌ سری ۱۲ تا ۱.۵ وات‌بر کیلوگرم امواج رادیویی را در فاصله نزدیک منتشر می‌کنند؛ این مقدار بیشتر از حد مجاز ۱ وات‌بر کیلوگرم که توسط کمیسیون بین المللی حفاظت پرتو غیر یونیزان (ICNIRP) تعیین شده است. محدودیت‌های ICNIRP براساس میزان اواج رادیویی است که برای قرار گرفتن ایمنی انسان از اواج رادیویی سرطان‌زا درنظر گرفته می‌شود. البته برخی دانشمندان می‌گویند که محدودیت‌ها چاره‌ساز نیست و حتی سطوح پایین امواج رادیویی‌ هم می‌تواند مضر باشد و کاربران مبتلا به سرطان بکند.

بار دیگر یادآوری می‌شود که اپل ادعاهای سازمان ANFR را رد می‌کند و می‌گوید که تمام نسخه‌های آيفون ۱۲ قبل یا بعد از آن نیز استانداردهای لازم را دارد و هیچ‌گاه باعث سرطان یا بروز بیماری نمی‌شوند. به‌احتمال زیاد اپل به این تصمیم طی روزهای آینده پس از انتشار آپدیت‌ سیستم‌عامل‌های iOS 17 و iPadOS 17 برای آیفون‌ و آيپد‌ها به‌هراه به‌روزرسانی watchOS 10 و macOS Sonoma برای ساعت‌ها و مک‌ها، شکایت خواهد کرد.

اخبار مرتبط: