طبق نتایج تحقیقات اخیر دانشمندان، شباهت بین مغز نوزاد و هوش مصنوعی می‌تواند الهام‌بخش ساخت نسل بعدی ربات‌های AI باشد.

براساس یک مطالعه تازه مغز نوزادان برخلاف آنچه به‌شکل کلاسیک فرض می‌شد نابالغ نیست بلکه هر نوزاد از دوران درماندگی پس از تولد، مطابق یک الگو برای توسعه مدل‌های بنیادی، مشابه مدل‌هایی که هوش مصنوعی مولد را هدایت می‌کنند، استفاده می‌کند.

مطالعه درمورد مغز نوزاد که توسط یکی از دانشمندان علوم اعصاب کالج ترینیتی دوبلین هدایت شد به‌تازگی در مجله Trends in cognitive Sciences منتشر شده و نشان می‌دهد که توضیح کلاسیک درماندگی مغز نوزاد توسط داده‌های مدرن پشتیبانی نمی‌شود. برخلاف بسیاری از حیوانات که از بدو تولد قدرت مدیریت خود مانند ایستادن و راه رفتن را دارند اما انسان پس از تولد درماند است. باوجود این، نوع انسان توانسته است به‌طور شگفت‌انگیزی فشار دوره تکامل را سپری کند.

هوش مصنوعی نوزاد

پروفسور کریستین چاروت از دانشگاه آبرن ایالات متحده به همراه یک تیم تحقیقاتی شامل یکی از دانشمندان هوش مصنوعی مقایسه‌ای را درمورد مغز انسان در زمان تولد با دیگر گونه‌ها داشته‌اند. چاروت دراین باره می‌گوید این از یک پروژه طولانی به‌نام Translating Time گرفته شده که ثابت می‌کند مغز انسان درهنگام تکامل از بسیاری از گونه‌ها بالغ‌تر است. دراین تحقیق از تصویربرداری مغز نوزاد استفاده شده و این نتیجه به‌دست آمد که بسیاری از سیستم‌ها در مغز نوزاد کار می‌کنند و اطلاعات همواره مورد پردازش قرا می‌گیرد. این تیم، یادگیری در انسان را با جدیدترین مدل‌های یادگیری در ماشین مقایسه کرد. براساس این تحقیق، در دوره‌ای موسوم به «پیش آموزش» نوزاد در دوره درماندگی می‌تواند با تکیه بر مدل‌های پایه به آموزش سریع برسد که این الگو شباهت بین مغز نوزاد و هوش مصنوعی را تایید می‌کند.

ناگفته نماند که در گذشته مدل‌های هوش مصنوعی مستقیما برای انجام کارها آموزش می‌گرفتند. به‌عنوان مثال یک ربات خودرو برای تشخیص آن‌چه که در جاده می‌دید آموزش می‌دید. اما درحال حاضر مدل‌ها برای دیدن الگوها در مقادیر وسشیعی از داده‌ها بدون انجام هیچ کاری آموزش می‌بینند. همچنین از مدل پایه‌ای برای یادگیری آن‌ها استفاده می‌شود. محققان می‌گویند دستاوردهای آینده درمورد چگونگی یادگیری نوزاد، می‌تواند الهام ‌بخش نسل بعدی مدل‌های هوش مصنوعی باشد.