تازه‌ترین افشاگری از نتایج بنچ‌مارک پردازنده اینتل نسل چهاردهم Core-i9 14900K نشان می‌دهد نسل جدید از کلاک بوست بیشتری درمقایسه با پردازنده Core-i9 13900K برخوردار است.

پردازنده کامپیوتری اینتل Core i9-14900K سریع‌ترین تراشه در نسل چهاردم محسوب می‌شود؛ این پردازنده مشخصات سخت‌افزاری مشابه Core i9-13900K دارد، اما از کلاک بوست و توان بالاتری بهره‌مند است که امکان افزایش عملکرد را در رندرگیری و پردازش‌های سنگین برای کاربران فراهم می‌سازد؛ سرعت و پردازش تراشه کامپیوتری دقیقا چیزی را ارائه می‌دهد که همه افراد از پردازنده‌های «Raptor Lake Refresh» نسل چهاردهم انتظار دارند.

پردازنده اینتل Core-i9 14900K از ۱۶ هسته اصلی و ۳۲ رشته پردازشی با پیکربندی ۸+۱۶ استفاده می‌کند و حافظه کش هوشمند آن به ۳۶ مگابایت می‌رسد؛ همچنین اطلاعات بنچ‌مارک CPU-z نشان می‌دهد که تراشه از توان حرارتی (TPD) پایه ۱۲۵ وات بهره می‌برد. کلاک اسپید پردازنده ۳.۲ گیگاهرتز و درحالت بوست به ۶.۰ گیگاهرتز می‌رسد. درمقام مقایسه با اینتل Core i9-13900K، افزایش فرکانسی معادل ۲۵۰ مگاهرتز را شاهد هستیم. طبق آمار، قیمت پردازنده Core i9-14900K در فروشگاه‌های حضوری و آنلاین ایالات متحده به ۶۹۵ دلار می‌رسد که نسبت‌به نسل سیزدهم حدود ۱۶ درصد افزایش قیمت دیده می‌شود.

پردازنده اینتل Core-i9 14900K

نتایج بنچ‌مارک پردازنده اینتل Core-i9 14900K ازسوی افشاگر توییتری منتشر شد که بیان می‌کند این تراشه کامپیوتری نسل چهاردهم با فرکانس ۶.۰ گیگاهرتزی به‌صورت پیش‌فرض کار می‌کند که سرعتی مشابه پردازنده اینتل Core i9-13900KS دارد. همچنین، این پردازنده به‌عنوان یک تراشه نمونه مهندسی (ES Chipset) علامت‌گذاری شده است. بنابراین می‌توان گفت عملکرد نهایی تراشه ممکن است تفاوت‌های با آنچه ما می‌بینیم داشته باشد. پردازنده Core i9-14900K در تست‌ تک هسته‌ای به امتیاز ۹۷۸ و در تست چند هسته‌ای توانست به امتیاز ۱۸۱۱۷.۵ برسد که آن را به قدرت‌مندترین تراشه‌های کامپیوتری تبدیل می‌کند. به‌عبارتی دقیق‌تر، پردازنده مورد بحث سریع‌ترین قطعه سخت‌افزاری در عملکرد تک هسته‌ای و چند هسته‌ای به‌شمار می‌رود. در ادامه نتایج تست‌های تک هسته‌ای و چند هسته‌ای چند پردازنده را با اینتل Core i9-14900K مشاهده می‌کنید:

Intel Core i9-14900K CPU Shows Up To 9% Faster Performance Than Core i9-13900K In Leaked CPU-z Benchmark

اگرچه تراشه کامپیوتری اینتل Core i9-14900K لقب سریع‌ترین پردازنده موجود در دنیای سخت‌افزاری را یدک می‌کشد، توان بسیار بالایی دارد و باعث می‌شود مصرف انرژی تاحد زیادی بالا برود. برای مثال، پردازنده‌های Core i9-13900K و 13900KS از پرقدرت‌ترین تراشه‌های موجود در بازار هستند که از قدرت ۲۵۰ و ۳۰۰ وات برخوردارند و دمای ۹۰ تا ۱۰۰ درجه‌ سانتی‌گراد را در پردازش‌های سنگین تولید می‌کنند.

درانتها به‌یاد داشته باشید که استفاده از پردازنده‌های AMD می‌تواند برای کاربران و گیمرها انتخاب نسبتا بهتری باشد، چراکه با مصرف انرژی و تولید دمای کمتر، می‌تواند عملکرد و سرعتی معادل تراشه‌های نسل چهاردهم اینتل داشته باشند. جالب‌ترین مقایسه بین اینتل و ای‌ام‌دی می‌تواند استفاده از فناوری X3D باشد که یک گرافیک سه‌بعدی را دراختیار کاربران قرار می‌دهد. پردازنده Core-i9 14900K اینتل به‌همراه دو نسخه دیگر اواخر ماه‌جاری میلادی رسما معرفی می‌شوند و احتمالا از سه‌ماه چهارم سال در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

اخبار مرتبط: