یک تحلیل‌گر سرشناس اعلام کرد اینتل به معماری 18A (کلاس ۱.۸ نانومتری) دست یافت که می‌تواند بازار گوشی‌های هوشمند و کامپیوترها را متحول کند.

ماه‌ها قبل اخباری مبنی‌بر همکاری مشترک اینتل و ARM منتشر شد که نشان می‌داد این دو کمپانی بزرگ حوزه فناوری برای توسعه نسل آینده تراشه‌های موبایلی قراردادی بلندمدت امضا کرده‌اند. یک تحلیل‌گر نام‌آشنا در توییتر اظهار کرد که ARM قرار است با استفاده از معماری 18A به توسعه تراشه روی بیاورد و دستاوردی عظیم را در این صنعت رقم بزند تا شرکت‌های بزرگی مانند کوالکام، مدیاتک و TSMC را به‌چالش بکشند.

براساس توییت مینگ-چی کو، آرم با اینتل همکاری می‌کند تا هسته پردازنده‌ها و کارت‌های گرافیک این کمپانی را به فناوری معماری ۱.۸ نانومتری مجهز کند تا عملکردی بهینه به‌دست آید. همچنین، هر دو فعال حوزه نیمه‌رسانا درحال توسعه روشی هیبریدی هستند تا بتوانند تراشه‌هایی تولید کنند که ازنظر ساخت هزینه‌های کمتری را شامل شود. کو اشاره کرد ARM برای ساخت تراشه‌های نسل آینده از معماری 18A اینتل استفاده خواهد کرد که می‌تواند انقلابی بزرگ و فرصتی برای پیشرفت در صنعت باشد.

اینتل 18A

گزارش‌ها نشان می‌دهد که کمپانی آرم و اینتل قصد دارند به حجم بسیار بالایی از این فناوری دست یابند؛ برهمین‌اساس تولیدات اولیه چندان رقابتی نخواهد بود. باوجوداین، اکنون فناوری مولد هوش مصنوعی (GenAI) درمرحله از جهش قرار دارد که دنیای ابرکامپیوترها (HPC) را با تحولی بزرگ روبه‌رو کرده است. حالا به‌نظر می‌رسد فناوری معماری 18A یا همان ۱.۸ نانومتری می‌تواند به تحول دنیای محاسباتی و مهندسی کمک شایانی بکند.

معماری ۱.۸ نانومتری اینتل با استفاده از ترانزیستورهای RibbonFET در مدار مجتمع «PowerVia» می‌تواند بهبود عملکرد قابل‌توجهی داشته باشد. طبق یک افشاگری، معماری ۱.۸ نانومتری اینتل بهبود عملکرد ۱۰ درصدی را در هر نسل ارائه می‌کند؛ به بیانی بهتر، استفاده از معماری یادشده می‌تواند در توسعه تراشه موبایلی و کامیپوتری استفاده شود و ARM را جایگاهی رقابتی با بزرگان صنعت قرار دهد. همچنین مدار PowerVia چالش‌ها و موانع موجود برای ساخت تراشه‌هایکوچک‌تر از سرراه برمی‌دارد و باعث صرفه‌جویی زمان و هزینه می‌شود.

بااین‌حال، به‌کارگیری معماری 20A اینتل در تراشه‌های ARM تا سال ۲۰۲۴ محقق نخواهد شد؛ چراکه باید مراحل بیشتری از آزمایش‌ها روی این فناوری انجام شود. ازسوی‌دیگر، پیش‌بینی می‌شود سال ۲۰۲۵ اینتل برای ساخت پردازنده‌های Lunar Lake از همین تکنولوژی استفاده کند که قادر است دنیای پردازنده‌ها و صنعت نیمه‌رسانا را در مسیری قرار دهد که با تحول‌های فوق‌العاده عظیمی روبه‌رو شود.

اخبار مرتبط: