برطبق مصوبه جدید هیئت دولت تعرفه واردات آیفون 13 بسیار بالاست و این گوشی‌های ریپک و رفرش با احتساب سود بازرگانی و حقوق ورودی بسیار گران‌تر از بازارهای جهانی به ایران می‌رسند.

هیئت دولت سرانجام به تمام شایعات درمورد ورود تلفن‌های همراه با برند اپل پایان داد و بعد از گمانه‌زنی‌های متعدد دراین رابطه، طی بخشنامه جدیدی اعلام کرد که همچنان ورود گوشی‌های آیفون 14 و 15 به کشور غیرقانونی است. اما متن این مصوبه در مورد واردات آیفون 13 به پایین، موضع قبلی دولت را تکرار کرده و ممنوعیتی برای این دسته از گوشی‌های تلفن همراه اعلام نشده است. به‌طور کلی برطبق این تصویت‌نامه، سود بازرگانی تلفن‌های همراه برند اپل که به شیوه تجاری وارد می‌شوند 96 درصد و سود بازرگانی تلفن‌های همراه که به شیوه مسافری وارد کشور می‌شوند دو برابر این مقدار یعنی 192 درصد اعلام شده است. براین اساس تعرفه واردات گوشی‌های آیفون 13 که به‌شیوه مسافری وارد کشور می‌شوند با احتساب 4 درصد حقوق ورودی این دستگاه‌ها 196 درصد خواهد بود.

علاوه براین 10 درصد هزینه مالیات و 1 درصد سهم هلال احمر و نیم در هزار به ‌ازای پسماند نیز به تعرفه ذکر شده در بالا اضافه خواهد شد. گفتنی است که پس از عرضه جهانی گوشی‌های آیفون 14 در سال 2022 ورود گوشی‌های پرچمدار آیفون به کشور ممنوع اعلام شد و تا زمان عرضه آیفون 15 وضع به همین منوال ادامه پیدا کرد تا آنجا که تنها واردات گوشی‌های برند اپل، مربوط به سری‌های قبل یعنی آیفون 13 به پایین شد. اما آن‌چه بیش از همه مورد توجه است ارزش واقعی کالایی است که از نظر تکنولوژی تا حدودی قدیمی محسوب می‌شود. از آن‌جا که آیفون 13 به‌صورت رفرش و ریپک در بازار موجود است ازاین رو بهای این دستگاه‌ها در ایران بسیار بیشتر از ارزش واقعی آن‌ها در بازارهای جهانی خواهد بود.