گمرک ایران آمار واردات گوشی تلفن همراه را به کشور اعلام کرد و براساس آن طی فروردین امسال حدود 500 هزار دستگاه گوشی موبایل به گمرک رسیده است.

آمار ارائه شده در این زمینه نشان می‌دهد که در مجموع 494 هزار و 495 دستگاه موبایل به شیوه‌های متفاوت رسمی و غیررسمی (تجاری و مسافری) وارد گمرک شده‌اند که سهم گوشی‌های وارد شده به شیوه تجاری 466 هزار و 193 دستگاه و سهم گوشی‌های وارد شده به شیوه مسافری هم تعداد 28 هزار و 302 دستگاه بوده است. گفتنی است ارزش کل واردات گوشی تلفن همراه به ایران طی فروردین ماه 122 میلیون و 852 هزار میلیون دلار برآرود شده که به تفکیک شیوه‌های وارد شده شامل شرح زیر است:

ارزش کل دلاری تلفن‌های همراه وارد شده به شیوه تجاری برابر با 106 میلیون و 558 هزار دلار و ارزش کل دلاری تلفن‌های همراه وارد شده به شیوه مسافری برابر با 16 میلیون و 301 هزار دلار بوده است.

 گوشی تلفن همراه

همچنین گوشی‌های وارد شده شامل کد تعرفه 85171390 مربوط به گوشی‌های هوشمند و کد شماره 58171420 به شرح گوشی‌های غیرلمسی است.

لازم به ذکر است که این دستگاه‌ها برای ورود به بازار ایران ابتدا باید مراحل اظهارنامه کالا و ثبت و رجیستری را در گمرک طی کنند. روند این مراحل برای شیوه‌های تجاری، مسافری و پستی متفاوت بوده و هزینه رجیستری مربوط به هرکدام نیز فرق دارد. براین اساس هزینه رجیستری تلفن‌های همراه رسمی یا تجاری کمتر از مبلغی است که برای رجیستر شدن گوشی‌های همراه وارد شده به شیوه غیررسمی دریافت می‌شود.

نکته دیگر اینکه واردات گوشی تلفن همراه به ایران محدودیت‌های متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به محدودیت در برند، محدودیت در تعداد، محدودیت در تکنولوژی به‌کار رفته در گوشی و محدودیت در قیمت اشاره کرد.

اخبار مرتبط:

رویه واردات تلفن همراه پای افراد غیرمتخصص را به بازار گوشی باز کرد

درآمد دولت از حقوق ورودی گوشی بالای ۶۰۰ دلار دو برابر می‌شود

حقوق ورودی گوشی‌های با ارزش بیش از ۶۰۰ دلار به نهادهای ذی‌ربط ابلاغ شد