یک منبع معتبر خبری اعلام کرد هواوی با حذف پشتیبانی از اندروید، قصد دارد روی توسعه سیستم‌عامل بومی HarmonyOS Next کار کند تا بتواند در یک بازه‌زمانی کوتاه 500/000 اپلیکیشن را برای آن بهینه‌سازی کند.

پس‌از اعمال تحریم‌ها ازسوی ایالات متحده آمریکا علیه هواوی و چندین کمپانی چینی، بسیاری از کارشناسان و متخصصان براین‌باور بودند که هواوی دیگر توان بازگشت به رقابت را نخواهد داشت؛ اما تلاش‌های شبانه‌روزی و حمایت‌های دولتی و مردمی باعث شد غول چینی یک‌بار دیگر با قدرت بسیار زیاد بازگردد و بازار اپل و سامسونگ را در چین تحت‌الشعاع قرار دهد. به‌عنوان‌مثال، سال گذشته هواوی با معرفی سری میت 60 اعلام کرد این اولین‌نسل گوشی‌های 5G پس‌از تحریم‌ها خواهد بود؛ رسیدن به تکنولوژی ساخت تراشه 5G صدمه بزرگی به کوالکام زد و حتی موجب دولت آمریکا شد.

اکنون، گزارش‌ها از منابع داخلی چین نشان می‌دهد هواوی قصد دارد با توسعه سیستم‌عامل بومی HarmonyOS Next به‌صورت کامل پشتیبانی از اندروید و برنامه‌های آن‌را قطع کند؛ بنابراین، کاربرانی که علاقه‌مند به گوشی‌های هواوی و دوربین‌ فوق‌العاده قدرت‌مند آن هستند باید بدانند تا سال آینده دیگر سیستم‌عامل وجود نخواهد داشت و مانند اپل، یک نرم‌افزار بومی با قابلیت‌های فراوان برای گوشی‌های هواوی عرضه خواهد شد. البته باید خاطرنشان کنیم، کاربران چینی از سیستم‌عامل HarmonyOS Next برخوردار هستند و این‌موضوع بیشتر کاربران در بازار جهانی را هدف می‌گیرد.

وب‌سایت خبری Nikkei Asia با انتشار مقاله‌ای اعلام کرد نسخه آینده سیستم‌عامل HarmonyOS Next با سری پرچمداران هواوی میت 70 وارد بازار می‌شود که با پشتیبانی از 4000 اپلیکیشن قابلیت رفع نیازهای روزمره کاربران را به‌شکلی گسترده خواهد داشت. همچنین، سری میت 70 از یک تراشه 5 نانومتری بهره می‌برد که به‌کمک کمپانی‌ SMIC توسعه می‌یابد. کارشناسان Nikkei Asia می‌گویند توسعه سیستم‌عامل HarmonyOS Next می‌تواند نسل آینده پرچمداران هواوی را سه‌برابر نسبت‌به شرایط فعلی کارآمد‌تر و بهینه‌تر کند.

همان‌طورکه می‌دانید، یک سیستم‌عامل قدرت‌مند‌ و محبوب نیازمند پشتیبانی عالی و تعدد اپلیکیشن است؛ ازاین‌سو، هواوی حدود 4000 برنامه کاربردی ازجمله Alipay و McDonald's را اضافه خواهد کرد، اما شایعات نشان می‌دهد هدف اصلی 500,000 اپلیکیشن در بازه‌زمانی کوتاه است که رسیدن به آن کمی سخت خواهد بود. در ادامه باید یادآور شویم توسعه نسل اول سیستم‌عامل HarmonyOS در سال 2021 رخ داد که توانست به‌شکل قابل‌توجهی وابستگی‌های هواوی به گوگل و سرویس‌هایش کاهش دهد، اما بازهم بررسی‌ها نشان داد این نرم‌افزار برپایه اندروید توسعه یافته و اکنون با HarmonyOS Next دیگر هیچ شباهتی به اندروید نخواهد داشت.

باوجود اخبار و شایعات درخصوص عرضه HarmonyOS Next، به‌نظر می‌رسد یک عدم قطعیت درخصوص انتشار آن و موفقیتش دیده می‌شود. توسعه‌دهندگان برنامه‌های نرم‌افزاری باید کدهای جدیدی را برای پلتفرم هواوی بنویسند تا تطابق کامل صورت بگیرد؛ این فرآیند بسیار زمان‌بر و پرهزینه خواهد بود، اما حضور شبکه اجتماعی WeChat با بیش‌از یک میلیارد کاربر می‌تواند به افزایش محبوبیت سیستم‌عامل HarmonyOS Next کمک کند. درنهایت باید اشاره کنیم این سیستم‌ ‌پس‌از اندروید و iOS به‌عنوان سومین پلتفرم بزرگ موبایل شناخته می‌‌شود و به زودی قابلیت رقابت را خواهد داشت.

اخبار مرتبط: