رشد ۲۵۷ درصدی سالانه هواوی در بازار گوشیهای تاشو در Q1 ۲۰۲۴، اپل را برای عرضه اولین گوشی تاشوی خود محتاطتر میکند.
Q1 ۲۰۲۴، سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ بازه زمانی از ۱ ژانویه تا ۳۱ مارس ۲۰۲۴ را شامل میشود. در اصطلاح تجاری، سه ماهه اول به عنوان Q1 یا 1Q شناخته میشود و اولین فصل از سال مالی یک شرکت را نشان میدهد. سال مالی برخی از شرکتها با تقویم میلادی مطابقت دارد، در حالی که برخی دیگر از تقویمهای مالی خاص خود استفاده میکنند.
بازار گوشیهای تاشو در حال رشد است و هواوی در حال حاضر پیشرو در این بخش است. این شرکت در Q1 ۲۰۲۴ شاهد رشد ۲۵۷ درصدی سالانه در این بازار بود. این موضوع میتواند خبر بدی برای اپل باشد که انتظار میرود به زودی اولین گوشی تاشوی خود را معرفی کند.
رشد چشمگیر هواوی در بازار گوشیهای تاشو نشاندهنده تقاضای فزاینده مصرفکنندگان برای این نوع دستگاهها است. این موضوع میتواند اپل را ترغیب کند تا معرفی اولین گوشی تاشوی خود را به تعویق اندازد تا از رقابت در بازاری اشباع شده اجتناب کند. علاوه بر این، سایر شرکتها مانند سامسونگ و شیائومی نیز در حال سرمایهگذاری در بازار گوشیهای تاشو هستند. این موضوع رقابت را در این بخش افزایش میدهد و میتواند برای اپل چالشبرانگیز باشد.
هواوی در حوزه فناوری گوشیهای هوشمند، در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴، شاهد رشد خیرهکننده ۷۰ درصدی بود. اما این تنها خبر خوش برای این شرکت چینی نیست. بر اساس آخرین دادهها، هواوی در بخش گوشیهای تاشو نیز عملکردی درخشان داشته و با رشدی بیشتری نسبت به سال گذشته، به عنوان بزرگترین عرضهکننده این نوع گوشی شناخته شده است. با این حال، هواوی تنها شرکتی نبوده که در این سه ماهه افزایش چشمگیری در فروش داشته است. در ادامه به جزئیات بیشتر میپردازیم.


بازار گوشیهای تاشو در حال حاضر شاهد جهشی هیجانانگیز است. در حالی که هواوی، غول فناوری چینی، با رشد ۲۵۷ درصدی نسبت به سال گذشته در جایگاه نخست قرار دارد، اما این موتورولا و آنر هستند که با ارقام خیرهکنندهتر توجهات را به خود جلب کردهاند.
بر اساس گزارشهای TecnInsights، موتورولا با رشد باورنکردنی ۱۲۶۰ درصدی در سه ماهه اول ۲۰۲۴، پیشرفت خارقالعادهای را تجربه کرده است. این آمار حتی از موفقیت هواوی که تا حد زیادی از سری Pura 70 نیرو گرفته، چشمگیرتر به نظر میرسد.
از سوی دیگر، سامسونگ، که پیشرو سابق این عرصه محسوب میشد، با کاهش ۲۵ درصدی رشد مواجه شده است. اوضاع برای OPPO نیز چندان مساعد نیست و این شرکت افت ۷۰ درصدی را شاهد بوده است. بنابراین، اگرچه هواوی همچنان در صدر جدول قرار دارد، اما عملکرد خیرهکننده موتورولا نشان میدهد که رقابت در بازار گوشیهای تاشو به شدت در حال افزایش است و بازیگران جدیدی در حال ظهور هستند.
در حالی که هواوی در صدر بازار گوشیهای تاشو قرار دارد، اما نکتهای جالب توجه وجود دارد؛ این شرکت تنها توانسته محصولات خود را در یک بازار خاص عرضه کند، با این حال به چنین دستاورد چشمگیری دست یافته است. علاوه بر هواوی، برند آنر، زیرمجموعه سابق این شرکت، با رشد ۴۸۰ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفته است. ویوو، دیگر شرکت چینی، نیز با رشد ۳۳۱ درصدی جایگاه قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.
به نظر میرسد موفقیت هواوی تا حد زیادی مرهون معرفی گوشی تاشوی Mate X5 باشد. این شرکت همچنین برای اواخر سال جاری، معرفی یک گوشی تاشو سه قسمتی را در نظر دارد که میتواند توجهات بیشتری را به خود جلب کند. رشد چشمگیر این برندهای چینی، به ویژه با در نظر گرفتن محدودیتهای هواوی در زمینه معرفی محصولات، نشاندهنده پتانسیل بالای بازار گوشیهای تاشو و رقابت شدید در این عرصه است.
با معرفی قریبالوقوع سیستمعامل اختصاصی هواوی به نام هارمونیاواس بعدی در شهریور ماه، انتظار میرود محبوبیت این شرکت به طور چشمگیری افزایش یابد. بر اساس گزارشهای پیشین، هدف هواوی قطع کامل وابستگی به سیستمعامل اندروید گوگل و آغاز دورهای جدید است.
این خبر، میتواند نگرانیهایی را برای اپل که هنوز اولین آیفون تاشوی خود را معرفی نکرده است، به همراه داشته باشد. اپل، غول فناوری مستقر در کوپرتینو، اخیراً برای مقابله با کاهش تقاضای کلی و احیای قدرتمند هواوی، اقدام به تخفیف قابل توجهی (تا 318 دلار) بر روی سری آیفون ۱۵ در چین کرده است.
با نزدیک شدن به زمان معرفی خانواده Mate 70 هواوی در اواخر سال جاری، فشار مضاعفی بر اپل وارد میشود. برای اینکه سری آیفون ۱۶ بتواند در برابر پرچمداران هواوی حرفی برای گفتن داشته باشد، نیازمند ویژگیهای فوقالعادهای است. این زنجیره اتفاقات، به احتمال زیاد، منجر به تأخیر بیشتر در معرفی اولین گوشی تاشوی اپل خواهد شد.
اخبار مرتبط:
- گوشی تاشو هواوی Pocket 2 با دوربین چهارگانه ۵۰ مگاپیکسلی معرفی شد
- هواوی Pocket 2 راهی بازار چین شد؛ گوشی تاشو با تراشه کرین ۹۰۰۰s

