کاهش مصرف اینترنت یکی از راه‌های کنترل و مدیریت هزینه‌های زندگی است که اغلب کاربران از روش‌های موجود در این زمینه اطلاعی در دست ندارند.

افرادی که بیشتر وقت خود را در اینترنت می‌گذرانند یا شغلشان انجام پروژه‌های گوناگون و سنگین وابسته به اینترنت است، مانند دانشجویان و پژوهشگران، اغلب باید بهای زیادی را بابت استفاده از خدمات شبکه‌ بپردازند که با احتساب سطح درآمدها و تورم حال حاضر کمی نگران‌کننده است. بنابراین کاهش مصرف اینترنت یکی از راه‌های مناسب برای کنترل و مدیریت هزینه‌هاست. اما برای این کار، دو راه پیش روی کاربران وجود دارد.

یکی از راه‌های کاهش مصرف اینترنت به‌صورت پیش‌فرض در گوشی‌های موبایل وجود دارد و راه دوم هم نصب برنامه‌هایی است که وظیفه کنترل مصرف اینترنت را به‌عهده دارند.

توجه کنید که تنظیمات مربوط به مدیریت استفاده از اینترنت در برندهای مختلف تلفن همراه کمی با یکدیگر متفاوت است که در زیر به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

کاهش مصرف اینترنت در گوشی‌های سامسونگ

ابتدا به قسمت تنظیمات بروید و سپس در بخش connections به Data Usage بروید. اکنون در بالای صفحه می‌توانید میزان مصرف اینترنت را در طی ماه ببینید. دراین بخش گزینه دیگری با عنوان Data Saver وجود دارد. با روشن کردن گزینه موردنظر، مصرف برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه کاهش می‌یابد. اما در روند ارسال اعلان‌ اپ‌های پیام‌رسان نیز اختلال ایجاد می‌شود که کاربر می‌تواند در بخش Allowed to use data while saver is on اسامی اپلیکیشن‌ها را وارد کند تا مشکل اعلان‌ها نیز حل شود.

دو گزینه مهم دیگر دراین بخش با عنوان‌های Set Data warning و Set Data limit وجود دارند که برای گزینه اول Data warning و برای گزینه دوم Data limit به‌ترتیب برای تنظیم هشدار میزان مصرف و محدودیت میزان مصرف اینترنت کاربرد دارند.

کاهش مصرف اینترنت در گوشی‌های شیائومی

اگر گوشی شیائومی دارید ابتدا به قسمت Security بروید و سپس Data Usage را باز کنید. در قسمت بالای صفحه، میزان مصرف اینترنت در ماه و روز جاری مشخص می‌شود. برای کاهش مصرف اینترنت در گوشی‌های شیائومی به Restrict Data Usage بروید. دراین قسمت می‌توانید برای هربرنامه مشخص کنید که از طریق داده گوشی یا وای‌فای به اینترنت متصل شود. همچنین می‌توانید در قسمت Data plan به Monthly Data limit بروید و میزان مصرف ماهانه اینترنت را تنظیم کنید.

در این بخش، آپشن دیگری برای دریافت هشدار مصرف وجود دارد که با عنوان Data Usage warning level مشخص شده است.

علاوه بر تنظیمات گوشی اگر نیاز به نصب برنامه برای کنترل مصرف داده تلفن همراه دارید به چندنمونه از بهترین برنامه‌های موجود اشاره می‌کنیم: Opera Max, Traffic Monitor, My Data Manager, Check Data Usage

نکته دیگر این‌که دربین شبکه‌های اجتماعی برنامه اینستاگرام بیشترین میزان مصرف اینترنت را به‌خود اختصاص می‌دهد که برای کنترل مصرف در این زمینه راه‌کار زیر پیشنهاد می‌شود.

کنترل و کاهش مصرف اینترنت در اینستاگرام: به تنظیمات گوشی بروید و در قسمت Account روی گزینه Cellular Data Usage کلیک کنید. سپس با روشن کردن گزینه Data Saver می‌توانید ویدئوها و عکس‌های اینستاگرام را با کیفیت پایین‌تری تماشا کنید.

اخبار مرتبط : امکان مسدودسازی مصرف آزاد اینترنت برای همه اپراتورها فراهم شد