کسب درآمد از اینستاگرام به یکی از مولفه‌های مهم اقتصادی در کشورهای مختلف دنیا تبدیل شده که توانسته منبع قابل اتکایی برای افراد معروف و صاحبان کسب و کارهای اینترنتی باشد.

با روی کار آمدن اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، اقتصاد نیز دستخوش تحولات وسیع و گسترده، چه از نظر شیوه‌های کسب درآمد و چه از نظر میزان درآمدها و هزینه‌ها شده است. در این بین اینستاگرام نیز به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در سراسر دنیا تاثیرگذاری عمیقی بر تمام بخش‌های زندگی بشر از جنبه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و... داشته که شاید مهم‌ترین وجه آن برای مردم عادی، جنبه اقتصادی آن و کسب درآمد از اینستاگرام باشد.

اگرچه دولت نیز به نحو مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر این شرایط جدید قرار می‌گیرد اما به‌نظر می‌سد که تغییر سبک زندگی مردم به‌واسطه تغییر شکل و شمایل بازار و تجارت، مساله اساسی‌تر و بنیادی‌تر باشد و تغییر شیوه‌های درآمدزایی باعث تحولات بنیادینی در اقتصاد خرد و کلان شده که توجه تحلیل‌گران اقتصادی را به خود جلب کرده است. اما شاید شما هم هدف‌تان این باشد که از این راه به درآمد برسید و نیاز داشته باشید تا اطلاعاتی را در این زمینه به‌دست آورید. در این مطلب سعی می‌کنیم تا اشاره‌ای به جوانب مختلف درآمدزایی از اینستاگرام داشته باشیم.

شیوه‌های کسب درآمد از اینستاگرام

شیوه‌های کسب درآمد از اینستاگرام

اصلی‌ترین شیوه‌های درآمدزایی از اینستاگرام به تبلیغات، بازاریابی محصول و ارائه خدمات برمی‌گردد که در این میان عنصر تبلیغ، به‌واسطه حضور و نقش سلبریتی‌ها و اینفلوئنسرها پررنگ‌تر و مهم‌تر محسوب می‌شود. خرید و فروش محصول در اینستاگرام هم روز به روز درحال افزایش است و تعداد بیشتری از بازاریان را به فعالیت در این زمینه سوق داده است. همچنین شیوه ارائه خدمات از جانب افراد صاحب فن می‌تواند باعث ایجاد درآمد برای این افراد شود. نکته قابل توجه اینکه درآمد ثابتی در این زمینه وجود ندارد و میزان آن به عوامل مختلفی در هرماه بستگی دارد.

گاهی ممکن است تعداد فالوورهای یک پیج به‌هر دلیلی به‌طور چشمگیری کاهش یا افزایش پیدا کند و به‌تبع آن درآمد صاحب پیج نیز کمتر یا بیشتر شود. در نظر داشته باشید که میزان حداقل فالوور برای فعال شدن پیج‌ها در زمینه تبلیغات حدودا 20 هزار اکانت است که در زیر به بررسی درآمدهای به‌دست آمده از روش‌های مختلف در اینستاگرام می‌پردازیم.

درآمد به‌دست آمده از طریق تبلیغات

درآمد به‌دست آمده از طریق تبلیغات

آن‌چه در زمینه کسب درآمد از اینستاگرام همواره جای سوال بوده و هست میزان عایدی ماهانه افراد معروف از طریق تبلیغات بوده که به عاملی وسوسه‌کننده برای بسیاری از مردم تبدیل شده است. احتمالا برای‌ شما هم جالب باشد که بدانید مقدار درآمد افراد مشهور در اینستاگرام چقدر است. حقیقت این است به‌دلیل اینکه صنف یا نهادی بر درآمدهای به‌دست آمده از طریق شبکه‌های اجتماعی و پلتفرم‌ها نظارت ندارد و این افراد مجبور به پرداخت مالیات به ازای عایدی‌هایشان از این طریق نیستند نمی‌توان آمار دقیقی در این مورد ارائه داد، اما گمانه‌ها و شواهد بر اساس تعرفه‌های تعیین شده و میزان فالوورهای هر پیج ما را به اطلاعات تقریبی در این زمینه می‌رساند. به‌منظور بررسی می‌توانیم تبلیغات را بر اساس شاخه فعالیت یا عنوان صاحب پیج‌ها در این زمینه طبقه‌بندی کنیم.

  • درآمد بلاگرها و اینفلوئنسرها: بلاگر یا اینفلوئنسر به کسی گفته می‌شود که از طریق تولید محتوا بتواند مشتریان یک محصول را افزایش دهد. شاخه‌های فعالیت این افراد می‌تواند از تبلیغ غذاها گرفته تا محصولات آرایشی و تفرج‌گاه‌ها و... را دربرگیرد. البته هرچه محبوبیت یا تعداد فالوورهای یک بلاگر و اینفلوئنسر بیشتر باشد به همان نسبت درآمدش نیز بیشتر خواهد بود که هرکدام تعرفه تبلیغی خودشان را به ازای هر استوری دارند. تعرفه‌های استوری بلاگرهای ایرانی حدودا بین 2 تا 70 میلیون تومان عنوان شده و گفته می‌شود که میزان درآمد این افراد از اینستاگرام در رنج چندصد میلیون تا چند میلیارد قرار دارد.
  • درآمد سلبریتی‌ها و افراد مشهور: سلبریتی‌ها کسانی هستند که شهرت خود را از اینستاگرام کسب نکرده‌اند، اما گاهی اینستاگرام هم به افزایش شهرت این افراد کمک کرده است. به‌عنوان مثال هنرمندان و ورزشکاران که شهرت خود را از شبکه‌های مجازی کسب نکرده‌اند. درآمد سلبریتی‌ها از اینستاگرام بستگی به محبوبیت‌ آنها و تعداد فالوورهایشان دارد که اغلب درآمدهای ماهانه میلیاردی را از طریق این پلتفرم کسب می‌کنند.
  • درآمد شاخ‌های مجازی: شاخ‌های مجازی به کسانی گفته می‌شود که در فضای مجازی دست به هرکاری از جراحی‌های غیرمعمول گرفته تا رفتارهای عجیب و غریب می‌زنند تا به شهرت برسند. این افراد عموما می‌توانند توجه کاربران را به خود جلب کنند و بعد از اینکه به سطحی از معروف شدن رسیدند برای تبلیغات مختلف انتخاب شوند. طبیعی است که هرچه شهرت و تعداد فالوورهای این افراد بیشتر باشد میزان کسب درآمد از اینستاگرام برای این افراد نیز بیشتر خواهد بود.
درآمد به‌دست آمده از طریق کسب و کار

درآمد به‌دست آمده از طریق کسب و کار

از زمان به‌وجود آمدن شبکه‌های مجازی ایده انتقال بازار به فضای مجازی و انجام خرید و فروش از این طریق توانسته بسیاری از مسائل و مشکلات نظیر پرداخت هزینه اجاره یا خرید مغازه‌ و فروشگاه را که در بازارهای سنتی وجود دارد، حل کند و از این بابت برای صاحبان کسب و کار به‌صرفه‌تر محسوب می‌شود. همچنین این شیوه برای مشتریان مزایایی مانند دسترسی آسان به انواع محصولات موجود، عدم پرداخت هزینه رفت و آمد و صرفه‌جویی در وقت را دارد. البته افرادی نیز هستند که هم در بازارهای سنتی و هم به‌صورت آنلاین فعالیت می‌کنند.

اما نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که این شیوه گاهی به‌دلیل عدم اعتماد مشتریان ممکن است باعث ایجاد خلل در بازاریابی شود و گاهی نیز کلاهبرداری‌هایی در این زمینه اتفاق می‌افتد. طبیعی است که هرچه پیج ارائه‌دهنده یک محصول، فالوور بیشتری داشته باشد و بتواند اعتماد مشتریان را بیشتر جلب کند میزان درآمد به‌دست‌آمده هم برای آن بیشتر خواهد بود.

درآمد به‌دست آمده از طریق ارائه خدمات

درآمد به‌دست آمده از طریق ارائه خدمات

ارائه خدمات آموزشی از طریق فضای مجازی هم به‌دلیل عدم نیاز به آموزشگاه‌ها می‌تواند به‌صرفه باشد یا اینکه در کنار ارائه خدمات به شیوه سنتی باعث افزایش سطح درآمد کاربران شود. کسب درآمد از اینستاگرام به‌واسطه ارائه خدمات، با مسائل مختلفی مانند تعامل با مخاطبان و داشتن تیم حرفه‌ای که بتوانند در این زمینه به خوبی مدیریت کنند ارتباط مستقیمی دارد که خود نیاز به تبلیغات اینترنتی و جذب فالوور دارد.

نکته آخر اینکه گاهی ممکن است به پیجی برخورد کرده باشید که با وجود داشتن فالوورهای بالا اما تعداد لایک‌هایی که در زیر هر پست‌شان دیده می‌شود به نسبت پایین‌ باشد که این به‌دلیل فیک و غیرواقعی بودن حساب‌هایی است که پیج موردنظر را دنبال می‌کنند. در این صورت نباید انتظار درآمدهای بالا را از طریق این پیج‌ها داشت.