بر اساس گفته‌های RGcloudS یکی از افشاکنندگان اطلاعات در توییتر (از طریق Wccftech)، که حساب کاربری‌اش توسط افشاکننده مطمئن Ice universe دنبال می‌شود، چیپست معرفی‌نشده Qualcomm Snapdragon 8 Gen 3 که احتمالاً سال آینده در سری Galaxy S24 به کار می‌رود، می‌تواند شاهد افزایش 15 درصدی سرعت باشد. هسته X-4 با عملکرد بالا در مقایسه با هسته X-3 مورد استفاده در اسنپدراگون 8 نسل 2، نسخه چیپست مورد استفاده در سری Galaxy S23 دارای یک هسته X-3 اورکلاک شده با فرکانس 3.36 گیگاهرتز است. در ادامه درباره چیپست سری گلکسی S24 بیشتر بخوانید.

بنابراین این بدان معناست که هسته X-4 در اسنپدراگون 8 نسل 3 می‌تواند دارای سرعت کلاک 3.70 گیگاهرتز باشد. تا زمانی که مشخصات به طور رسمی اعلام نشود، نمی‌دانیم که آیا نسخه گلکسی چیپست نیز از همان افزایش 15 درصدی بهره خواهد برد یا خیر. اگر چنین باشد، هسته X-4 در نسخه Galaxy تراشه به 3.86 گیگاهرتز می‌رسد. RGcloudS  می‌گوید که سرعت کلاک اسنپدراگون 8 نسل 3 به دلیل عرضه در آیفون 15 پرو و آیفون 15 اولترا در اواخر سال جاری، از سرعت پردازنده A17 Bionic اپل بالاتر خواهد رفت.

مهم‌تر از آن، کارشناس اطلاعات می‌گوید که با افزایش 15 درصدی سرعت ساعت X-4، عملکرد اسنپدراگون 8 نسل 3 در مقایسه با بهبودی که در نسل فعلی تراشه مشاهده می‌شود، جهش بیشتری خواهد داشت. او بیان می‌کند که کوالکام به پیکربندی هسته 1-4-3 موجود در تراشه فعلی پایبند خواهد بود.

سامسونگ گلکسی S24 با اسنپدراگون 8 نسل 3

این به اسنپدراگون 8 نسل 3، مانند نسل قبلی خود، یک هسته با عملکرد بالا، چهار هسته عملکرد و سه هسته کارآمد می‌دهد. نسل اول اسنپدراگون 8 نسل 1 دارای پیکربندی 1-3-4 با یک هسته عملکرد کمتر و یک هسته کارآمد اضافی بود. تفاوت این است که سرعت کلاک در هسته با کارایی بالا بین دو نسل اول سیلیکون 6.6 درصد در مقایسه با 15 درصدی که انتظار داریم با قطعه آینده شاهد باشیم، افزایش یافته است.

جالب است بدانید که چیپست سری گلکسی S24 ممکن است با استفاده از فرآیند معماری 4 نانومتری TSMC به جای انتقال به 3 نانومتر تولید شود. طبق گزارش‌ها، تولید تراشه‌های اپل امسال از تمام قابلیت‌های 3 نانومتری TSMC استفاده خواهد کرد که به این معنی است که اسنپدراگون 8 نسل 3 می‌تواند با استفاده از گره 4 نانومتری تولید شود، مگر اینکه کوالکام برای تولید چیپست به Foundry سامسونگ مراجعه کند. کوالکام قبلاً به عقب و جلو رفته است و ظاهراً بازده 3 نانومتری سامسونگ بهبود یافته است، بنابراین این می‌تواند یک گزینه باشد.

یک گزارش در ماه گذشته گفته بود که کوالکام ممکن است چیپست جدید را در ماه اکتبر معرفی کند. سال گذشته، اسنپدراگون 8 نسل 2 در ماه نوامبر عرضه شد.

خبر مرتبط: برتری تراشه اسنپدراگون 8 نسل 3 از تراشه‌های اپل در Geekbench